/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træpeoner
Fra : m13ark
Vist : 2790 gange
100 point
Dato : 18-06-06 21:30

Et godt råd ønskes. Hvornår kan man flytte en gammel peon....med størst held

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-06-06 21:40

Citat
Pæoner kan flyttes, men med omhu
Pæoner – og bonderoser – skal bare plantes lige under jordoverfladen for at blomstre, højst 3–4 cm jord over kronen. Og de kan sagtens flyttes. Hvis man gør det på det rigtige tidspunkt sidst i august og først i september, giver det måske et hul i blomstringen i en enkelt sommer, det er det hele.

Flytningen skal ske varsomt, de nye blomsterknopper er allerede dannet, og rødderne er sprøde. De kan bedst lide svær jord, og hvis man har det, behøver de heller ikke gødning, nogensinde.

Med let jord får man flere problemer, for her kommer de til at mangle næring, og hvis de får for meget, eller for rå gødning taber de modstandskraften og bliver modtagelige for svamp og råd. Hvis man vil, må man grave masser af kompost og helt omsat gødning ned i et kæmpestort hul og håbe, at det går.

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/668.html

Kommentar
Fra : steno

Dato : 18-06-06 21:43

Hej m13ark

i efteråret ! se link: http://www.dr.dk/have/raad/planter/paeon.asp

Hilsen steno

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-06-06 22:36

Jeg har flyttet mange træpeoner/bonderoser, og de er slet ikke så sarte som rygtet siger, jeg har flyttet dem, når det passede mig, uanset om det var forår,sommer eller efterår, og ingen er gået ud. Jeg har oplevet at de faktisk er mere hårdfører end f.eks buketroser. Jeg havde i flere år en meget stor blomsterkasse, deri havde jeg plantet buketroser, men de døde af frosten, jeg havde
peoner i overskud, så jeg satte dem deri i stedet, i foråret, de overlevede i alle de år jeg havde kassen. Om det har været fordi jeg flyttede på andre tidspunket end lige efteråret, at nogle af dem ikke blomstrede det efterfølgende år, ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 19-06-06 00:25

Præcis Nordsted!

Når der gælder haven - omplacering, nedskæring, flytning osv. har jeg altid sagt at det bliver når JEG har lyst til det og når det passer MIG - og så kan bøgerne sige lige hvad de vil, det er mig der bestemmer ;)

Og ja - jeg har også haft held med pæonerne og også med de andre ting jeg har 'begået' - uden skelen til bøgernes anvisninger.

Held og lykke med at flytte din plante - efter min mening en af de skønneste i haven

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 19-06-06 07:42

Jeg har forstået på spørgsmålet, at det drejer sig om en træpæon. Den adskiller sig jo noget fra staudepæonen i vækst. Jeg har selv 4 forskellige af slagsen. Da der her er tale om en busk med forveddede grene, flytter jeg dem når bladene er faldet, da de her har mindst fordampning. Hvis du flytter dem allerede i august-september vil de med stor sandsynlighed smide bladene og de vil så bruge energi på at få nye blade igen i efteråret. Husk at plante den på en solrig plads med drænet jordbund, tilpas fugtighed og ikke mindst beskyttet mod stærk blæst.

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 19-06-06 07:53

Der er tale om en 1.5 m høj, gammel træpeon. Den har ikke blomstret i flere år. men i foråret satte den "1" blomsterknob, som visnede. Den står nok for mørkt. Jeg er lidt tilhænger af, ikke at lade bøgerne styre mit havearbejde, så måske skulle jeg prøve at flytte den nu.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-06-06 12:18

Så sørg i det mindste for at få så mange som muligt af de helt fine rødder med (det er dem, der suger vand), gør det i en kølig gråvejrsperiode og klip overflødige grene og skud af, så de stærkt reducerede rødder ikke bare gir op men får en chance for at følge med forbruget.
mvh
pbp
- men fornemmelsen: At nu skal det altså ske, gider ikke venter til efteråret, kendes udmærket.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 19-06-06 14:50

Bare z igang, som sagt, de har altid overlevet her, når jeg var i hopla til at lege gartner, har jeg ikke haft tålmodighed til at vente til hvad de kloge har skrevet.... brombassen ved jo heller ikke at
den ikke kan flyve vel?

Godkendelse af svar
Fra : m13ark

Dato : 19-06-06 16:06

Tak for svaret Nordsted1.

Jeg forsøger. og så må det briste eller bære

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-06 16:28

Det kan ikke gå værrer end galt, ej jeg tror på det vil lykkedes

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 19-06-06 17:13

Helt ærlig - jeg ville ikke gøre forsøget nu. Det er trods alt en plante i den lidt dyre gruppe - især når den er så stor. Hvis du planter den om nu, håber jeg at du ikke rejser hjemmefra i sommerferien - for den skal have vand ofte hvis det bliver varmt. Jeg ville vente til efteråret