/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nem mad
Fra : MSS
Vist : 3767 gange
100 point
Dato : 14-06-06 10:36

Hej

Gode ideer efterlyses.

Vi skal til sommerfest i børnehaven på fredag og skal medbringe aftensmad, der stilles på et stort fælles bord. Problemet er, at jeg kun har ca. 20 min til at lave mad, da jeg kommer sent fra arbejde. Enten skal det være noget supernemt, der kan laves på 20 min., eller noget, der kan laves i forvejen torsdag, uden at blive kedeligt.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : fjendsbo

Dato : 14-06-06 10:41

Bag pizzasnegle tordag og lun dem fredag. Det samme kan du gøre med madtærter, frikadeller, pølsehorn. bare sig til hvis du også vil have opskrifter med

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 14-06-06 11:30

Du kan jo lave pasta salat dagen før, det gør skam ikke noget at det står natten over, så smager det bare bedre, så får det nemlig lov til at trække.. små minifrikadeller- dagen før- eller "bøf på pind" en lille sjov aflang bøf hvor den er svøbet om en pind.. sjovt og anderledes..;)

Der er mange ting du kan lave dagen før, af "tilbehør", de smager MEGET bedre.... kartoffel salat, pastasalat, kold bulgur salat, rissalat, ja... der er ingen grænser..

Frikadeller, bøffer,kalkun frikadeller, kylling frikadeller,fiskefrikadeller, kan også laves dagen før... og bare lige få et hurtigt svirp i ovnen på selve dagen... Man behøver ikke gøre det sværere end det i virkeligheden er..

Pøj pøj med det...
Hilsen chris.

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 14-06-06 12:07

Hej Chris

Nej, ingen grund til at gøre det svært, når det kan laves dagen før.

Har du en god opskrift på pastasalat ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-06-06 12:35

Da vi var til alle disse arrangementer i børnehaven og senere de små klasser i skolen, var det der var aller mest velkomment såmænd skålen med de ganske almindelige røde pølser og fadet med de halve bananer

Usundt? Tjoe....men der er garanteret en masse sundt som de kan spæde op med

God fornøjelse - det skal nok blive alle tiders.

Venlig hilsen Dorthe

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-06-06 14:38

Pølsehorn og kartoffelsalat. Det elsker de fleste unger.

Du kan lave begge dele dagen før, eller lave hornene og købe kartoffelsalaten. Ellers har jeg en opskrift de fleste unger kan lide, da den ikke er så fed.

Accepteret svar
Fra : chrispigen

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-06 14:39

Hvor mange personer er det omkring til?

Jeg laver mad til omkring 400 hver dag, så min opskrift skal reduceres en hel del..

Jeg har opskrifter på en masse pasta salater, du kan få et par stykker af dem så må du se om det er nogle der er brugbare ellers må du få flere..
(skriver kun indholdet og dressingen, da jeg ikke kender antallet af pers. så der ikke bliver for meget pasta.. )

Dressing:
1/4 eller 1/2 ltr. cremefraiche 18% (alt afhængig af antallet)
4 spsk. ketchup (evt. mere)
saft fra en 1/2 citron
salt
Evt. 1 fed hvidløg.

"fyld":
ca. 1/2 agurk
2 peberfrugter forskellige farver (syns skyld)
1 dåse majs
3 dl. frosne ærter

Først laver du dressingen i en skål (stor nok så resten kan være der..)
når den er lige i øjet, lader du den stå og hvile imedens du ordner resten.
Agurk og peberfrugter skæres i strimler og kommes op i skålen sammen med resten af indgredienserne..
Pastaerne lader du køle af og kommer op i tildsidst.. Drys evt. pastaen med bacon og pynt med tomat.

Du kan også lave en pasta salat med kødfyld.

Dressing:
1/4 eller 1/2 ltr. cremefraiche 18%
2-4 spsk. karry
salt

"Fyld":
kyllingekød (kan fåes i tern i alle supermarkeder)
1 dåse ananas i tern
1 bakke bønnespire
Stegt bacon i tern(kan undlades..)
Kan pyntes af med tomat, eller ananas.(brug fantasien )

Håber du kunne bruge nogle af dem.. ellser må du få nogle flere..

Hilsen chris.

Kommentar
Fra : salacia

Dato : 14-06-06 14:55

Her er en god, nem og lækker pastasalat, som alle kan lide :)

Du kommer en lille dåse majs i en skål, ½ agurk skåret i kvadrater.
Du koger ca. 400 g pastaskruer
Steg en bakke bacontern på på en pande

Når det hele er færdig blander du det hele i skålen, g så er det færdig :)

Det mætter, det er billigt og det er meget hurtigt at lave.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 14-06-06 15:19

ALLE har salater med til sådanne sammenkomster og findes der noget mere dødsygt og kedeligt end pastasalat.

Lav i stedet en lækker tunmousse efter f.eks. Karolines opskrift. Den bliver meget bedre af en nat i køleskabet.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 14-06-06 15:45

Til jul skulle vi komme med noget til julefrokost til den mindstes klasse.
Jeg kom med Risálamande. Vil jubel.
Har du overvejet at lave en lækker dessert?

Eller koldskål?
Det er ikke noget ALLE har med.

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 14-06-06 15:52

Tak for svaret, Chris.

Det lyder rigtig lækkert - vil glæde mig til at smage det.

mvh
MSS

Kommentar
Fra : chrispigen

Dato : 14-06-06 15:58

Det var så lidt.. God sommerfest..