/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Kan ikke være alene hjemme!!
Fra : DeltaFZwo
Vist : 602 gange
100 point
Dato : 17-06-06 01:37

Vi har en 16 uger gammel boxer som har problemer med at være elene hjemme. Bare nogle få timer væk og huset kan være helt raseret. Vi har også to katte og de har selvfølgelig en kattebakke. Vi har flere gange oplevet at når vi kommer hjem er der kattegrus over hele huset og der er skrabt på næsten alle dørene. Alt hans legetøj ligger over det hele og flere ting i huset er blevet væltet. Vi er meget kede af at han ikke kan være alene hjemme og vi vil gerne komme problemet til livs. Så vi håber på at det er nogle som ved hvad vi kan gøre for at han er bliver mere rolig eller i bedste fald sover mens vi er væk. Er det eventuelt noget der forsvinder med alderen?

Kommentar
Fra : Mamaq

Dato : 17-06-06 02:01

Det kan være den føler sig utryg ved at have for meget plads at være på. Prøv at lukke den inde i et enkelt værelse.

Accepteret svar
Fra : vesterbo

Modtaget 110 point
Dato : 17-06-06 02:33

Nej, det går ikke over med alderen, og det er tydeligt, at hvalpen har store problemer med at være alene hjemme.

Det at være alene hjemme for en hund skal trænes længe og grundigt. Slå op på nettet om emnet, der er rigtig meget. Ring til Dansk Kennel Klub og/eller Dyrenes Beskyttelse, som har noget materiale om det (det kan også downloades). Gå på biblioteket og lån MANGE bøger om hunde. Tal med opdrætteren.

Har I alene hjemme-trænet med den stakkels hvalp? Det ser i hvert fald ud til, at I er gået for hurtigt frem. Gå tilbage til starten af træningsforløbet og gå meget langsomt frem.

Alene hjemme problemer er et af de største problemer for hunde. I skal forstå, at hunden er et flokdyr og derfor ikke fra naturens hånd beregnet til at være alene. De fleste hunde kan lære at være alene hjemme, men ikke alle. Man begynder på alene hjemme træningen, når man har haft hvalpen hjemme et par dage, og den er faldet til.

Jeg kan godt forstå, at I er kede af problemet, men når I kommer hjem og huset er raseret, må I ikke skælde hvalpen ud, for den forstår det ikke, når I ikke tager den på fersk gerning og kan reagere med det samme.

Frisk mod og i gang med træningen. Hvalpen har det helt sikkert værre end jer.

vesterbo

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 17-06-06 02:37

Vi har prøvet at lukke en af vores hunde inde i køkkenet, da han var netop 4 mdr. gammel. Han fik nærmest klaustrofobi og var begyndt at spise panelet, da vi kom hjem. Siden lukkede vi ham ikke inde, vi lukkede af for bryggers og nogle værelser samt badeværelserne, og der har aldrig været problemer siden. Det er nok meget individuelt, for jeg har da også hørt om nogle, hvor det gik godt at lukke hunden inde. Personligt synes jeg, at det er synd.

vesterbo

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-06-06 11:00

Har i overhovedet trænet det at være alne hjemme med ham inden i har efterladt ham sådan. MAn starter altså blidt om med 5 min. af gangen og roser den når man så kommer ind og den ikke har lavet noget. Men det hjælper ikke hvis i skælder den ud når i kommre hjem og den har lavet ulykker, for det forstår den altså ikke.

I kan evt prøve, når i har trænet godt og grundigt med hunden, at lave nogle opgaver til ham.
I kan tage en ½ liters flaske, lave nogle huller i den, putte små godbidder i og sætte lpget godt fast igen. Så kan han gå og skubbe rundt med den. Det er en god udfordring for mange hunde.

Giv ham nogle tyggeben og sådan også.

Men først og fremmest er i altså nødt til først at lære ham at være alene hjemme, det er altså ikke noget en hund bare lige kan.

Godkendelse af svar
Fra : DeltaFZwo

Dato : 17-06-06 12:24

Tak for svaret vesterbo. Jeg har fundet en masse på nettet og på Dansk Kennel Klubs hjemmeside.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 17-06-06 14:28

Jeg er glad for, at du fandt noget. Nettet er tit en ven i nøden - ellers skriver du bare igen.

Håber du får løst problemet.

vesterbo