/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Satellit receiver??
Fra : joand
Vist : 1853 gange
100 point
Dato : 26-06-06 20:00

Har overtaget et hus med parabolantenner 2stk incl receiver triasat SR4003.
Kan den bruges til at modtage noget, måske bare tyske kanaler. eller forældet?

Der er 2 slots for kort, skal eller kan de bruges til noget?

Er den digital eller analog?

Hvordan indstiller man sådan en og hvordan tjekker jeg om parabolerne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-06-06 20:40

Den er analog, har selv en magen til.

Du kan ikke mere bruge den til kort, da alle viasat og canaldigital der krævede kort, er blevet digitaliseret.

Du kan bruge den til at se tyske kanaler på Astra 19 gr. øst, de kræver ikke kort.

Og det vil jeg da næsten gætte på, at den er indtillet til.

mvh dova

Kommentar
Fra : joand

Dato : 26-06-06 21:05

ja den ser ud til at der er forskellige frekvenser der indstillet
men der er kun sne på skærmen
Hvordan tjekker jeg om parabolen står rigtig.
Når jeg trykker på list kommer der mange forskellige kanaler, men der er ingen der virker
Har du nogle eksempler på frekvenser tyske jeg kan teste
Mhz,Hor-ver, og hvad der nu ellers står i indstillinger.
Har du en manual eller det er måske ikke nødvendigt.
Har fundet frekvenser på www.satinfo.dk
Kan jeg bruge dem? Når den er analog!
Kan den søge automatisk efter kanaler?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 26-06-06 22:05

http://www.satcodx1.com/0130/dan/
her er kanaler på 13 Øst, der er rigtig mange, også analog

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-06 23:37

Først og fremmest skal dit TV stå på den kanal der kan modtage parabolsignalet, jeg mener det er kanal 36 eller 38.

Hvordan du tjekker om parabolen står rigtigt, det gør man ved at man nogenlunde kender verdenshjørnerne
Så anbringer man skålen med front mod syd, og altså siderne i retning øst/vest.

Så begynder man at dreje sidelæns, og når den så ca er drejet om til f.eks. 19 gr. øst, og den lodrette vinkel på skålen også står rigtigt (ca 5 gr. bagover) , så skal den finjusteres.

Og det betyder FINjusteres, ganske få millimeter er nok til at du ikke finder noget signal.

Man kan få sådan en lille dims (måleapparat) til at sætte imellem lnb stikket og parabolhovedet. Dette apparat giver et BIP når der er fundet signal.

Og før parabolen er justeret, kan du glemme alt om at finde kanaler. Men hvis den er monteret, vil jeg mene den måske er indstillet.

Når så parabolen sidder rigtigt, skal du til at igang med at finde kanaler.

På remoten trykker du menu, og så skulle der gerne fremkomme en menu på din TVskærm.

Så sætter du sattellit til f.eks. Astra, hvis det er den sattellit parabolen er justeret ind til.

og så kan du indtaste et frekvensområde, og sætte den til at søge.
Når den så har fundet en kanal, gemmer du den på f.eks. kanal 1, og sætter så remoten på kanal 2 og fortsætter på den måde indtil du har fundet de ca 20 Astra kanaler du kan tage.

Og det er kanaler som RTL 1 og 2, Sat 1 og 3, Eurosport, CNN, NDR, WDR, ZDF , Tysk MTV o.s.v.

Navnene står i menuen når du tjekker de forskellige kanaler.

Der kan f.eks. stå:

Astra 19 gr.øst
RTL
frekvens xxxxxx
Pal
H

og andet som jeg ikke lige kan huske, for min reciever stod af for et stykke tid siden.

men hvis der f.eks. står Thor, Intelsat, Eutelsat eller andet under sattellit, er det fordi den er stillet til 1 gr. vest eller 13 gr. øst, og så kan du ikke se noget, for det er de kanaler der nu kræver en digitalmodtager og viasatabonnement.

Og endelig foreligger der den mulighed, at parabolhovedet ikke dur mere, så er der også bare sne på skærmen.

mvh dova

Kommentar
Fra : joand

Dato : 27-06-06 09:37

Jeg får fint "menu" ind på tv skærmen
men som du skriver

"men hvis der f.eks. står Thor, Intelsat, Eutelsat eller andet under sattellit, er det fordi den er stillet til 1 gr. vest eller 13 gr. øst, og så kan du ikke se noget, for det er de kanaler der nu kræver en digitalmodtager og viasatabonnement."

og det gør der, så det tyder på at vi skal op og justerer.

Der er 2 skåle kan man på nogen måde se forskel på dem eller er det ligegyldigt
hvis de er ens?

Ifølge vejrhanen tror jeg ikke, de hverken står på 13 eller 19 gr så det skal jeg hvis lige have tjekket

Godkendelse af svar
Fra : joand

Dato : 04-07-06 10:20

Tak for svaret dova.

Jeg har desværre ikke fået det til at virke har prøvet med en sat finder , og finder også nogle satelitter, men der er ingen respons på modtager fra de tyske kanaler. Kan godt modtage dr2
som er på 1W (tror jeg).
Tror vi finder en billig digital modtager hvis vi kan.
Men tak for indsatsen.
Og god sommer