/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
går i stå efter ca. 2 minutter
Fra : bygningsmaler
Vist : 1448 gange
70 point
Dato : 21-06-06 18:48

Hej, jeg har det problem at bilen går i stå efter den har kørt lidt,det kom pludseligt i mandags,jeg kørte ca 75 km i timen da den gik i stå. så er det så blevet værre dag for dag. i starten gik den ikke i stå når den gik i tomgang,men det gør den også nu efter ca. et halvt minut. jeg har skiftet. karburator,bensinpumpe,bensintryksregulator,tændrør,luftfilter, strømfordeler,rotor,tændspole,tændingens elektronik modul, jeg har tjekket alle elledninger,bensinslanger,tændkabler. jeg kan simpel hen ikke finde ud af hvad det kan være,jeg håber at i kan hjælpe mig med et godt råd,eller fortælle mig hvad fejlen kan være.med venlig hilsen Bygningsmaleren

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-06-06 18:50

Skidt i tanken eller rør fra tanken.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 19:07

Hej,det er også undersøgt

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-06-06 19:08

Hvad med og få bilen til et værksted. Så havede du antagelig sluppet at bytte alle de stumper.Og billigere ville det nok blevet.Man begynner ikke bare og bytte deler i den ene ende af bilen og fortsetter til fejlen er funnet.Skriv også hvad slags bil det er og model.Så er det lettere og hjælpe dig.
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 19:14

Når den går i stå, er der så stadig strøm/spænding til tændspolen.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 19:17

ja,der er stadig strøm/spænding på tændspolen

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-06-06 19:28

Ryger det af den når motoren kører? Det kan være defekt toppakning.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-06 19:33

Er det en insprøjtningsmotor ?

Har den en lamda sonde ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-06-06 19:37

Ved at Opel har haft problem med katalysator der løsner og tætter udstødningen og da får man lignende problem.Men du vil jo ikke sige hvad slags bil det er.....
alimak

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 19:37

nej det ryger ikke når motoren kører og det kan ikke være en defekt toppakning,for så skulle der være olie i kølervæsken og omvendt og det er der ikke.
så blev der spurgt hvad det er for en bil,det er en ford sierra.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-06 19:37

Undskyld Det var et dumt spørgsmål. Når du har skiftet karburator er der ikk indsprøjtning.

Men derfor kan den godt være med styring efter en lamda sonde, og så kan den eller regulatorelektronikken have fejlen. reguleringe begynder først efter et par minutter, når sonden forventes at være varm nok.

Har du checkket ventilspillerummene.

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 21-06-06 19:42

Prøv at fortælle hvilken model det er så vil folk med erfaring nok kunne hjælpe dig bedre alle biler har deres skavanker.

mvh Nicolai

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 19:42

nej,jeg har ikke checkket ventilspillerummene,jeg troede faktisk at det så ville larme meget,den tikker da lidt men det er jo en gammel motor og det mener jeg den har gjort hele tiden

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-06-06 19:46

Jeg ville også tjekket kompretionen.
alimak

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 21-06-06 19:48

jeg ville starte med at skrive alt hvad jeg vidste om bilen, at finde en fejl uden at vide hvilken bil eller system man står med kan sku være ligemeget

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 19:49

det er en ford sierra 1,6 med overliggene knastaksel.

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 21-06-06 19:50

er det alt du ved? en dohc?? årgang? er den ik med indsprøjtningsdyser

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 19:52

hvordan tjekker man kompretionen?det har jeg ikke styr på

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-06-06 19:55

Det er en måler man setter ned i tenrørhuldet.Så får man et billede af motoren.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 19:58

det er som sagt en ford sierra 1,6 ohc med fire cylindret rækkemotormed overliggene knastaksel og den er ikke med indsprøjtningsdyser

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-06 20:43

Hvad med tændingslåsen, der er vel ikke en knækket ledning eller en løs forbindelse, så der sker et eller andet som hvis du standser bilen ved at dreje nøglen.

Sagde bilen lyde da den gik i stå, døde den langsomt ud, eller var det bare sådan "bum" så var den død ?

Og hvad når den er gået i stå, kan du så starte den med det samme igen?

Har du tjekket kabler på batteriet og stelforbindelser?

Formoder du har tjek på motorolie o.s.v. så det ikke er fordi motoren er ved at sætte sig.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-06 20:43

Hvis ventilerne tikker er det fordi spillerummet er lidt vel stort, og det gør ikke så meget.

Det er meget værre hvis spillerummet er forlille. Når motoren begynder at blive varm kan spillerummet helt forsvinde, og så lukker ventilerne ikke helt i , og motoren går meget dårligt. hvis der er slemt, kan den slet ikke køre mere.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 20:52

jeg tror ikke der er knæket nogle ledninger i tændingslåsen eller en løs forbindelse,for så ville der vel ikke være lys i instrumentpanelet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-06-06 20:53

Er du sikker på om der er benzin i tanken

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 20:57

Du sagde at der var spænding på tændspolen.................har du målt.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 21:02

når bilen står i tomgang går den i starten meget godt og så begynder den at gå meget ujævnt når jeg kører kan jeg køre 500 meter hvorefter den går ud
når den er gået i stå,kan jeg nogle gange starte den med det samme,andre gange ikke der skal den lige stå lidt og jeg har tjekket kabler på batteriet og stelforbindelser jeg har tjek på motorolie o.s.v.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-06-06 21:05

Er det sådan at den kører når den er kold men stopper når den bliver varm?
alimak

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 21:06

nej jeg har ikke målt tændspolen jeg har sat en anden i som skulle virke,det er godt nok en brugt
men den virkede da jeg tog den ud af en anden sierra,jeg havde før den her

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 21:06

Når den går i stå...........................skal du måle om der er spænding på tændspolen.
Ikke om den lyser inde i vognen, men om der virkelig er spænding på.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-06-06 21:08

Har du tjekket om det er gnist på tendrørene?
alimak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 21:09

Tja - så har jeg ikke flere idéer.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 21:13

--------------------------------------------------------------------------------
ja den kører når den er kold og går så i stå når den har kørt et par minutter, den er da varm,men temperaturmåleren er ikke en gang oppe på det kvarte af inden den er oppe i det røde

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 21:20

jo der er gnist fra tændrørene

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-06 21:21

Hvad med udluftningen i benzintanken, den er vel ikke stoppet.

Så kan der ske det, at når du har kørt lidt, dannes der vacuum i tanken og den kan ikke suge benzin.

Prøv at pille tankdækslet af og se om den så kan køre.

For hvis ikke du mener det er et tændingsproblem, lyder det som om, det ikke kan være ret meget andet end et brændstofproblem.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-06-06 21:25

Du udelukker flere af forslagene og røber samtidig et meget ringe kendskab til fejlfinding som f. eks at en defekt toppakning skal give olie i køler eller vand i olien, dette behøver ikke at være tilfældet og fordi der er lys i lamperne kan der godt være en defekt forbindelse længere ude i systemet.
For eksempel kunne der være modstand på + ledningen til tændspolen og disse kan godt give periodiske fejl.

Fejlen kan ligge i det elektriske system og kun vise sig efter en vis driftstid og derfor skal systemet udmåles for at udelukke fejl der.

Du bør følge Alimaks råd om at søge professionel bistand for du har skiftet en masse uden positivt resultat og hvis DU skal løse problemet selv skal du til at have lidt mere held i sprøjten.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 21:35

det med udluftningen til bensintanken virker,jeg har blæst den med luft og taget dækslet af tanken startet bilen hvor den så også er gået i stå

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 21-06-06 21:56

jeg har også fået at vide at det kunne være knastakslen,men skal der så ikke komme lyde derfra?

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 21-06-06 22:41

det kan ik være så svært når den er gået i stå og ik kan starte checker du om der kommer gnist mens den ik kan starte hvis der gør det hiver du slangen til benzintilførslen på kaburatoren af og ser om der kommer benzin ud, hvis begge dele er der så der bare kompressionen ellers sal den starte især når du har skiftet tændingsmodulet kaburator og alle de ting,

mvh nicolai

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-06-06 00:46

En af mine venner havde et tilsvarende problem. Ved et tilfælde opdagede han et mikroskopisk hul i en kølerslange. Når motoren blev varm nok, sendte det en usynlig stråle over på noget af tændingen, der så kortsluttede. Der var så lidt vand, at det tørrede på et par minutter. Jeg ved, at det lyder fantasifuldt, men prøv, at føre en bar arm rundt i motorrummet lige når problemet opstår.
Du skriver også, at du har kontrolleret tændkabler, men når de er udtjente, kan de også gøre det samme.
Gammeldags tændingsanlæg har i forbindelse med platinerne en kondensator, der også kan give samme problem; men når den har et elektronikmodul, har den næppe platiner og kondensator.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 22-06-06 17:02

nu har jeg rodet med bilen igen idag, nu kommer der også sort røg ud af udstødningen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-06-06 19:02

Tag nu og få indstillet ventilerne. Det er arbejde, som alligevel skal gøres, og er rart at få overstået.

Fejlen kan være så meget. En af de oplagte er at karburatoren svømmer over fordi tilbageløbet er forstoppet, eller fordi nåleventilen i svømmerhuset ikke kan lukke ordentligt.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 22-06-06 19:30

er der nogle af jer herinde der kender en billig mekaniker eller måske selv er mekanikerog har forstand på at få min bil til at køre.
hvis der er skal han/hun kunne komme hjem til mig,jeg bor i københavn nv og det skal være billigt. Jeg har en motor stående og diverse reservedele,så det er ikke noget problem
Men kom med nogle tilbud.
Bygningsmaleren

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 22-06-06 21:10

hvad er billigt i dine øre? jeg tager 300+moms på mit værksted hvis jeg skal køre ud og kigge på en bil bliver det kun dyrer i timen, det nemmeste er at få den på værkstedet hvor jeg har alt jeg skal bruge ved hånden .

mvh Nicolai

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 22-06-06 21:31

Det er det jeg mener,det er jo dyrt i forhold til min pengepung,det har jeg jo ikke en gang om dagen i nettoløn,da jeg er sygemelt og demed på sygepenge.
jeg havde jo tænkt mig at det skulle være uden regning,jeg kender jo godt mekaniker priser

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 22-06-06 21:52

hvis den ryger sort får den for meget benzin

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 22-06-06 21:54

hvor gammel er den??

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 22-06-06 22:07

den er fra 1986

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 22-06-06 22:21

der sidder en ventil på krumtaphuset,den heder krumtaphusets udluftningsventil,den sidder på en slange der så går op til indsugningsmanifolden.
kan det være der det er galt?

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 22-06-06 23:48

næ hvis den er stoppet så vil motoren bare lække olie fra en pakdåse f.eks eller et andet sted, har aldrig hørt at det skulle være årsag, hvis du siger den ryger sort så får den alt for meget benzin at leve af.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-06 23:54

..eller alt for lidt luft i forhold til benzinmængden.

F. eks. luftfilter tilstoppet!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-06-06 23:54

...eller chooker der hænger!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-06-06 01:34

Nu er der vel ikke en slange et eller andet sted der kan suge sig sammen, eller et eller andet der bliver suget ind og lukker for luftindtaget ved filteret.

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 23-06-06 08:14

bjarned der står at luftfilteret er blevet skiftet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-06-06 09:40

Der står så mange ting efterhånden, at det tydeligt fremgår at der slet ikke er styr på noget som helst.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 23-06-06 10:15

luftfilteret er blevet skiftet

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 23-06-06 10:20

og til bjarned,nej der er ikke er styr på hvad der er galt med bilen,for hvis der var det ville jeg jo lave det der var galt og det var jo ikke nødvendigt at spørge vel?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-06-06 10:28

Det er ikke altid nok, at spørge fordi fejlfinding af det som du beskriver faktisk kræver, at man som fagmand kan vurdere symptomerne.
Fejlfinding via udelukkelsesmetoden er ikke altid nogen god løsning hvis man ikke har forståelse for hvordan tingene fungerer.

En gammel karburatormotor kan sagtens lave mange krumspring og så udelukker man altså ikke ved bare at skifte en masse ting, men ved at undersøge de mest oplagte fejlmuligheder.

Fejl i brændstofsystemet virker som det mest indlysende, men tændingen kan sagtens lave samme type fejl, men hvis motoren kan udsende sort røg er det et typisk symptom på for meget brændstof i forhold til luftblandingen, men kan også skyldes fejl på selve motoren specielt omkring ventiler og knastaksel.

Husk også at tjekke om det er ren benzin der kommer ind i karburatoren.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 20:57

Dør den langsomt ud.
Hoster den inden den går ud.
Pludrer den inden den går ud.
Går den ud med et sæt.
Sætter den ud lige inden den går ud.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 28-06-06 21:17

hej e.c ja den Dør langsomt ud når den går i tomgang,hvis jeg giver den lidt gas går den i stå efter ca 10 sekunder og så Går den ud med et sæt.
idag skilte jeg så karburator og rensede dyserne og så bensin slangerne efter om den fik bensin det hele så ud til at være i den skønneste orden,Bilen kørte i tomgang i 20minutter hvorefter at den ellers gik i stå som hidtil.
som dova har skrevet tidligere
Hvad med tændingslåsen, der er vel ikke en knækket ledning eller en løs forbindelse, så der sker et eller andet som hvis du standser bilen ved at dreje nøglen.
jeg kan ikke forstå hvis det skulle være det,når den nogle gange kører i op til 20 minutter og andre gange ikke engang et halvt minut er der nogle der har en mening om det.
MVH bygningsmaler

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-06 21:25

Det lyder nu mest som om benzintilførslen svigter.
Er der benzin i svømmerhuset umiddelbart efter den er gået i stå?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 21:26

Har den en af disse dengang smarte tændspoler med en modstand ovenpå.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 28-06-06 21:31

ja der er benzin i svømerhuset når den går istå

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-06 21:32

Ford plejer, at have modstenden på en ledning med yderisolering.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-06 21:34

Formodstanden kunne være årsagen og det kan du jo tjekke ved at sætte en strømledning direkte på spolen da den så vil få fuld spænding.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 21:40

Opel record D havde den sjove løsning at det var en modstandsledning fra tændingslåsen
og ud til tændspolen. På starmotorens relæ sad så en kontakt så spolen fik 12v under start
og ca 6v under kørsel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-06 21:46

Mange modeller har brugt den dæmpning.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 28-06-06 22:51

jeg har tjekket Tændspolen ved at sætte en strømledning direkte på spolen og det er som det skal være.
men det kan vel stadig være en løs forbindelse i tændings låsen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-06 22:55

Den direkte ledning vil også udelukke fejl fra tændspolen, altså hvis fejlen stadig er der når du har direkte strøm på.

Har du skiftet alle dele af den elektroniske tænding?

Kommentar
Fra : jepser30

Dato : 28-06-06 23:22

Sælg lortet som skrodt og kom igang med en ny bil

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-06-06 23:31

Der er da hverken skrodt eller igang her, men måske mener du at det er en bil der skal sælges som skrot og at ejeren skal i gang med en anden bil og hvorfor så det hvis han ikke har penge til at få denne på værksted har han nok heller ikke råd til en anden bil og en helt anden ting er vel, at problemer er til for at løses og spørgsmål til for at besvares, hvilket du da ikke gør kære jepser30. En ren 30'er nikser det der.

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 29-06-06 00:37

jeg har skiftet tændingens elektronik modul og tændspole

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-06-06 10:54

Hvor sidder det modul du har skiftet?

Kommentar
Fra : bygningsmaler

Dato : 29-06-06 17:26

modulet jeg har skiftet sidder i venstre side af motorrummet,skråt under tændspolen.