/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Miste kørekort i udlandet?
Fra : cmjeppesen
Vist : 8269 gange
200 point
Dato : 19-06-06 16:03

Kan man få frataget sit (danske) kørekort i udlandet?
Altså kan f.eks. det tyske politi nappe dit kørekort hvis du laver en grov trafikforseelse i Tyskland?
Jeg er med på at man kan få bøder og evt. fængsel i Tyskland, men kan de fratage det danske kørekort så man ikke længere må køre i DK?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 19-06-06 16:31

Nej, det kan du ikke.

Det er kun de danske myndigheder der kan fradømme dig kortet.

Og så kan du få kørselsforbud i Tyskland med øjeblikkelig varsel = lad bilen stå på stedet, om det så er midt på Autobahnen.

Men tysk politi kan selvfølgelig sende sagen videre til retsforfølgelse her, såfremt forseelsen er grov nok og der evt. er personskade m.v..

mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-06-06 23:48

Så vidt jeg ved er den eneste måde du kan miste kørekortet på i udlandet på øresundsbroen hvis du bliver taget i sverige i en af de fælles dansk/svensk politibiler som der kører i området omkring broen. Ellers skulle der ikke være fare for kortet i udlandet. Sverige og Norge sender fartbøder til Danmark, men resten af EU sender ikke bødertil dig her hjemme. Du skal dog påregne at afregne kontant når du får en bøde i udlandet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-06 00:48

Citat
men resten af EU sender ikke bødertil dig her hjemme

Ja reglen er, at de må tilbageholde en person, indtil der er lagt kontant afregning for trafikforseelsen.

Godkendelse af svar
Fra : cmjeppesen

Dato : 20-06-06 09:45

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : mamatha

Dato : 03-11-08 12:23

Hej det passer ikke de må godt sende dig bøden hvis du har lavet en trafikforseelse i et EU land, hvis de har stoppet dig og du ikke kan betale på stedet kender en som har oplevet det, at de sendte bøden 4 måneder efter. fordi personen ikke kunne betale på stedet og de lod personen køre igen.