/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vi vil så gerne male
Fra : abella
Vist : 5822 gange
50 point
Dato : 28-06-06 20:49

vi er er begge pensionister og vil så gerne have malet vores vægge og lofter, men pengene er små og kræfterne slår ikke så godt til.
Vi har begge været rygere så der skal ikke meget til for at forestille sig vores dilemma.
Vi er ikke i stand til at vaske lofter og vægge ned og kan ikke få hjælp til det og råd til professionelt arbejde er slet ikke på tale.
Nogen der har et godt råd ? Maling der binder godt for eks ? Vi tør næsten ikke gå igang og få et dårligt resultat der kan give ekstra udgifter og mere arbejde.

Vi er fuldt ud klar over at vi er nødt til at gøre en del, måske mere end vi kan klare.

Vil lige tilføje at vi ikke kan tåle de hårde rengøringsmidler - men måske er nødt til at bruge lidt af dem.

Alle vores vægge er beton yderst og malede spånplader inders (skillevæggene) og lofterne er spånplade der ligner gipsplader.

Træværket er ikke noget problem.

Vi håber inderligt der er en der kan give os gode tip vi kan klare.

Abella

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 28-06-06 21:04

Det var da ønkeligt.

Det ikke sjovt når kræfterne er væk og slet ikke når man er blevet gammel, har i slet ikke børn eller børnrbørn, venner eller familie der vil kunne hjælpe jer.
Det med pengene er små, giver jeg ikke et klap for, ryg en pakke smøger mindre om mdr. og der er nok et eller andet i vil kunne spare på.
Vi er selv pensionister så jeg ved godt havd penge i får udbetalt ( når i er de fattige pensionister får i vel også den eksra chek pr. mdr)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-06-06 21:12

droslerne.. læg lige mærke til at der står " Vi har begge væretrygere" - så du behøver ikke fare frem med din nedvurdering. . ydermere beder abella jo om råd til selv at forsøge såvidt jeg læser indlægget !!!

Sorry abella - jeg har ikke svaret på dit spørgsmål - men der kommer nok nogen der kan give et godt råd

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 28-06-06 21:22

miritdk
Du skulle give abella et råd i stedet, frem for give mig et råd til ikke at fare frem.
Alle har lov at deres mening og give deres mening med.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 28-06-06 21:33

Noget nedvaskning bliver under alle omstændigheder nødvendigt, men i kan nøjes med afvaskning med almindelig grundrens.

Herefter grunder i alle de flader, der er påvirket af nikotinen med det produkt, der hedder "stopgrund". Dette lægger en overflade henover skidtet og forsegler det. Herefter males på almindeligvis.

Vaxen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-06-06 21:39

til Droslerne
Man læser et indlæg ordentligt før man svarer på det, der står faktisk har været rygere, og hvis disse mennesker vil prøve at klare sig selv og ønsker at gøre det for små penge så er det deres ønske og faktisk også deres spørgsmål. Så vidt jeg forstår betyder Kandu at jeg kan ikke men KAN DU hjælpe mig.
Det er ikke meningsudvekslinger, hvad skal vi så snakke om hvis det drejer sig om farbvevalg? Negre eller hvide

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 28-06-06 21:42

Opret dog en separat tråd hvor i kan skændtes i.....

Abella, medmindre i ikke kender nogen der kan være villige til at give en hånd med (børn, børnebørn, naboer osv) så indhendt et par uforbindende tilbud fra nogle malerfirmaer, 2,3 eller 4 stk`s (se om i evt kan presse dem lidt i prisen ) og hvis det vil give et kæmpe hul i budgettet at betale over èn gang, så hør om i ikke kan dele betalingen op i flere afdrag.
Og inden jeg glemmer det, husk at få tilbudene skriftligt.
Med venlig hilsen
Laurenzio

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-06-06 21:46

Jeg vil mene at hvis I ikke er istand til at vaske lofter og vægge ned i f.eks grundrens så er I vel heller ikke istand til at male. Det er surt at begynde på et arbejde man ikke kan fuldføre. Vil I male uden at vaske ned så brug f.eks en hæftegrunder først, men den er ikke billig.
Vil I prøve uden så køb en kvalitets maling så I ikke skal male to gange. Brug en rulle med forlængerskaft på, et guulvskrubbeskaft med gevind kan også bruges, og skift ikke farve p.g.a. dækkevenen.
Del opgaven op i mange dele. En ting ad gangen.

Kommentar
Fra : camillaogoco

Dato : 28-06-06 21:53

al respekt til jer, både for at stoppe med at ryge, og med at gå i gang med at male

et par råd, selvom jeg ikke ligefrem er uddannet maler (men har dog malet)

flügger grundrens, er enormt godt, til at vaske vægge og loft ned med først.. og nedvaskning skal der til, hvis væggene ikke er ny malet.
derudover, findes der rundt omkring, nogle lagersalg, der kanman altid spare lidt penge.. glans i maling, er hvor vaskbar overfladen skal være, og med højere glans - højere pris.

de i er 2 ældre mennesker, der ikke går rundt med mad fingre på væggende, behøver i nok ikke, en så høj glans

Go fornøjelse med projektet

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 28-06-06 22:23

Der skal ikke bruges hæftegrunder men en pletforsegler! Det kan fås både som alm maling med også som spray. Den forsegler nikotinen og andre pletter som bliver ved med at trænge igennem malingen. Spray'en koster 40kr. i Jem & Fix pr. dåse og rækker 2-4 kvm pr. dåse. Derefter skal i bruge en væg og loftsmaling i glans 3-5. Den kan i også få i Jem og Fix til 49kr. for 5 liter, den rækker 5-8 kvm pr liter. Det er vidst det billigste der kan lade sig gøre. Har været ansvarlig for maler-afdelingen i en af butikkerne, så det er derfor jeg kan priserne og ved hvor langt malingen rækker. Priserne kan dog værer steget lidt, da det er 3 år siden jeg arbejdede der.

Held og lykke!

V. H.
Cjaab

Kommentar
Fra : abella

Dato : 28-06-06 22:27

til droslerne: Ingen ynk ønskelig og bortset fra det så er du trods alt ikke i stand til at vurdere vor økonomiske situation idet vi alle jo formentling har forskellige udgifter.

Til vaxen: vi har søgt lidt på nettet efter stopgrund men kan ikke umiddelbart finde noget om det men vil undersøge sagen.

Til laurenzio: vi har fået adskillige tilbud, men vores økonomi rækker ikke så en professionel maler kan ikke komme på tale. Og nej vi kender ingen der kan hjælpe, vores børn og børnebørn bor i udlandet.

Til stig58: hjælperedskaberne er vi helt med på det er en nødvendighed og jeg tror godt vi henad sommeren kan klare at få både vasket ned selvom det ikke bliver nogen kraftig nedvaskning i og med vi begge har svært ved at bruge mange kræfter.

Til jer alle der er kommet med råd så kvikt tusind tak. Vi kigger om der skulle komme noget udslagsgørende for vores vedkommende lidt endnu.

Foreløbig hælder vi til grundstop og hæftegrunder og håber vi kan finde ud af hvor vi kan købe det.

Hvad maling angår er der krav om bestemte typer til de forskellige rum vi må rette os efter, så vi håber de to forslag der er kommet indtil nu er gode til det hele.

Abella

Kommentar
Fra : abella

Dato : 28-06-06 22:33

cjaab undskyld jeg havde ikke set dit svar, vi vender tilbage når vi har kontrolleret hvilken maling det er der skal bruges her i boligforeningen og forhører om det kan gå med pletforsegler, samt de andre råd.

camilaogoco tak også

Kommentar
Fra : abella

Dato : 28-06-06 22:56

Her er så boligforeningens krav/råd til maling, beklager men vi kunne ikke finde det, det burde have stået i mit indledende spørgsmål.
Vi mener det er flüggers produkter men er ikke sikre.

lofter Flutex spec. 2 S

vægge Flutex 10

vægge køkken Deksoplast 25

vi har af en forhenværende nabo fået at vide at vi kan grunde med iso-grund hvis vægge og lofter er medtaget af nikotin eller afbrænding af levende lys, er det bedre end nogen af de nævnte eller skal vi vælge noget andet ?

Abella

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 29-06-06 00:01

Det i fik anbefalet er skam lige så godt. Så det skal i ikke være så bange for For malingerne er stort set ens, men bare af forskellige mærker, og der kan det ene være lige så godt som det andet. Kært barn har mange navne, er det ikke det man siger? Og ja, jeg er ret sikker på at flutex er fra flügger. Numeret 2,5 er bare glanstallet, dvs. at jo højere tallet er, des stærkere er malingen. Så hvis det skal kunne vaskes på senere, så vil det være bedst med en glans 10 og derover.

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 29-06-06 02:38

hejsa
Det i har fra boligforeningen er det ikke en liste over den maling der skal bruges ved en flytning så boligforeningen ikke behøver male når i er flyttet ( sådan var det i den boligforening jeg boede i )
det var bare en lille tanke for hvis i har tænkt jer anden farve og mærke så kan i god bruge det , det skal boligforeningen ikke bestemme ..
mvh Karina

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 29-06-06 03:06

ups jeg glemte også lige at spørge om i har kontaktet kommunen ang hjælp til at få jeres lejlighed malet
i den kommune jeg boede i havde de en malerafdeling (ung i arbejde) der tog ud og hjalp pensionister med at male der var også hjælp til have og indkøb osv osv det kostede ikke noget men hvis der ikke er sådan en ordning i jeres kommune så ring aligevel og sig i har brug for hjælp måske de kan hjælpe med lidt kr til maling eller køb a hjælp ..
mvh Karina

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-06-06 08:13

Når i skal til at vaske ned, så brug mikroklude, og fold dem, så der kommer mange sider du kan bruge, så går det lidt hurtigere med at vaske ned. Da grundrens stort set ikke lugter, og løsner meget hurtigt og effektivt, er det godt at kombinere med mikroklude, og det kan tage meget nikotin og fedt af lofter o.l., det kanjeg se når jeg vasker loft, i køknet. Min kæreste er ryger. loftet er det der der ligner træ, men er noget foliebelagt noget. Folien skifter farve, og der må skiftes vand.

Hvor i landet bor i? Det kunne være at der var en person der ville tilbyde sin hjælp. Det er ikke lige meget om i bor i Vejle,Thisted eller København hvis jeg f.eks skulle tilbyde min hjælp.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-06-06 09:47

Isogrund og stopgrund er det samme - stopgrund er en kategori af "maling" og Iso-grund er et navn på et konkret produkt

Dette kan både rulles på med almindelig rulle og det kan også pensles på på eksempelvis vinduesprosser og lignende...

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : abella

Dato : 29-06-06 10:34

Tak for svaret vaxen, og alle jer andre. Det er desværre jo ikke muligt at dele point ud til alle derfor vælger vi vaxen´s første indlæg der vist dækker vores behov. Det værste for os er nok vedvaskning af loft i det vi ikke kan stå på stige, men vi forsøger med hjælpemidler vi kan overkomme.
tusind tak for hurtige svar til jer alle.

Abella

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-06-06 10:46

Der findes "gulvskrubberre" i mikrokludekonceptet, så bug det. ½kop vand til et gulv på ca 10 m2 er nok til at det bliver rent.