/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
ligge for svaj
Fra : sln
Vist : 5146 gange
100 point
Dato : 23-06-06 14:42

Hej!
Er der nogen der kender reglerne for, hvor man må ligge for svaj?

Mvh Sln

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-06 14:52

Det er forskelligt hvilke regler der er for det rundt i landet.

Men du kan få noget der hedder Sejlerguiden, hvor der skulle stå en del om det

http://www.aaa.dk/aaa/index/serviceomraader/erh-turisme/erh-vandsport/erh-sejlads.htm

Og fandt lige følgende på Skov og naturstyrelsens hjemmeside:

Citat
Til dit spørgsmål om småbåde på svaj har Kystdirektoratet oplyst følgende:

"Småbåde på svaj søværts daglig lavvandslinie accepteres i praksis, hvis de ikke er til gene for andre interesser som den frie sejlads, badning, kabelfelter m.v., ligesom anlægget ikke bør placeres ud for privat ejendom, hvor det kan hindre en kystgrundejer i at ansøge om f.eks. badebro til eget brug. Anlægget skal desuden være synligt og velvedligeholdt, så der ikke opstår farlige situationer for småbåde, surfere og badende ved f.eks. knækkede pæle under vandoverfladen.

Endvidere må der ikke lægges hindringer i vejen for den frie sejlads, herunder til f.eks. havne eller broer, hvilket følger af regler som Farvandsvæsenet administrerer. Fortøjningspæle, -bøjer m.v. er at betragte som et fast anlæg på søterritoriet, der i princippet kræver tilladelse fra Kystdirektoratet, jf. statens højhedsret over søterritoriet.

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-06-06 18:36

I princippet må du ligge alle steder, hvor der på søkortet ikke er markeret ankring forbudt.

Du må - naturligvis - ikke ligge i sejlrender, inden for bøjerækker og lign.

Der er yderligere nogle etiske regler, f.eks. opankring udfor privat bebyggelse eller hvor du er til gene for lodsejere, som falder inden for begrebet god skik og som bør respekteres/undgås.

Jeg går her ud fra, at der er tale om feriesejllads og ikke "permanent" ophold