/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kridt på vægge...
Fra : LeaBia
Vist : 3183 gange
80 point
Dato : 27-06-06 22:57

Hvordan fjerner man nemt kridt på vægge? vi bor i en gammel københavnerlejlighed, og besluttede at vores grimme køkken skulle have en make over... så jeg begynder at rive tapet af og hvad finder jeg? så i et gør det selv program at man skulle fjerne ALT kridtet og vaske væggen ned... Jaja det er så fint nok men så nemt er det altså ikke at fjerne, når man lider af en sygdom kaldet utålmodighed og kun bruger en spartel.... Nogen der har en godt fif så jeg kan blive færdig med mit køkken inden året er omme?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-06 00:12

Ja hvis du smører det over med vand og gentager det et par gange og venter til det er suget ind så skal du se det gå nemmere af og hvis du så bruger en tapet spartel så sku det kunne lade sig gører i år
Mvh sune

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-06-06 00:48

Jeg forstår dig ikke rigtigt. Det er ikke normalt med kridt på vægge.

Hvis det er tapet og det er vandfast, kan det hjælpe at kradse der inden man prøver at bløde limen op.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 28-06-06 01:06

Altså som jeg forstår hende, så har hun vist ikke tapet på væggene mere, men har fundet kridt inde under tapetet på selveste muren.

Har du prøvet at vaske det af med almindeligt vand ? Hvad med at prøve at slibe på det med noget sandpapir ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-06-06 06:50

i mange gamle lejlighederog huse er vægge i vådrum - herunder køkken - kraftig kalket - skal du have et godt resultat skal du vaske det ned indtil det ikke smitter af mere - derpå et det en god ide at sætte glasfilt på - det giver en jævn overflade og fungerer samtidig som "armering" så kalk/kridt ikke igen vil drille - hestearbejde ja - men resultatet vil blive godt.

god arbejdslyst

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 28-06-06 11:27

Ifølge "SOS jeg gjorde det selv" i tv den 27-6, skal du kun fjerne det der sidder løst derefter smører du det med mikrodisperser, som er en forankringsgrunder, så spartler du hullerne ud og sliber det plant. Kig her engang. http://www.dr.dk/bedrebolig/materialer_enkelt.asp?id=346&katid=Hus

Kommentar
Fra : LeaBia

Dato : 28-06-06 20:08

Jeg så også det der SOS halløj på dr1 og jeg forstod på ham som om det hele skulle fjernes, for det vil blive ved med at smuldre og så bag efter skulle man proppe det der blå dims på, når man havde vasket væggene ned... Hmm det er bare et værre arbejde jeg har begivet mig ud i. Har stået omkring 2 timer idag og bare fjernet og har kun fået fjernet en lille kvadratmeter... fortryder jeg gik igang hehe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-06-06 20:24

du behøver ikke fjerne det hele - i min gamle andelslejlighed havde vi en enkelt væg der var meget kraftigt kalket - vi vaskede ned til det ikke smittede af og brugte glasfilt over - væggen blev flot bagefter og vi kunne vælge om vi ville male - tapetsere - eller sætte fliser op - alle tre blev med tiden prøvet med flot resultat

føler med dig - jeg kan godt huske hvilket arbejde det var