/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjernelse af træer - rødder??
Fra : acilia
Vist : 4327 gange
100 point
Dato : 25-06-06 13:10

Jeg er ved at grave 2 små dumme træer op som stod lige foran mine køkkenvinder. Sådan nogle små nogle der hænger - de lignede næsten sådan 2 parykker.
Jeg ved ikke hvad det er for nogle.
Nu har jeg fældet dem og er ved at grave rødderne fri.
Skal man partout fjerne ALLE rødder? hvad sker der hvis jeg lissom hakker de lidt store rødder over? Vil det være nok til at de ikke pludselig vokser frem igen?

Det spørgsmål gælder også en hel masse "kirkegårdsbuske" jeg har stående.

Håber der er nogle rigtig kloge havemennesker der kan hjælpe en nybegynder (har liiige købt huset..

kh
Susanne

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 110 point
Dato : 25-06-06 13:19

Der er ikke ret mange træer og buske der formerer sig ved rodskud, hvorfor det er unødvendigt at fjerne rødderne. en del træer kan skyde fra stubben.

Blandt de ting der kan give lidt problemer er forskellige vildroser, pil, birk, syren, poppel.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-06-06 13:22

bare væk med de værste rødder, ud med træet og dæk hullet. Ingen bekymring om de "små rødder" der bliver tilbage.

Pas på her i varmen, det kræver drikkelse

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-06-06 13:25

Hvis du ikke vil have dem igen, så skal hele roden fjernes.

Taler af erfaring

Det er et stort arbejde, men de kan komme tilbage.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 25-06-06 13:31

pyhhhh ja jeg skal nok huske at drikke rigeligt med vand - hold da op hvor er det hårdt...
Nå jamen nu vil jeg så forsøge at fjerne så meget som muligt - jeg har lige blødt jorden op med lidt vand...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-06-06 14:24

Du kan sulte rødderne ved at slå alle rodskud ned, med plæneklipper/buskrydder.
Med tiden dør de resterende rødder i jorden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-06-06 15:57

Der er ingen af de træer/buske du nævner der, som formerer sig ved rodskud.

Så du behøver ikke fjerne alle rødderne. Bare det du rykker op, når du har gravet roden fri, det er nok.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 25-06-06 18:21

Jeg valgte at tage så meget som jeg nu kunne men ikke det hele - så tak for svar til dig - du kom jo først.
ps. hold da op en god gang sport det er at arbejde i haven!! Jeg er totalt radbrækket

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-06-06 19:28

Nogle arter skyder igen selv fra små rodstumper. Andre er det nok bare at skære over ved jordoverfladen, så forsvinder stub og rødder selv med tiden.

Hvis du ikke kender arten, så vent og se om de bliver et problem.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-06-06 20:38

Man kan leje en rodfræser i mange byggemarkeder. Dette er fint nok. den kværner lige rødderne i stykker. Smadder smart