/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
køre kort til stor maskine eller...
Fra : Fantometis
Vist : 1072 gange
50 point
Dato : 15-12-02 14:39

HEy alle jer MC- freaks.
Jeg har netop tilmeldt mig til at tage mc-kørekort til feb. Jeg ville dog gerne på forhånd vide lidt om maskinernes størelse, jeg over vejer at købe en Suzuki gsxr 750, men må jeg overhovede køre på sådan en? er det alder? hvor længe man har haft kortet, eller noget helt 3. der afgører om man må køre på "de større" maskiner, hvad vil det engentlig sige at drosle en motercykel.. en masse spørgsmål, håber at høre bare lidt fra jer.
ha' det godt - og god jul
Thorbjørn

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 15-12-02 16:28

Bekendtgørelse om kørekort kan du finde her -
http://makeashorterlink.com/?E3B4257C2

Accepteret svar
Fra : nulrik

Modtaget 50 point
Dato : 15-12-02 16:49

Fra man er 18 til 21 år kan man kun få kørekort til "Lille", altså 34 hk. Har du haft mckortet i mindst 2 år, vil man dog kunne gå op i en køreprøve til "Stor" som 20 årig og få det her et år tidligere. Vælger man lille og venter 3 år har man uden ekstra prøver altid ret til at køre en stor mc.

"klippet" fra www.mcskolen.dk

Kommentar
Fra : kanduolsen

Dato : 15-12-02 17:01

"hvad vil det engentlig sige at drosle en motercykel"
Du kan drosle en motercykel ned til max. fartgrænse.
Det er nok et tvivl spørgsmål om det nu er lovligt.

- god jul

Kommentar
Fra : PS.BMW

Dato : 16-12-02 06:10

"hvad vil det engentlig sige at drosle en motercykel"

Med ændringer (indsugning, motorstyring) "antituner" en kraftig motor så motorcyklen har en motoreffekt på højst 25 kW og kan køres af unge under osv.
Bla. BMW R 850 RS har denne mulighed, det er så enkelt at ændre når retten til stor mc. erhverves.

- god jul

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 15:22

Fantometis wrote:
> Jeg har netop tilmeldt mig til at tage mc-kørekort til feb. Jeg ville
> dog gerne på forhånd vide lidt om maskinernes størelse, jeg over vejer
> at købe en Suzuki gsxr 750, men må jeg overhovede køre på sådan en? er
> det alder? hvor længe man har haft kortet, eller noget helt 3. der
> afgører om man må køre på "de større" maskiner, hvad vil det engentlig
> sige at drosle en motercykel.. en masse spørgsmål, håber at høre bare
> lidt fra jer.

Hvis du er over 21 tager du stort kort med det samme, og må således køre på
alt hvad hjertet og pengepungen begærer..

Hvis du er under, kan du kun tage lille kort..

At drosle vil sige at man laver ændringer på cyklens motor (typisk på
indsugningssiden) der gør at maskinen yder mindre så den kan gå for at
være en lille motorcykel.

Men, er en gsx-r 750'er ikke en lovligt voldsom maskine at starte på ? :)

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 16:46

Hans Joergensen <haj@cracksrv.nathue.dk> skrev i en
news:slrnavp3vu.bsc.haj@enterprise-server.dk...
> Fantometis wrote:
> > Jeg har netop tilmeldt mig til at tage mc-kørekort til feb.
> > .............................jeg over vejer
> > at købe en Suzuki gsxr 750, men må jeg overhovede køre på sådan en
>
> Hvis du er over 21 tager du stort kort med det samme, og må således køre

> alt hvad hjertet og pengepungen begærer..
> Hvis du er under, kan du kun tage lille kort..
> Men, er en gsx-r 750'er ikke en lovligt voldsom maskine at starte på ? :)

Det bedste råd er vel at gøre opmærksom på forsikringspræmiernes størrelser
:-/
Er du helt grøn er selv de mindre og derfor "tilladte" dyre blot at
ansvarsforsikre -For slet ikke a nævne den kasko-forsikring der er
obligatorisk hvis man låner pengene mod pant i modellen =

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 17:28

armand wrote:
> Det bedste råd er vel at gøre opmærksom på forsikringspræmiernes størrelser
> :-/

Hehe, jeg skulle slippe 7k det billigste sted jeg lige kunne finde
for kasko på rd350'eren .. :) jeg havde så afskrevet det på forhånd, men skulle
da lige høre :)

mvh Hans

--
Leveret af http://ph33r.dk
"Vejen til den totale løsning."
UNIX Admin søger arbejde http://www.nathue.dk/?page=cv

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 19:45

Hans Joergensen <haj@cracksrv.nathue.dk> writes:

> Hvis du er over 21 tager du stort kort med det samme, og må således køre på
> alt hvad hjertet og pengepungen begærer..

Selv om man er over 21 kan man godt vælge blot at tage det lille
kort. Det var der fx en af damerne på mit kørehold der gjorde fordi
hun ikke kunne magte at sætte køreskolens Honda CB500 på
centralstøtte. Så får man automatisk det store kort efter 2 år.

--
Jacob - www.bunk.cc
Remember the... the... uhh.....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 20:31

Hans Joergensen <haj@cracksrv.nathue.dk> skrev i en
news:slrnavpbc0.bsc.haj@enterprise-server.dk...
> armand wrote:
> > Det bedste råd er vel at gøre opmærksom på forsikringspræmiernes
størrelser
> > :-/
>
> Hehe, jeg skulle slippe 7k det billigste sted jeg lige kunne finde
> for kasko på rd350'eren .. :) jeg havde så afskrevet det på forhånd, men
skulle
> da lige høre :)

Tjaeh, og jeg måtte æde 5.100/årl. for min 400'er trods det at jeg har
anciennitet siden '77

--
Armand.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 20:40

> > armand wrote:
> > > Det bedste råd er vel at gøre opmærksom på forsikringspræmiernes
> størrelser
> > > :-/
> >
> > Hehe, jeg skulle slippe 7k det billigste sted jeg lige kunne finde
> > for kasko på rd350'eren .. :) jeg havde så afskrevet det på forhånd,
men
> skulle
> > da lige høre :)
>
> Tjaeh, og jeg måtte æde 5.100/årl. for min 400'er trods det at jeg har
> anciennitet siden '77
>
> --
> Armand.
>

ak, med 10-11 års skadefri skal jeg stadig af med 8.100 årlig....

Kenneth
R1

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 22:53

> hun ikke kunne magte at sætte køreskolens Honda
> CB500 på centralstøtte.

det er da en fejl hos kørelæren, for det burde selv
en tøs på 14 klare. når hun har lært teknikken.

bo-gsxR

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 00:12

"bo-gsx-R" <gsx-r@ofir.dk> writes:

> det er da en fejl hos kørelæren, for det burde selv
> en tøs på 14 klare. når hun har lært teknikken.

Dette var en moden dame i starten af 40'erne

Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg bare hun opgav uden rigtig
at forsøge ret meget, familien havde vist alligevel kun en 250 ccm MC,
som hun godt måtte køre på det lille kort.

--
Jacob - www.bunk.cc
Flee at once, all is discovered.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 11:36

Da jeg tog sidevognskursus var der også en pige på ca. 40 som kun ville have
det "lille". Hun mente de andre MC'er var for voldsomme. Det sjove er, at
hun blot fik en drosslet CB500, på banen, som ellers var helt magen til de
andre..... douw

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 22:29

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> writes:

> Da jeg tog sidevognskursus var der også en pige på ca. 40 som kun ville have
> det "lille". Hun mente de andre MC'er var for voldsomme. Det sjove er, at
> hun blot fik en drosslet CB500, på banen, som ellers var helt magen til de
> andre..... douw

Der hvor jeg gik på køreskole fik dem der tog det lille kort små 250
ccm maskiner. Honda Rebel på banen (øv, det var skidesvært at få
fødderne ind under gearpedalen på den jeg prøvede en runde på), Yamaha
Virago og Suzuki TU250 hos kørelæreren.

De er alt andet lige lettere at håndtere end de Honda CB500 (og et par
Kawasaki ER-5 på banen) vi ellers brugte.

I øvrigt var det sjovt at se at begge gange jeg var på bane var
pigerne klart mest forsigtige og kørte pænest, men også længst tid om
at lære øvelserne. Specielt anden gang på banen kørte os drenge nok
lidt stærkt

--
Jacob - www.bunk.cc
You are taking yourself far too seriously.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 00:51

>
> Tjaeh, og jeg måtte æde 5.100/årl. for min 400'er trods det at jeg har
> anciennitet siden '77
>

og jeg knap 4000 kr. (fuldkasko excl vinterdækning), men jeg har også kun
anciennitet siden 81 (med en skade i 83).

--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 08:16

> Jacob - www.bunk.cc
> Der hvor jeg gik på køreskole fik dem der tog det lille kort små 250
> ccm maskiner. Honda Rebel på banen (øv, det var skidesvært at få
> fødderne ind under gearpedalen på den jeg prøvede en runde på), Yamaha
> Virago og Suzuki TU250 hos kørelæreren.
>
> De er alt andet lige lettere at håndtere end de Honda CB500 (og et par
> Kawasaki ER-5 på banen) vi ellers brugte.
>
> I øvrigt var det sjovt at se at begge gange jeg var på bane var
> pigerne klart mest forsigtige og kørte pænest, men også længst tid om
> at lære øvelserne. Specielt anden gang på banen kørte os drenge nok
> lidt stærkt
>
> --

Min kørelærer lage hårt ud med at sende mig ud på en CB 500 (uden drosling).
Det var da også meget skæg.
Skulle tage det lille..!

Benz...

Ps: En af de ting jeg lærte var at en CB 500 kun kan køre 70 i første.

PPS: det ska da også lige nævnes at vi var to gutter der havde fået en stor
cykel. Så der var dømt ræs ned af langsiden..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-12-02 22:45

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> writes:

> Min kørelærer lage hårt ud med at sende mig ud på en CB 500 (uden drosling).

Jeg startede på en ER-5, det er næsten det samme

> Det var da også meget skæg.

Ja, bestemt

> Skulle tage det lille..!

Jeg tog det store med det samme, så jeg kørte CB500 (uden drosling) på
køreskolen.

> Ps: En af de ting jeg lærte var at en CB 500 kun kan køre 70 i første.
>

Det fik jeg så ikke lige prøvet

> PPS: det ska da også lige nævnes at vi var to gutter der havde fået en stor
> cykel. Så der var dømt ræs ned af langsiden..
>

Yep - lige forbi tøserne der kørte Honda Rebel

Da jeg var på bane første gang var vi to på ER-5, og en på CB500, og
så to tøser på Honda Rebel.

--
Jacob - www.bunk.cc
Pardon me while I laugh.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 08:17

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
news:spamdrop+m3wum8wc9c.fsf@paven.bunk.cc..
> Jeg startede på en ER-5, det er næsten det samme
> Ja, bestemt
> Jeg tog det store med det samme, så jeg kørte CB500 (uden drosling) på
> køreskolen.

> Det fik jeg så ikke lige prøvet
> Yep - lige forbi tøserne der kørte Honda Rebel
>
> Da jeg var på bane første gang var vi to på ER-5, og en på CB500, og
> så to tøser på Honda Rebel.
>
Jep de havde også en ER-5 der hvor jeg var og den fik jeg da nok også kørt
lige så meget på som CBére. Men jeg kan nu best lide CBéren, den har lidt
flere heste (men ja næsten det samme) + at det er ligsom om at den ligger
bedre i svinget.

Men der var ikke noget at gøre, for da vi var der oppe anden gang (og
skulle køre sidevogn, men da vi havde lært det, og fik lov til at tage de
store igen.)
så stod CBén af den åd mere strøm and den lavede... Så blev man jo lige nød
til at køre lidt rundt på ER-5éren.. Og ja Reblen..

c",)
Benz...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 08:17

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
news:spamdrop+m3wum8wc9c.fsf@paven.bunk.cc..
> Jeg startede på en ER-5, det er næsten det samme
> Ja, bestemt
> Jeg tog det store med det samme, så jeg kørte CB500 (uden drosling) på
> køreskolen.

> Det fik jeg så ikke lige prøvet
> Yep - lige forbi tøserne der kørte Honda Rebel
>
> Da jeg var på bane første gang var vi to på ER-5, og en på CB500, og
> så to tøser på Honda Rebel.
>
Jep de havde også en ER-5 der hvor jeg var og den fik jeg da nok også kørt
lige så meget på som CBére. Men jeg kan nu best lide CBéren, den har lidt
flere heste (men ja næsten det samme) + at det er ligsom om at den ligger
bedre i svinget.

Men der var ikke noget at gøre, for da vi var der oppe anden gang (og
skulle køre sidevogn, men da vi havde lært det, og fik lov til at tage de
store igen.)
så stod CBén af den åd mere strøm and den lavede... Så blev man jo lige nød
til at køre lidt rundt på ER-5éren.. Og ja Reblen..

c",)
Benz...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 13:35

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> writes:

> Jep de havde også en ER-5 der hvor jeg var og den fik jeg da nok også kørt
> lige så meget på som CBére. Men jeg kan nu best lide CBéren, den har lidt
> flere heste (men ja næsten det samme) + at det er ligsom om at den ligger
> bedre i svinget.

Sjovt, for jeg syntes næsten bedst om ER-5'eren tror jeg nok. Første
gang kørte jeg kun ER-5, og anden gang kørte jeg lidt blandet. Måske
var det fordi jeg kørte CB500 på køreskolen, og det så bare var
sjovest at prøve noget nyt da jeg kom ned på banen.

Jeg kørte i øvrigt i Toksværd ved Næstved - det kunne lyde lidt som om
vi har kørt på samme bane?

> så stod CBén af den åd mere strøm and den lavede... Så blev man jo lige nød
> til at køre lidt rundt på ER-5éren.. Og ja Reblen..

Jeg tog kun en enkelt tur rundt på den der Honda Rebel, så syntes jeg
ligesom at jeg havde prøvet den nok. Det var ikke lige en knallert for
mig, jeg synes det var svært at få min klodsede fødder ind under
gearpedalen. Så tør jeg slet ikke tænke på hende pigen der kørte på
sådan en første gang jeg var på bane, hun havde sådan nogle sko med
høje såler på ...

--
Jacob - www.bunk.cc
Not every question deserves an answer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 13:35

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> writes:

> Jep de havde også en ER-5 der hvor jeg var og den fik jeg da nok også kørt
> lige så meget på som CBére. Men jeg kan nu best lide CBéren, den har lidt
> flere heste (men ja næsten det samme) + at det er ligsom om at den ligger
> bedre i svinget.

Sjovt, for jeg syntes næsten bedst om ER-5'eren tror jeg nok. Første
gang kørte jeg kun ER-5, og anden gang kørte jeg lidt blandet. Måske
var det fordi jeg kørte CB500 på køreskolen, og det så bare var
sjovest at prøve noget nyt da jeg kom ned på banen.

Jeg kørte i øvrigt i Toksværd ved Næstved - det kunne lyde lidt som om
vi har kørt på samme bane?

> så stod CBén af den åd mere strøm and den lavede... Så blev man jo lige nød
> til at køre lidt rundt på ER-5éren.. Og ja Reblen..

Jeg tog kun en enkelt tur rundt på den der Honda Rebel, så syntes jeg
ligesom at jeg havde prøvet den nok. Det var ikke lige en knallert for
mig, jeg synes det var svært at få min klodsede fødder ind under
gearpedalen. Så tør jeg slet ikke tænke på hende pigen der kørte på
sådan en første gang jeg var på bane, hun havde sådan nogle sko med
høje såler på ...

--
Jacob - www.bunk.cc
Not every question deserves an answer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 08:16

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
>
> Sjovt, for jeg syntes næsten bedst om ER-5'eren tror jeg nok. Første
> gang kørte jeg kun ER-5, og anden gang kørte jeg lidt blandet. Måske
> var det fordi jeg kørte CB500 på køreskolen, og det så bare var
> sjovest at prøve noget nyt da jeg kom ned på banen.
>
> Jeg kørte i øvrigt i Toksværd ved Næstved - det kunne lyde lidt som om
> vi har kørt på samme bane?

Nemlig.. Også her...

> Jeg tog kun en enkelt tur rundt på den der Honda Rebel, så syntes jeg
> ligesom at jeg havde prøvet den nok. Det var ikke lige en knallert for
> mig, jeg synes det var svært at få min klodsede fødder ind under
> gearpedalen. Så tør jeg slet ikke tænke på hende pigen der kørte på
> sådan en første gang jeg var på bane, hun havde sådan nogle sko med
> høje såler på ...

Jeg husker ikke at jeg havde nogen problemer... Men det kan jo også bare
være fortrængt. :)

Sage din kørelærer også: Ikke højere en 5000rpm!!??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 13:09

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> writes:

> Sage din kørelærer også: Ikke højere en 5000rpm!!??
>

Næh, han fortalte at den trak bedst over 7-8000 RPM

Jeg tror ikke jeg fik den ret meget over 9500, jeg var trods alt helt
ny motorcyklist. Men så råbte han også af mig at jeg ikke måtte køre
så stærkt når jeg overhalede

--
Jacob - www.bunk.cc
When you don't know what you are doing, do it neatly.