/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Erfaring med hørfrø
Fra : harens
Vist : 3916 gange
100 point
Dato : 19-06-06 15:33

Jeg har lige hørt at man skal give sin hund hørfrø, et par dage før trimning, altså pelspleje.
er der nogen af jer der har nogen erfaring med det? og hvor meget skal man eventuelt give hunden.
Venligst Harens

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-06-06 15:51

Jeg tvivler nu meget på, at hørfrø et par dage før trimning skulle have nogen som helst effekt.

Men hørfrø bruges som et kosttilskud bl.a. til hunde, da man mener, at det kan medføre en blankere pels.

mvh dova

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 19-06-06 16:28

Hørfrø er afførende, så hunden får tynd mave, hvilket der ikke er nogen, der har glæde af.

Jeg har tre schnauzere, der bliver trimmet min. 8 gange om året, fordi de kommer på udstilling. Jeg har ALDRIG hørt om hørfrø, og jeg mener, at det er en meget forkert oplysning, du har fået.

Hvor har du hørt det?

Hvis jeg var dig, så ville jeg spørge en specialist i terrier- og schnauzertrim, nemlig Ane Buch, som har Dosseringens Hundebad, tlf. 35 39 78 49. Hund ved alt om trimning og har ca. 12 års erfaring og er meget dygtig.

Jeg ville glemme alt om hørfrø.

Husk, at man heller ikke må komme sin hund i bad 3 uger før og efter trimning. Så er pelsen sværere at trimme.

Her er også et links om hørfrø. Her fremgår det også, at det er afførende.

http://www.netspiren.dk/Article.aspx?ID=2

vesterbo

Kommentar
Fra : harens

Dato : 19-06-06 17:04

Jeg ved en del om trimning og har heller ikke hørt om det før.
Jeg var i min lokale dyrehandel i dag efter en lavasten, de havde haft en kunde der skulle bruge hørfrø, det havde hans trimmer sagt, var med til at løsne underulden. jeg ved godt at det er et afføringsmiddel. det er blandet i meget af det færdige tørfoder, man kan købe. der står det , at olien i hørfrø, er godt for tarmfunktionen. Jeg ved ikke hvad trimmer han bruger, jeg har bedt dyrehandlen om de vil få et telefon nr. til mig. jeg er da også lidt nervøs for at dyrehandlen vil sælge hørfrø til andre kunder, jeg spurgte hvad de ville gøre hvis en kunde ringede og klagede over tynd mave på hunden, og svaret var, at de ville sige ,at det daglige foder, ikke var købt i deres forretning for så havde deres hund ikke tynd mave. Ja, hvad er det da for noget.
Harens

Kommentar
Fra : harens

Dato : 19-06-06 17:04

Jeg ved en del om trimning og har heller ikke hørt om det før.
Jeg var i min lokale dyrehandel i dag efter en lavasten, de havde haft en kunde der skulle bruge hørfrø, det havde hans trimmer sagt, var med til at løsne underulden. jeg ved godt at det er et afføringsmiddel. det er blandet i meget af det færdige tørfoder, man kan købe. der står det , at olien i hørfrø, er godt for tarmfunktionen. Jeg ved ikke hvad trimmer han bruger, jeg har bedt dyrehandlen om de vil få et telefon nr. til mig. jeg er da også lidt nervøs for at dyrehandlen vil sælge hørfrø til andre kunder, jeg spurgte hvad de ville gøre hvis en kunde ringede og klagede over tynd mave på hunden, og svaret var, at de ville sige ,at det daglige foder, ikke var købt i deres forretning for så havde deres hund ikke tynd mave. Ja, hvad er det da for noget.
Harens

Kommentar
Fra : harens

Dato : 19-06-06 17:09

UPS
jeg fik vist trykket et par gange på send

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-06-06 17:39

Nu ved jeg ikke, om du snakker om hørfrø eller hørfrøolie?
hele hørfrø passerer nogenlunde ubeskadiget gennem tarmsystemet, så de sætter bare skub i fordøjelsen...
Hørfrø-olie indeholder forskellige nyttige omega-fedtsyrer, som sikkert kan være gavnlige for pelsen. Men der skal jo altså ikke litervis af olie til, så hunden får "olietyndskid".

En god hundetørkost indeholder almindeligvis begge dele.

Kommentar
Fra : harens

Dato : 19-06-06 17:42

Jeg snakker om alm. hørfrø, man skal lægge dem i blød i vand natten over. det bliver noget slimet noget.jeg tror nu heller ikke jeg kunne få mine hunde til at spise det, jeg vil heller ikke prøve det.
harens

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-06-06 22:32

Hov stop lige!

Hørfrø kan hjælpe en træg mave igang, men ikke give diare!
Tang giver en smuk pels, ligesom flere andre naturmidler sikkert også vil.

Det der lyder fjollet er at det skal gives på et bestemt tidspunkt inden trim.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 20-06-06 00:54

Citat
Jeg snakker om alm. hørfrø, man skal lægge dem i blød i vand natten over. det bliver noget slimet noget.jeg tror nu heller ikke jeg kunne få mine hunde til at spise det, jeg vil heller ikke prøve det.
harens

Jaja, men det er da heller ikke meningen, at hundene skal spise de opblødte hørfrø.

men at du skal putte "den slimede blanding" i en si, og hælde det vand igennem som hunden skal have at drikke.

Nu dæmrede det lige

Det kom jeg lige i tanke om at jeg havde set engang for mange år siden, så det er åbenbart et gammelt husråd.
I den første Lasssie-film, hvor pigen der skulle aflevere Lassie på en Hundekennel, fortalte ham der skulle passe den, at sådan skulle de gøre for at holde hans pels fin og blank

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-06-06 12:38

Ja, så MÅ det da være godt! Det er sådan noget, filmstjerner bruger...

Godkendelse af svar
Fra : harens

Dato : 20-06-06 16:28

Tak for svaret dova.
det var godt du lige kom i tanke om Lassie.
Jeg vil nu ikke anbefale hørfrø mixen.
der findes jo så meget andet godt, man kan bruge istedet.
Tak
harens