/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Størrelse pexrør til 3/4" rør
Fra : leifs1
Vist : 2132 gange
129 point
Dato : 17-06-06 01:11

Hej jeg skal forbinde min nye oliefyrskedel til gammel centralvarme.
Kedelen har 3/4" af og tilgang. Centalvarmen starter med 1" rør.
Hvilken dimension pex rør giver samme gennemstrømning som 3/4" rør ?

Mvh
leifs1

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-06-06 07:32

mener det er en 15mm
dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-06-06 07:47

Men du kan da bare sætte noget større på det skader ikke.
dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-06-06 08:07

15 mm skulle kunne klare det.
!8 mm. så går du ikke helt ved siden af.
Til gulvvarme skal du bruge 20 mm.
Små rør kræver stor gennemstrømning eller høj temperatur.
Men her ved de alt om det:
http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/Produkter/page1000284012890.jsp

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 17-06-06 09:43

Du skal mindst bruge 18mm men bør nok være 22mm hvis der skal være
cirkulation nok så alle radiatorer kan få varme nok

Accepteret svar
Fra : BoJohansen

Modtaget 129 point
Dato : 26-06-06 16:55

Ja så absolut ikke mindre end 22mm rør.
Du skal have alt for høj gennemstrømnings hastighed hvis du går længere ned end det.

Bare fordi kedlen har 3/4 tilslutninger så er det ikke ens betydende at det er minimums dimension på dit anlæg, desuden er det generelt ikke nogen skide god ide at kople Pex rør direkte på en kedel.
Selvom VarmePex rør er godkendt til varme, så er det faktigst kun til 70grader kontinuerlig temperatur, og selv ved 70grader kontinuerlig (Og ved kedlen er det konstant) vand, jaaaaaa der blir de rimeligt hurtigt sprøde.
Neeeej ta du heller frem genvind klubben og sæt igang med nogle 1" rør

Godkendelse af svar
Fra : leifs1

Dato : 16-07-06 09:38

Tak for svaret BoJohansen.