/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Gilera RCR..?
Fra : SjalaJonez
Vist : 1811 gange
413 point
Dato : 26-06-06 23:21

Jeg står her og nok skal til at købe mig en ny Gilera RCR, uden begræsning (så det blir med 6 gear) men har lige et par spørgsmål om den. =)

Hvad for nogle andre begræsninger er der?Hvad køre den ca uden begræsninger?
Er det en Derbi motor som sidder på den? med standard 14 dell'orto kaburator?
Passer delene fra en Derbi Senda på?

Mvh.
SjalaJonez

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 423 point
Dato : 27-06-06 00:04

1 Hvad for nogle andre begræsninger er der?Hvad køre den ca uden begræsninger?
2 Er det en Derbi motor som sidder på den? med standard 14 dell'orto kaburator?
3 Passer delene fra en Derbi Senda på?

1 Begrænserbøsning i udstødningens forrør, der hvor det spændes mod cylinderen. Desuden nogle gummirør i luftfilterets lufttilgang.
2. Ja, ja Dell´Orto PHVA14
3. Ja, de nyere senda og rigtig mange dele fra de gamle.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : SjalaJonez

Dato : 27-06-06 19:18

Mange tak

Jeg var nede hos ham forhandleren idag, og den er bestilt til imorgen..
Men han sagde godt nok at det var en 17 kaburator der er på den og at han så selv også har begrænset den ved at sætte en for stor dyse i..
Er det nemt at fjerne den begræsning i forrøret?
Der er ikke nogen begræsning i membranen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-06-06 21:02

Så må den nye model være med en Dell´Orto 17,5mm, men det er alletiders, så kan den køre endnu stærkere når begrænsningen fjernes.
Let og let er et godt spørgsmål, hvis man har en hurtigroterende "drebeltype" (Sliber) og sætter en slibe eller skæreskive i, så er det nemt at slibe svejseklatten væk, der holder begrænserbøsningen.
Man kan også save det alleryderste af udstødningen, så bruger man en vinkelsliber til at fjerne svejseklatten.
Jeg mener ikke der er nogen begrænsning i membranen, men vil ikke garantere. Men det skal så let kunne ses hvis du fjerner karburatoren og gummiet ind til membranen.

"og at han så selv også har begrænset den ved at sætte en for stor dyse i.. "
Det lyder mystisk, så bruger den jo en masse benzin og 4-takter
Men bevares, man kan godt begrænse hastigheden med den metode, men har da aldrig oplevet nogen forhandler gøre det.
Men det er ingen skade til at køre med for stor dyse, da den så køles bedre, og den skal alligevel have størrer dyse end normal når begrænsningen i udstødningen fjernes.
Er det en helt ny knallert? Og hvorfor lokker du ikke så forhandleren til at fjerne begrænsningen i udstødningen.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 30-06-06 21:45

Ja det er en helt splinter ny knallert
Ja jeg ved ikke helt hvorfor jeg ikke spurgte ham om det, men nu har jeg bestilt en ny Hebo udstødning i stedet og et power luftfilter.

Jeg tror at han simpelthen blev nød til at sætte en for stor dyse i, for det var den eneste måde at få den ned omkring de 40-45 km/t + at de har sat et 70 tands!! bagtandhjul på.. Men han sagde at det kan jeg bare komme ud og få skiftet når jeg har kørt den lidt til..
Men selvom at det tandhjul er så stort osv. så trækker den faktisk utroligt godt i alle gear, også op af bakke, den går ikke død eller noget..

Ved er det bedste gearing man sådan kan sætte på hvis man gerne vil have et sindsygt godt optræk + lidt mere på toppen..?
Mvh.
SjalaJonez

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-06-06 22:34

HVad er det bedste gearing man sådan kan sætte på hvis man gerne vil have et sindsygt godt optræk + lidt mere på toppen..?

Ja, den får jo bedre optræk når han sætter et mindre tandhjul på bagi, men så falder tophastigheden.
Men hvis du får det store tandhjul på igen så går den stærkere, og optrækket bliver ikke så meget dårligere, da det jo afhænger meget af, hvor hurtig du er til at skifte gear, og hvor langt den køres ud i gearene.
Men den helt store forskel kommer når du sætter anden udstødning på, så kommer både optræk og tophastighed, da motoren så kan gå højere op i omdr.
Vil du køre rigtig stærk, så skal du have anden cylinder med stempel på, men så stærkt behøver det vel ikke gå.

Men er maskinen da ikke typegodkendt i danmark, siden forhandleren laver en masse for at få den ned i hastighed, er det en 30 eller 45knallert han laver om på.?
Alle de typer jeg kender, skal da ikke laves om, da de er godkendt som de er?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 01-07-06 14:36

okey..

Det er en 45knallert som han har lavet om på og registreret den som 30..
Ved ikke helt det med typegodkendt, da jeg midlertidig er flyttet til Færøerne

Mvh.
SjalaJonez

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-06 17:59

Det er jo komplet ulovlig, det forhandleren laver.
Knallerter kan ikke laves om til det modsatte, altså en 30 kan ikke blive 45, og en 45 kan ikke blive en 30 knallert.
Desuden er det jo en forkert forsikring der vil blive på knallerten.
http://www.fstyr.dk/sw23101.asp
Politiet kan ud fra stelnumeret se om det er en 30 eller 45 knallert
Hvis du kører på en 45 knallert uden nummerplader uanset om du er mindst 18 eller under, så får du en ernorm bøde.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SjalaJonez

Dato : 01-07-06 20:49

Hmm, ja det kan jeg godt se.
Men der er nummerplade på, for her oppe skal man have det på alle knallerter, 30 og 45..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-07-06 23:27

Ja, det er også ved at blive indført i danmark.
Men loven herhjemme gælder jo også for Færøerne og Grønland, tror jeg da.
Men spørg forhandleren.
Mange forhandlere herhjemme kan sælge en 45 meget billigere end en 30, selvom det er samme knallert bare med begrænsninger ved 30 knallerten, fordi efterspørgelsen er størst på 30knallert.
Og så er det jo smart at lave en 45 om, men det må og kan man ikke herhjemme.
Desuden skal en 45 jo have en registeringsattest, som skal ændres (350kr) ved ejerskifte, det sker jo ikke ved en 30 knallert.
Men i alle tilfælde er din knallert en fed model, og det er en rigtig mandeknallert da den er med gear.
Så hvis jeg var 16, så var det sådan en, eller Derbi Senda type jeg ville gå efter.
VH Palle Hansen