/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udgravning til havegang
Fra : hjulmand81
Vist : 940 gange
100 point
Dato : 24-06-06 20:06

Søger lidt hjælp til en ny på gør-det selv området

Jeg skal have gravet ud til en havegang, som skal belægges med herregårdssten. MEN selvom det har regnet er jorden rundt om huset sindsygt hård/stampet og har opgivet at komme i den med en skovl. Der ligger pt. græs og jeg har nu fjernet tørven med spade, men mangler lige 5 cm før jeg er i bund. En ven jeg har som er brolægger sagde det var vigtigt at bunden var helt plan før jeg lagde grus - men er der nogen som har nogle gode fif til at få det hårde lort planet ud når jeg nnu skal fjerne det sidste???? for lige nu er det bakket som Kong Volmers røv

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-06-06 21:03

Hej hjulmand81
Nedenstående skulle være forståeligt
Link : http://www.ask-alex.dk/3102_Saadan_laegger_du_fliser_til_indkoersel_terrasse_eller_havegang.html

Hilsen steno

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 24-06-06 21:13

Hvis det er tørt der hvor du er nået ned til sætter du havevanderen på en times tid en aften og lader det bløde op natten over. Er det stadigvæk hårdt finder du en jernstang evt. vandrør (som du slår fladt i enden) og banker det løst med. Men jeg mener slet ikke det er nødvendigt det er plant, bare der er plads til 5 cm grus under fliserne, som er nok hvis det er så hårdt som du skriver. Hvis der er dybere huller fyldes de bare op og stampes godt.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 24-06-06 21:35
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 25-06-06 09:22

5 cm grus under fliserne er lige i underkanten.

Den jord der ligger der har jo kittet sig godt sammen gennem mange år, med regnbyger og nedsivende vand. Det er bedre og mere stabilt end nogen plade vibrator kan gøre det. Så lad være med at jævne på den, når du først har fået den gravet fri.

Det eneste der sker ved en ujævn bund er at du måsske bruger lidt mere grus, til at fylde hullerne med.
Når du nu har fået lagt gruset ud, er der sikkert mange son anbefaler en pladevibrator til at få det på plads . Min er faring har været at det gamle råd med at vande det net er langt mere effektiv.

Giv gruset så meget vand, at det er lige ved at blive til pløre .Så kan man få kornerne til at kitte sig sammen på den tættest mulige måde, når vandet trækker sig ud igen. Det kan blive stenhårdt og fast. Metoden varer lidt længere, men det går jo når det er noget, man laver selv.

Min erfaring er at sten/fliser på sådant et underlag ligger urokkeligt i al fremtid, hvis der ikke kommer trærødder eller myrer og blander sig i det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-06-06 08:54

At vande det fast er løsningen, som transor skriver. Man skal bare passe på ikke at blive opdaget af kommunen!

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 27-06-06 11:11

Tak for svaret transor.