/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Tilslutning af Harddisk nr. 2
Fra : B_Jog
Vist : 2104 gange
60 point
Dato : 21-06-06 10:22

Hejsa.

Jeg har en computer(FujitsuSiemens) med Windows 98, som er gået istykker.

Jeg har en anden computer( samme mærke) med Windows xp home.

Jeg har en del dukomenter og billeder på den "gamle" computer, som jeg meget nødigt vil undvære, og har derfor prøvet at instalere den gamle harddisk på min "nye" computer.

Men, som i nok kan gætte, så kan jeg ikke få min computer til at finde den gamle hdd.

Hvad skal jeg evt. gøre ?
Jeg vil blive meget glad for lidt hjælp......

På forhånd tak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 11:19

Først skal din HD gøres læsbar fra det nye styresystem.
Lige nu er din gamle HD aktiv og klar til at starte, men da der ikke kan være to aktive styresystemer på een gang er den gamle gemt.
Højreklik på denne comp > vælg administrer > vælg diskhåndtering > nede til højre > kan du se din gamle HD.
Men hvis du forsøger at "køre" programmer fra den gamle HD kan det gå galt.

Hvordan er den sat til som MAster/SLave og på hvilket fladkabel og sidder der andet på de kabler CD/DVD ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-06-06 13:49

Du skal ændre på en af de små jumpere på den gamle harddisk, så den bliver slave. og så skal den sidde på en ledning hvor der ikke er en slave i forvejen.

så skal bios på computerenogså indstilles til at acceptere slaven. Derefter bør den stå som en disk i dit system.

Du kan bruge data fra den ( dokumenter mv.) men de fleste programmer vil nok ikke køre fordi , de ikke paser med din nuværende struktur.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 14:23

Hej e.c

Der er 2 ide kabler, den ene er (ide1) der hoved harddisken i Master, og det "gamle" harddisk som er sat til Slave.
Det andet (ide2) er der dvd som Master og cd-brænder i Slave.

Jeg har fået sat den til auto, i bios. Og den har også fundet den (med rigtig navn).

Men, Men, når jeg starter computeren op, så starter wimdows rigtig nok, (med XP), men HDD lampen bliver ved med at lyse, og jeg kan ikke finde harddisk 2, hverken i disk håndtering eller andre steder.

Når jeg sætter computeren til at søge efter ny hardware, så søger den, og den søger, og den søger, og den søger,......gab........, og den søger....

der kommer et pop up med at den har fundet en anden disk.

men den kan faktisk ikke arbejde med andet,( da den stadig søger, og søger..), så eneste udvej var at lukke ned, hvilket "kun" tog den ca 10 minutter...., da den søgte fabrilsk....

HJÆLP.............

NB. Hvis jeg har tilslyttet det andet HDD, når jeg starter igen, så kan den ikke starte windows......
det er som om den genstarter heletiden....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 16:05

Højreklik på denne comp > vælg administrer > vælg diskhåndtering >
nede til højre > kan du se din gamle HD.
Og hvad viser den

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 17:54

Til e.c

Som sagt, så kan jeg ikke se eller finde min "gamle" harddisk, den er der ikke...... kun den org.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-06-06 18:19

Det er vel ikke harddisken der er defekt, måske derfor den "gamle" pc gik ned.
Bare en strøtanke.
For hvis den sidder som slave på primær kabel skal den jo vises uden problemer. Jeg ville ikke sætte den til auto eller cable select men sætte jumperen til slave bare for en sikkerheds skyld

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 18:29

til Fijala

Nej, jeg tror ik det er harddisken.
Da min pc jo kommer med et pop up, når jeg søger efter ny hardware, hvor der står "ny diskdrev fundet" eller noget lign.

men problemet er jo bare at min pc blir ved med at søge......hvorfor mon det......

Vil det hjælpe noget at sætte den til manuel istedet for auto, i bios

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 18:55

Det er vigtigt at du afprøver det vi spørger dig om..............hvis du selv har en idé og ikke regner med det vi siger.................så bliver det svært.

Prøv at starte din comp med denne diskette og fortæl hvad den viser om dine HD.
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Stopper den ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 20:01

til e.c

Den ville ikke starte op med disketten i.

Den skrev "ingen system disk" noget i den retning...

den startede først op da jeg tog disketten ud igen..... efter flere forsøg.

hvad nu....???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 20:11

Kan den starte med en win 98 diskette.
Prøv lige og luk ned igen.
Hvis den kan så har jeg en anden diskette som måske er bedre.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 20:25

Til e.c

Jeg har desværre ikke en win 98 diskette........

hvad kan der så gøres.....???

"skal jeg finde den største hammer jeg har" GGG

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 20:31

Det er da muligt at hammeren bliver den bedste løsning.
Men inden da, så kig oppe til venstre i din profil under privat indlæg - du har post for jeg sender lige to disketter til dig.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 21:26

til e.c

UPS.........

Jeg kom tilsyneladende til at højre klikke på pmdos på mit skrivebord, og så kopiere til disketten...

og det ville ikke virke..... UPS

Jeg prøvede, da jeg fik dit indlæg, at dobbelt klikke på den istedet.... og , så skete der noget....

efter at have startet pc op med diskette, og skrevet pm, så skete der noget...

Der er en disk vol *: , i Primary

Drive letter *:
Sect./Boot: 8
Root dir entries 97186
System Type : NTFS

der er en disk vol C: , i Primary

Drive letter C:
Sect./Boot: 32
System Type FAT_32

hvad nu......

Jeg gik ud af det og slukkede for pc´en, og startede op igen uden disketten, (for at kunne skrive til dig igen), for ik at lave noget forkert....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 21:34

Hmm jeg kan ikke huske den fra technet og jeg kan ikke køre den lige nu.
hvis du har to disketter til (brug den fra technet)
så prøv lige dem jeg sendte - de er bedre.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 21:41

ok e.c

prøver lige.....
har lavet dem....... vender straks tilbage...

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 22:10

til e.c

pm 1 og pm 2.

Der findes en disk 1- 76347 MB

Partition Type Size MB Status Pri/log

*: NTFS 76,347.1 Active Primary

Disk 2 - 19539 MB

Partition Type Size MB Status Pri/log

*: FAT32 19,540.0 Active Primary

Hvad skal der gøres nu

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 22:26

Ja det vi skal er at gøre den lille HD synlig.
NTFS er din XP
FAT32 er den gamle med win 98 på
Som du ser er begge active og det bør de ikke være.
start med de to disketter
marker den partition som hedder FAT32
gå op i partition
og ned til advance
og vælg "unhide partition"
(den kommer med en advarsel om at der ikke er nogen aktiv partition på harddisken men det skal der heller ikke være)
Så op til general
vælg apply changes
OK
den vil nu genstartes
men vent med at tage disketten ud før den er lukket ned og skal til at starte op igen.

Du må ikke forsøge at "køre" programmer fra den gamle HD...........kun hente filer.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 22:32

ok e.c

Prøver.....

Men lyder ik helt tosset.......

Prøver straks....

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 22:53

e.c

så er min "gamle" harddisk synlig i disk håndtering

men hvordan finder jeg så filerne......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 23:01

Dobbeltklik på denne comp.
dobbeltklik på din harddisk
Nu bør det hele kunne ses.
Der hvor du skal passe på er i programmer og program files
selve windows skal du lade være.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 23:10

e.c

kan ikke finde den ved at dobbelt klikke

den er der kun under diskhåndtering ( med ukendt partition) , men i orden og online, står der

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-06-06 23:20

Vises den ikke i venstre side hvis du:
tryk på windowstasten+e

Det var nok derfor den ikke ville køre i den anden comp.

Så skal vi prøve med noget filrecovery..................men jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 21-06-06 23:22

ok....... e.c

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-06-06 10:33

Jeg kommer i tanke om at vi satte måske di Gl HD til at være hidden.
Gå ind med disketterne og kig på den Gl HD
Status kan være:
Aktiv
Hidden
None .................det skal den være for at kunne ses fra det andet styresystem.
Hvis den er Hidden:
Partition ned til advance > vælg unhide partiton
general > apply
Exit
Måske kan du nu se din harddisk.

Jeg løber igen.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 23-06-06 16:41

e.c

Jeg prøver en gang Lørdag......

Har lidt travlt........

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-06-06 17:30

Ok

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 26-06-06 22:42

Nu står der at min "gamle " harddisk ikke har nogen format, altså FAT32, som den havde før.....

hvad skal der evt gøres.........
skal den omformateres...... eller forsvinder de gamle data så....

hjælp

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-06 08:13

Kig på den gamle HD med partition Magic disketterne.
Hvad står den til:
Aktiv
Hidden
Det skal jeg først vide.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 27-06-06 23:01

Til e.c

Den står som None.......

Type : Unallocated
Size : 19.540 MB
Used MB : 0.0
Unused MB : 0.0
Status : None
Pri/Log : Primary

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-06-06 23:21

Står den som none så skal den kunne læses.
Men
Used MB : 0.0
Unused MB : 0.0
tyder på en tom harddisk.
Vi må håbe at Fijala er med endnu.......................for nu skal der vist recovery på den HD

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-06-06 23:26

ja jeg er her endnu, men har bare holdt mig lidt i baggrunden.
Jeg så også godt at der var 0,0 mb i brug og det var jo det første dårlige tegn.
Tjek lige filsystemet på disken
Højreklik denne computer - egenskaber

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 27-06-06 23:49

til Fijala

Det er først her for to dage siden da e.c bad mig om at tjekke om vi fik den sat til "Hidden"...., hvor det begyndte at gå galt....

Før det stod der altid at der var brugt ca 11 MB og resten ubgugt...

Og den har stået som Activ, som jeg skrev d. 22-6 kl. 22.10

Men så gik det galt derfra......

Når jeg højre klikker på denne computer, og egenskaber, står der ik noget om filsystem ???

Men under administration, finder den disk 1 der er "online", filsystem NTFS, sattus "I orden(system)"
Den finder også disk 2 der er "online", og den er "ikke-allokeret"

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-06-06 23:55

Der skal stå et fil system når du klikke

Denne Computer - højreklik den hd der er tale om - egenskaber så vil du få oplyst filsystemet.

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 27-06-06 23:59

Den finder kun min disk 1

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-06-06 23:59

Hvis der står at den ikke er alokkeret er der jo ingen partition på den og den er så ikke gjort klar til brug. ?????
Hvorfor nu pludselig det

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-06-06 00:02

At den kun finder din disk nr 1 er netop fordi den ikke er formateret og klar til brug.
Vi skal vist lige have e.c på banen igen for hvis dataerne skal bibeholdes skal du igen have gang i Partition Magic for at oprette er partition uden at miste data. og der er e.c. lidt skrappere end mig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-06-06 00:05

http://www.quetek.com/prod02.htm

ovenstående program er ellers fortrinlig til at redde data med men det koster. Det kan dog godt undgåes på en anden fiks måde men det kan vi vende tilbage til
Der er også et andet program derfungerer udmærket

http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm

Hvis det er villeder fra memorykort man af vanvarer har slettet er dette program godt

http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/uk/welcome.htm

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 28-06-06 00:14

Til Fijala

Men de programmer kan vel kun bruges, hvis vi kan "finde" min gl. harddisk igen....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-06-06 10:00

Ja - med Partition Mgic kan vi lave en partition, så harddisken kan ses igen.
Start med disketterne
H-klik på det grå område på den gamle HD (unallocated) og vælg Create
create as : logical partition
Partition type: FAT32
Label:FAT32
Size: det gør den selv
Driveletter: skal du ikke røre ved
OK
general og vælg apply
OK
(blæs på at der ikke er nogen aktiv partition på den HD)
genstart og tag ikke disketten ud før den er lukket ned og på vej til at starte igen

Nu bør du kunne se din HD................men lad den lige være lidt.

Og så over til Fijala med recovery...............................og en masse håb.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-06-06 23:24

Når så du igen kan se disken ville jeg vælge
http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/uk/welcome.htm

til at gendanne billederne med igen. Bare hent og installer programmet, det er gratis og kør så disken igennem med smart recovery. det tager tid. Vær opmærksom på at du skal have plads på en anden harddisk for at kunne gemme det gendannede. Der kan selvfølgelig ikke gendannes på samme harddisk som man forsøger at gendanne.

Vend tilbage med en status på hvordan det er gået.

For at gendanne er der forskellige indstillinger, men prøv dig frem og gem i det format der passer til filerne.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-06-06 23:26

Øhh der var også nogle dokumenter er skulle gendannes det gør du bedst med

http://www.pcinspector.de/file_recovery/UK/welcome.htm

den anden er specielt for at gendanne billeder på memory kort olign, men prøv bare begge

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-07-06 23:26

B_Jog

hvordan er et gået med harddisken. Er det lykkedes at få gang i den

Kommentar
Fra : B_Jog

Dato : 10-07-06 02:54

Der er desværre gået lidt kage i det, og har heller ik rigtigt haft tiden til at "rode" med det...

Men vender snart tilbage...

Håber i er tålmodige....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-07-06 09:14

Ja ja tag det roligt - og bare spørg inden du gør.................hvis du er i tvivl.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-07-06 20:14

ja endelig ikke forhaste dig for den slags tar tid og det har du jo masser af