/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Er min skærm ved at dø???
Fra : dova
Vist : 1541 gange
100 point
Dato : 17-06-06 13:53

Pludselig er min skærm blevet stribet

Forstået på den måde, at hvis det er tekst der vises på skærmen, er der bag teksten og i hele skærmens bredde lysegrå striber i tekstens højde.

Og hvis det er et billede jeg har på skærmen, hvor der normalt er hvid baggrund, er der i billedets højde lysegråt i hele skærmens bredde

Der er også svage striber på "skrivebordet" ud for de genvejsikoner der er, når andet er minimeret, og striberne følger med når jeg ruller ned over en side.

Det er ikke en fladskærm, men en "gammeldags" skærm.

HJÆLP, hvad kan der være i vejen.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-06 13:58

Det kunne jo osse være grafikkortet eller forbindelseskablet mellem grafikkort eller monitor!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-06 13:59

Har skærmen en Degauss funktion så prøv lige den!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-06 14:00

Andre forslag! Prøv at opdatere drivere til monitor og skærmkort!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-06 14:08

Tryk F8 under opstart og vælg VGA tilstand.
Se om den er OK så.
Hvis den er er det nok din driver.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-06 14:15

Citat
Har skærmen en Degauss funktion så prøv lige den

Hvad er det??

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-06 14:19

Degauss er den funktion der optimerer skærmen ift jordens magnetfelt!

Har du forøvrigt prøvet end anden skærm?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-06 14:30

Jeg har prøvet at opdatere driver til monitor (skærm) og skærmkort.

Men får den besked, at der ikke kan findes software der passer bedre end det der er installeret nu.

nej, jeg har ikke prøvet en anden skærm, jeg har ikke andre.

Og kan ikke finde sådan en degussfunktion, så det tror jeg ikke den har.

Det er en 5 år gammel Philips skærm hvis det siger noget.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-06 14:33

Hvilket grafikkort har du?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-06-06 14:33

Degauss er et mål for magnetfelt
funktionen i skærmen er at afmagnetisere skærmens spoler, som ses ved at billedlinier er bøjede.

det hvide du ser , til højre for alt lysende på skærmen , er populært kaldet efterslæb.

overdrevet lys/kontrast giver dette, prøv at sætte det neutralt på skærmen og grafikkortet.

mere følger....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-06 14:38

grafikkort:
Kan det være dette her:

NVIDIA RIVA TNT2 model64/model64Pro

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-06 14:40

Sikkert! Der burde ligge en nyere driver på www.nvidia.com

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-06-06 14:41

Sker der forøvrigt noget når du vrikker forsigtigt i stikket der går ind i grafikkortet eller bag på monitoren?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-06 14:56

Citat
Sker der forøvrigt noget når du vrikker forsigtigt i stikket der går ind i grafikkortet eller bag på monitoren?

Ja, det gjorde der:

Sort skærm med en lille rude i midten:
No signal input.

Så rodede lige lidt med at få forbindelse igen.

Striberne er der stadig, jeg prøvede at lukke ned, der var så nogen opdateringer af en slags, men det hjalp ikke.

Og nu har jeg ikke tid at rode meget mere med det idag fordi jeg skal i byen

jeg bliver altid så når skidtet driller.

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-06-06 15:02

Dova har du nulstillet lys/kontrast på din skærm ?
forsvinder det ved underdrevet lidt lys/kontrast indstilling på skærmen ?

har lige prøvet det modsatte på en Philips model 107T , altså at overdrive lys/kontrast.
Det giver 'efterslæb' især når lyse områder møder mørke.

Nogle simple test kan du udføre med DirectX ,
vælg kør skriv dxdiag vælg fanebladet skærm !
simple men nemt da du har det i din pc i forvejen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-06 15:10

Striberne forsvinder ikke ved at justere enten helt op eller ned for lys/kontrast

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-06-06 15:19

øh dxdiag,,, opdagede lige at jeg har glemt at instalere driver til mit eget graffikkort [flovmand]

Ps. der er en stor sandsynlighed for at din skærm er 'slidt' men da det er kommet pludseligt,
kan den være i udu, i elektronikken, hvilket kan opstå, ved kraftig brug af lys/kontrast.

lys//kontrast hænger nemlig også sammen med skærmens strømforbrug,
meget af det = stort forbrug = stor belastning af elektronikken.
og så er skærmen på vej til storskrald.
den kan dog reddes ved en justering, (forlængelse af smerten),
dette kræver åbning af kabinettet og justering af skærmens højspænding (30-50.000volt)
Højspænding roder man IKKE med hvis man ikke kender til det.
ellers kan man selv ende som storskrald..

God bytur

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-06-06 15:24

Citat
Striberne forsvinder ikke ved at justere enten helt op eller ned for lys/kontrast

ok men de følger linier med foreskel i lys/mørke ?

da du så beskeden 'No Signal' stod skarpt ?
vigtigt da det jo ikke er pc'en der laver dette skilt, men monitoren i sig selv !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-06-06 15:26

rettelse.
da du så beskeden 'No Signal' stod beskeden og det omkringlæggende skarpt ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-06-06 15:27

har du prøvet natmadens råd om dxdiag i kør ???

et lille ps - jeg har netop rettet en gammel skærm op fra samme problem (måske samme) - der var det blot at justere pixel i indstillinger under egenskaber for skærm - man kunne jo håbe det så er tilfældet for dig også

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-06-06 15:46

Nemlig miritdk !
der er også lige den ''lille detalje'' at skærmopdatering står forkert i egenskaber for skærm
, det kan sagtens ændre sig, microsoft har jo nettop udsendt en del opdatereinger,
disse har for vane at ændre en del på pc'en ved siden af hvad de skal.

egenskaber for skærm -> kort , sæt til kortstandart.

ps jeg er smuttet for i dag,
sidder med gæster , en flok gode sild og rigeligt med snaps, og syntes at jeg er begyndt at se striber alle steder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-06-06 16:12

åh ja den med skærmopdateringen er der mange der render ind i pludselig

Min fungerer fint på 60 - men plejer at stå højere - det varer lige lidt før man komme i tanke om at det måske skal kigges efter.

natmaden ----- din skærm ER stribet

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 17-06-06 16:48

Hvaaa...... Fik du prøvet med VGA tilstand ?
I VGA tilstand bliver skærmdriveren ikke indlæst, men Windows XP's lille bitte driver bruges.
Så kan man da hurtigt se, om det er skærmdriveren, der laver spunk i det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-06-06 17:32

Prøv lige at hive powerkablet af skærmen og lad den få et minut. Der er set før at elektronik har en svag lodning eller lignende så hjælper det iblandt ar gøre den spændingsløs.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 02:24

Hej igen, så er jeg hjemme.

Og jeg har nu prøvet ALT det I har foreslået.

Mangler kun at låne en anden skærm et sted og koble til, for at finde ud af om det er skærmen eller puteren der er skør.

Jeg har taget et billede af skærmen. Dårligt, men man kan godt se problemet, og det bliver værre, hvis nu billedet havde været taget længere oppe på skærmen med menuen i venstre side, for så var der også striber efter den.

Link til billedet

http://peecee.dk/?id=44111

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-06-06 04:21

Det er på tide med en ny skærm

Det er 99% sikkert en fejl i/ved højspændningen i skærmen.
Fejlen kan skyldes fastbrændt støv i de trimmere der sidder inde i skærmen.
Det er ikke noge som man roder med, uden noget teknisk baggrund.

om du har mod på at tage bagdelen af skærmkabinettet af ved jeg ikke.
om det vil hjælpe ved jeg heller ikke,
men at man skal have respekt for højspænding, det er sikkert.

hvis du vil prøve vil jeg gerne guide dig gennem, men det er jo ikke nemt hvis din skærm skal pilles fra, og det skal den..
at sende den til rep. er sikkert for dyrt, i forhold til en ny.

hvad model er det ? hvis den ligner min 107T er jeg villig til at åbne den og tage et par billeder,
så du kan se hvad du må røre og hvor du skal 'rense/trimme/støvsuge'
men det vil kun være et lille håb. !

Jeg bor tæt ved en genbrugsbutik der tit har 15-17" skærme fra firmaudskiftninger.
sådan en kan fås for ca.100-200kr.

Mvh. Jørgen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-06-06 11:27

Ja, jeg havde nok på fornemmelsen, at det er skærmen, den har også været brugt flittigt, og måske kunne den slet ikke tåle, at jeg tørrede støv af ovenpå den aftenen før den gik grassat

Ka' det være fordi der måske er faldet en masse støv ned gennem hullerne oven på den da jeg tørrede aaaallt støvet væk

Altså jeg begynder ikke selv at rode med at skille den ad.

Men måske kender jeg en eller anden jeg ka´ lokke til det, så er det i det mindste ikke mig selv der risikerer at ende op som "storskrald"

Det er en Philips 107 E en halvgammel Svend den er 5 år gammel, men har ellers været en rigtig god skærm med et dejligt klart billede på.

Men på den anden side, så har jeg jo nu et påskud til at anskaffe en ny og større

mvh dova

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-06-06 13:34

Tja det er godt nok ikke et "kønt" syn

Hvad med en ny fladskærm med en god opløsning og en god opdateringshastighed. Du vil blive glad for al den plads du får

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-06-06 18:44

ja glad for alt den ekstra plads , og al den strøm der spares er jo et godt argument for at tage springet

Det støv , som du muligvis har fået skubbet indenfor i skærmen er jo så nok synderen.

en indvendig støvsugning med det lille børstemundstykke på, kan måske hjælpe.

køb desuden en rensespray "kontakt 60" hedder den, og fås i mange radioforretninger
(bør ikke koste over 70kr) denne spray er specielt til afrensning af elektronik.
især hvor elektronik har bevægelige dele.
Feks. hvis en radio knaser når man drejer på knapperne.
trimmerne i skærmen er sådan set lavet på samme måde , og er mange gange synderne !

bag på / i enden af billederøret sidder et lille print, dette skal være rent, vær opmærksom på at der muligvis på printet er en lille revne sikkert på ca. 1x10mm den skal være ren,
altså hvis den er der
At få en anden til at gøre det, ja det er smart.

Prosedue for lampeophængning.
- Her svigermor, hold lige denne ledning.
- ja-jaa svigersøn.
- kan du mærke noget ?
- nej !
- Godt så er det den anden ledning der er strøm i !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-06-06 18:47

ØH HUSK LIGE AT TAGE STIKKET UD, BÅDE AF VÆGGEN OG AF PC'EN,
DEN MÅ OVERHOVEDET IKKE VÆRE FORBUNDET TIL NOGET.

tak

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-06 19:02

Og du kan sagtens få et rap selvom stikket er taget ud.
Der sidder kondensatorer, der lige skal aflades.

Men igen......
Hvem fan' har taget skade af et stød eller 10.
Man er vel ingen fårekylling.
Gambrinus

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-06-06 20:14

Ja brug den højre hånd og løft den venstre fod ,
så skulle strømen gerne jogge uden om hjertet.
Som jeg er sikker på at du har på rette sted !
Jo kondensatorer, de kan være meget sjovere end 2 elektriske pigtrådshegn.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-06-06 03:38

Eller var det omvendt (svedesmiley)

Dedikeret til dova http://www.kandu.dk/tip14255.aspx

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-06 21:12

Pyha, sikke et gedemarked:

Forestil jer, mig afmontere et stk. kabinet fra en 17 tommer Philips 107E computerskærm

Kigge på det, konstatere at der er nu slet ikke så meget støv alligevel.

Tænke meget på, hvor det nu er man ikke skal røre, hvis man ikke vil være storskrald

Først bagefter finde ud af, at ledningen fra kompressoren ikke kan nå over til huset

Dernæst slæbe et stk antal X-kilo = meget tung, adskilt skærm heeeeellllt om til kompressoren................I PISSEREGNVEJR selvfølgelig under hensyntagen til at undgå de vitale strømførende højspændingsdele, og med eskorte fra datteren til at holde en paraply over den adskilte skærm for at undgå vandskade,... Og hele vejen lytte til datterens "Du er fandme skør, jeg ringer ikke efter ambulancen hvis det bli'r nødvendigt, og du tror fandme også du skal dø hvis du skal undvære den åndssvage computer i 5 minutter"

Nå, men skidtet blev blæst klinisk rent.

Samlet igen ...og....hjalp det.....Ikker en ski

ØVØVØV

mvh dova der indtil videre må affinde sig med en stribet skærm

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-06 21:21

Køb et Falckabonnement.
Eller :
http://www.qxl.dk/default/defaultlistelse.asp?catg=10322
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-06-06 21:23
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-06-06 22:08

Ja så er der kun en ting at sige...
Din datter bander alt for meget

Der er da ellers en del gode skærme .

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=25970137&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=10322

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=26346702&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=10322

Flot gået at du selv turde. at give dig i lag med at skille den ad *****
Lidt usundt at bruge kompressor, grundet kondensvand.

Ærgelig at du ikke har mulighed for at prøve skærmen på anden pc, eller prøve en anden skærm.

Mange bærbare har mulighed for at sætte en ekstra skærm til.

Nå men nu er du jo så støvfri.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-06 23:44

Nu har jeg så haft muligheden for at finde en anden skærm og sætte til

Det er IKKE min gode gamle Philips der fejler noget, for den gør det samme med en næsten ny fladskærm

So now what

Er det mit, af knaldhamrende gode kvalitet grafikkort (det sagde min reparatør for noget siden) , der er røget sig en tur eller kan fejlen ligge i andre ting i computeren.

Der er ikke rodet med noget eller ændret på nogen indstillinger, det er noget der er kommet "af sig selv"

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-06-06 23:48

Har du været inde på www.nvidia.com og downloaded en driver?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-06-06 23:58

Ja, Tedd

Jeg har været derinde, men kan ikke finde driver til min model, kun til en Riva 128...et eller andet, hvor min hedder Riva TNT2 64

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-06 00:04

Jo vent lidt.

Kan det passe det er der hvor der står : Geforce and TNT2 og i næste trin WindowsXP pro x 64 edition

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-06-06 00:34

Hmm

Ja så får du nok ikke nogen ny skærm i denne omgang !

Prøv h.klik denne computer vælg egenskaber -> fanebladet hardware -> enhedshåndtering.

vælg Display Adapters, dobbeltklik på dit grafikkort.
Du kan nu først prøve med fejlfindning, (tror ikke at det hjælper).

Samme sted prøv fanebladet driver, vælg fjern.
Hvis pc'en ikke selv foreslår det så luk det hele igen og genstart.
Komputeren vil under opstart finde dit grafikkort og lave en (næsten) frisk instalation.
hvis den spørger efter noget om grafikkort, så start med at bruge den cd der hører til kortet.
Det er sikkert ikke de nyeste drivere der er på den, men det er et udgangspunkt.
Ellers er det nyeste her http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_84.21.html (til XP)
valgt herfra http://www.nvidia.com/content/drivers/drivers.asp

Ved tryk på F8 under opstart og valg af VGA tilstand (som Gambrinus skrev)
burde dit billed altid stå ordentligt, dog i lav opløsning, og med begrænsede farver.

hvis din skærm står neutral i sine indstillinger så er det ok,
ud fra at den gør, så prøv i egenskaber for skærm -> fanebladet indstillinger-> advanceret ,
her bør du have nogen Nvidia indstillinger, prøv at regulere lys/kontrast her.
Grunden er at dine striper også kan komme fordi der er for meget output fra kortet.

Måske rækkefølgen af forslagende er lidt rodede, måske er det gentagelser,
det er så et rigtigt dårligt tegn,
Det betyder nemlig at man er ved at slippe op for ideer

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 22-06-06 00:35

ihh du fandt det (klapper)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-06-06 12:08

Jo du er på rette vej! Du skal naturligvis vælge til dit operativsystem! Tvivler på du har en 64 bit processor eller operativsystem!
Har du almindeligt xp sysyem så brug natmadens link http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_84.21.html
og hent den driver der ligger i International boksen!

Du går så ind under fejlsikker tilstand (F8 under opstart) og fjerner grafikkortet som natmaden har beskrevet ovenfor! Eller prøv at kigge om nvidia driverne er listet i tilføj/fjern programmer under Kontrolpanel! Du skal ikke genstarte endnu hvis der kommer en opfordring til det, istedet installerer du den nye driver inde fra fejlsikker!
Normalt burde du nu osse bare kunne installere den nye driver i fejlsikker tilstand uden at tænke på at fjerne noget!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-06-06 12:15

Dum kommentar :
Du har vel kontrolleret, at grafikkortet sidder ordentlig i soklen. Ik' ?
Tag det ud og rens sokkel og grafikkortkontaktflader.
Vær sikker på, at du får trykket det ordentlig på plads igen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-06-06 12:35

Du glemte lige at skrive hun skal fjerne strømmen til PC først, gambrinus! Du er sg ude på hun skal electicutes!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-06-06 12:42

Pivskid !
Alle har godt af et rap et par gange om dagen.
Men grafikkortet er nok ikke så glad for at blive monteret/afmonteret, mens der er power på.
Gambrinus
PS : Husk også at afmonterer kabinetsiden, før du afmonterer grafikkortet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-06-06 13:04

Operativsystem/Processor

Det eneste jeg kan finde er:

XP Pro version 2002 (dansk udgave) + Servicepack 2

AMD Athlon (tm) Processor 1.00 GHz 384 MB Ram (Der står ikke noget om 64 bit eller andet)

NVIDIA RIVA TNT 2 Model 64/Model 64 Pro

Jeg skal vist snart have indkaldt fysisk assistannce..... I er så søde til at prøve at hjælpe, men jeg er ikke for vild med selv at rode med skidtet...tænk nu hvis jeg laver noget forkert

Og hvis jeg går i gang med at afinstallere, downloade, genstarte, fejlsikker tilstand, ud med grafikkort og alt det der, når jeg så er gået i gang, så kan jeg måske pludselig ikke huske hvad jeg skal, og så kan jeg ikke bare gå ind og kigge i jeres "brugsanvisninger".......og jeg er virkelig en spade til sådan noget

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-06-06 07:09

Og grafikkortet er altså ikke det print der sidder i skærmen
Kender en der faktisk troede det..

Og jo det er den rigtige driver for dig der ligger på
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_84.21.html

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-07-06 20:55

Hej dova

Hvordan er det gået med din "skærm" eller var det grafikkort driveren der drillede.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-07-06 23:38

Tjae Fijala

Det blev jo konstateret, at min gamle skærm ikke fejler en disse

Men den lever videre med at blive påført striber af ukendt oprindelse og årsag, og det samme blev den anden skærm der blev afprøvet.

Og det er åbenbart et stort mysterie hvad det skyldes.

Min ellers meget dygtige ITmand, som roder rundt i et kæmpenetværkssystem og mange computere hver dag på sit arbejde, har ALDRIG hørt eller set noget tilsvarende, og aner simpelthen ikke hvad der kan være galt med skidtet (han siger nej til defekt grafikkort, mgl. opgradering af drivere o.s.v..)

Han ville så prøve om det kunne lade sig gøre at finde en der muligvis skulle vide mere end han selv, og høre om nogen ved hvor fejlen skal findes.

Så det er sådan det er indtil videre

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-07-06 02:34

Der er nu ellers meget der tyder på et defekt grafikkort!
Har du prøvet at køre dxdiag testen? Skriv dxdiag Under Start > Kør

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-07-06 03:06

Ja Dova,
prøv lige skærmen på anden pc, ok det virker,, nemlig !
Så er det på tide, at prøve et andet grafikkort i din pc,
og /eller prøve dit kort i en anden pc...

Et ligendene problem er oplevet med et lydkort, der ikke gav lyd,
alt blev prøvet, intet hjalp.
dog virkede det fint på anden pc.
og nyt lydkort virkede også på den 'underlige' pc.
til sidst blev pcen geninstalleret, og bingo lyden var uforklarligt tilbage.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 04-07-06 17:55

ja der er jo ikke altid svar på alt.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 21-07-06 14:12

så er det weekend hos Dova http://natmaden.dk/tv-itu.jpg