/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Samlevers arv ved dødsfald
Fra : taliskoko
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 08-06-06 10:19

Hejsa.

Er der et klogt hoved der ved hvordan en samlever står i forbindelse med dødsfald.?

Mand og dame lever sammen og damen dør, men parret er ikke gift, ingen tesamente, end ikke samme adresse, andet end en fælles bankkonto, er der INTET der peger på noget fælles.
Hvorledes er manden stillet som arving kontra damens familie.??????

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-06-06 10:29

Som ingenting

Samlevere er KUN arveberettiget, såfremt der er skrevet et testamente.

Jeg har selv sådan en sag tæt inde på livet i denne tid, hvor en ung mand i familien døde, og hans samlever kan bare tage de ting hun havde med under armen da hun flyttede ind, og så flytte ud igen.

Det er afdødes evt. børn, og hvis ingen børn, afdødes forældre der er arveberettiget i en sådan sag.

Såfremt der har været fælles indbo, skal den overlevende kunne dokumentere, hvis noget af det er hans/hendes.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-06 10:30

Forresten, samme adresse havde ikke været nogen sikkerhed, heller ikke om samme adresse så havde været i 25 år.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-06 10:51

En fælles bankkonto skriver du.

Ja det er noget af det dummeste, for selv om de havde været gift, bliver sådan en konto spærret ved dødsfald, og den efterlevende kan ikke engang få sine egne penge hævet, før der er dokumentation for hvis penge der er hvis, når altså engang skifteretten er færdig med sagen.

Så aldrig fælles konto, uanset man er gift eller ej.

mvh dova

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-06-06 11:32

Hvis man er kærester/samlevende arver man INTET medmindre der er gjort noget AKTIVT dvs. testmente eller samlever er indsat som begunstiget/noteret til ATP, livsforsikring mv.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-06-06 13:55

Det er rigtig nok. Men hvis der ikke er væsentlig formue, -under 33000 når begravelsesudgifter er betalt, så bliver boet behandlet som "boudlæg". Og alt går til den eller de personer, der har ordnet begravelsen. 32% af alle dødsfald i Danmark bliver behandlet på den måde.

Og personen, der får boet udlagt, er ikke nødvendigvis familie.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/821.html

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-06-06 14:58

Arvemæssigt har I intet med hinanden at gør, så det er alene afdødes familie der arver

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-06-06 18:17

HVIS der er noget at arve, vel og mærke. I 32% af alle dødsfald i Danmark bliver boet skiftet -ikke ved arv men ved boudlæg til "nærmeste pårørende" uanset om det er familie eller ej.

32% er jo en ret stor del at dødsfaldene...

Så du kan jo håbe på, at der ingen væsentlig formue er i boet. --Hvis du altså er samleveren.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 08-06-06 21:50

Nu er problemet desværre, at en samlever IKKE er nærmeste pårørende, når der ikke er testamente eller lignende. Det er kun blodsbeslægtede - altså børn eller forældre (søskende, hvis de er døde) - der kan anses for nærmeste pårørende vedrørende al anden arv end livsforsikringer, ATP osv., hvor man er frit stillet mht. begunstiget.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 08-06-06 23:53

Tak for svaret dova; Ganske som du siger... INTET.