/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
vaskemaskine pumper ikke
Fra : jego
Vist : 1703 gange
50 point
Dato : 18-06-06 21:26

Vi har en nyere vaskemaskine, en LG.
Efter at et par mønter havde fundet vej til pumpen kan den ikke længere tømme sig for vand.
1) Kan man afprøve om pumpen virker ved at tage den ud og sætte strøm til (der står 220 volt på den)?
2) Er der nogen ventiler eller andre mekaniske ting der er gået i hak som jeg kan undersøge?

Håber der er nogen derude der har et godt bud.
Det ´haster idet vi vasker meget!

jEGO

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 60 point
Dato : 18-06-06 21:43

Hej Jego,

Ja, du kan sagtens afprøve pumpen med 230V, men istedet for at tage den ud, kan du jo bare måle direkte på de to klemmer om den får 230V.
Hvis den får det og ikke kører er den defekt.
Er du helt sikker på at du har fået fjernet alle mønterne i pumpen-der kan sidde en og spærre får afløbet i pumpen?
Hvis pumpen ikke kører og får spænding kan den tit skubbes igang; men pas nu på - ikke med en finger!
Det kan også være magnetventilen til vandtilførslen der er defekt, samme fremgangsmåde som ved pumpen.
Næste mulighed er programværket, men det er en noget større omgang.

Held og lykke med fejlsøgningen
MVH Michael

Kommentar
Fra : jego

Dato : 18-06-06 22:09

Foreløbig tak for dit svar Michael, jeg kigger på det i morgen formiddag.
Jego

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-06-06 22:18

Hvis en tømmepumpe ikke vil køre er det næsten altid fordi der sidder et fremmedlegeme indeni den og spærrer. De fleste pumper kan ret let afmonteres og skilles ad så sømmet hårnålen, bh-stiveren -eller hvad det nu er- kan fjernes.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-06-06 08:41

I afløbet kan der sidde en mønt som vipper op og spærrer for vandet.
Men den skal jo lige kunne køre først..........kan den drejes let med hånden(med slukket maskine)

Godkendelse af svar
Fra : jego

Dato : 20-06-06 17:30

Tak for svaret michaelholm.
Problemet er løst, der var forstopelse i røret bag pumpen og desuden var der et par små søm i røret efter pumpen, samt et fedtagteig forstppelse.
jego