/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
mat båd
Fra : guggi
Vist : 2253 gange
50 point
Dato : 14-12-02 14:51

Hej, jeg er den lykkelige ejer af en westerly 22 fods sejlbåd. Mit problem er at lakken på skroget at ret mat og trist. Hvordan får jeg den poleret op igen og hvad skal jeg bruge??
Mvh Søren

Kommentar
Fra : labuni

Dato : 14-12-02 15:22

Hej guggi

Nu kender jeg ikke lige bådtypen "Westerly", men hvis det er et malet glasfiber skrog, vil jeg foreslå en gang vandslipning, efterfulgt at en polering.

Til vandslipningen skal du bruge vandslipe-papir, (det er noget meget findt sandpapir, jeg kan ikke lige huske kornstørrelsen, men bare spørg efter vandslipepapir hos farvehandleren eller i byggemarkedet), og en spand vand, herefter sliper du ledt med vandslipepapiret og sørger for at det hele tiden er godt våd. Der skal slet ikke trykkes når du sliper, det er kun for at rense overfladen. Men husk at dyppe sandpapiret i vandet ret ofte, så det heletiden er godt våd.

Til polering bruger du en farveløs autovoks, hvis du er lidt doven, kan du eventuelt leje en polermaskine, men en 22 fods båd kan sagtens poleres uden, blot med nogle bløde klude. Men det er meget vigtigt at du får polere ALT voksen af.

Her efter skulle din båd igen stå som nymalet.

God fornøjelse, og god vind til næste år.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 14-12-02 16:52

Davs Guggi!.
Du skal ikke polere fribordet op da tykkelsen på farvelaget er lille og bliver hurtigt mat
igen.I Blå,rød og orange bliver farve pigmentet hurtigt nedbrudt.Mal med en to komponet
poly best malling og vælg en hvid der er tonet lidt.Kik i den lille søstærke og følg anvisningerne.Brug en lakrulle der kan tåle opløsningen.Mal selv om der kun er 10* hærdetiden er kun dobbelt så lang.Maj måned er
en god tid til den slags maling.
teas.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 16:26

"guggi" <guggi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:xHGK9.65787

> Hej, jeg er den lykkelige ejer af en westerly 22 fods sejlbåd. Mit
> problem er at lakken på skroget at ret mat og trist. Hvordan får jeg den
> poleret op igen og hvad skal jeg bruge??

Først renser du grundigt med grundrens. Så gi'r du den en omgang med Hempels
Rubbing Pasta, læs på pakken hvordan. Derefter flere gange med Hempels
Marine/Custom Polish.

Så skulle den være som næsten ny. Men der skal knofedt til...

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************
*************** Sang-, kor- og klaverundervisning: *************
****************** www.rydstroem.com *******************

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-12-02 17:09

"Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
news:atfijn$ooq$1@news.cybercity.dk...
> "guggi" <guggi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:xHGK9.65787
>
> > Hej, jeg er den lykkelige ejer af en westerly 22 fods sejlbåd. Mit
> > problem er at lakken på skroget at ret mat og trist. Hvordan får jeg den
> > poleret op igen og hvad skal jeg bruge??
>
> Først renser du grundigt med grundrens. Så gi'r du den en omgang med
Hempels
> Rubbing Pasta, læs på pakken hvordan. Derefter flere gange med Hempels
> Marine/Custom Polish.

For en ordens skyld burde du se om Boat Rubbing er krads nok - Rubbing Pasta
kan fjerne temmelig meget gelcoat.

Er det maling eller gelcoat du skal polere op?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 10:29

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:atfl2o$s8e$1@news.cybercity.dk...
>
> "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
> news:atfijn$ooq$1@news.cybercity.dk...
> > "guggi" <guggi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:xHGK9.65787
> >
> > > Hej, jeg er den lykkelige ejer af en westerly 22 fods sejlbåd. Mit
> > > problem er at lakken på skroget at ret mat og trist. Hvordan får jeg
den
> > > poleret op igen og hvad skal jeg bruge??
> >
> > Først renser du grundigt med grundrens. Så gi'r du den en omgang med
> Hempels
> > Rubbing Pasta, læs på pakken hvordan. Derefter flere gange med Hempels
> > Marine/Custom Polish.
>
> For en ordens skyld burde du se om Boat Rubbing er krads nok - Rubbing
Pasta
> kan fjerne temmelig meget gelcoat.
>
> Er det maling eller gelcoat du skal polere op?
>
Jeg anbefaler 3M marine polishrubbing. Jeg synes det er bedre at bruge og
mere dræjt end Hempels. Jaja jeg ved godt at man bør købe dansk, men når den
nu er bedre

Jens Lundgaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-12-02 12:18

"Jens Lundgaard" <#ALIAS_NAME@#ALIAS_DOMAIN> wrote in message
news:3dfc4b67$0$175$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en
meddelelse
> news:atfl2o$s8e$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Claus Tersgov" <Clausnews@hotmail.com> wrote in message
> > news:atfijn$ooq$1@news.cybercity.dk...
> > > "guggi" <guggi.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:xHGK9.65787
> > >
> > > > Hej, jeg er den lykkelige ejer af en westerly 22 fods sejlbåd. Mit
> > > > problem er at lakken på skroget at ret mat og trist. Hvordan får jeg
> den
> > > > poleret op igen og hvad skal jeg bruge??
> > >
> > > Først renser du grundigt med grundrens. Så gi'r du den en omgang med
> > Hempels
> > > Rubbing Pasta, læs på pakken hvordan. Derefter flere gange med
Hempels
> > > Marine/Custom Polish.
> >
> > For en ordens skyld burde du se om Boat Rubbing er krads nok - Rubbing
> Pasta
> > kan fjerne temmelig meget gelcoat.
> >
> > Er det maling eller gelcoat du skal polere op?
> >
> Jeg anbefaler 3M marine polishrubbing. Jeg synes det er bedre at bruge og
> mere dræjt end Hempels. Jaja jeg ved godt at man bør købe dansk, men når
den
> nu er bedre

Jeg har kun gode erfaringer med de 3M produkter jeg har brugt (5200
fugemasse), så det skal nok passe at deres polish er god :)

Kommentar
Fra : susanne_tc

Dato : 20-01-03 22:12

På ask-alex giver hen dette råd om polering af gelcoatoverflader, malede overflade og fribord.

http://ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=6&cid=6&id=222

Kommentar
Fra : peterfalk

Dato : 02-02-03 19:49

Matte overflader er lette at friske op og de holder helt fantastisk hvis du bruger Owatrol olie. Jeg har kun erfaring med gelcoat, men mon ikke det også duer med maling. Owatrol kan du købe i enhver marineforretning. Rens gelcoaten med gængse rensemidler ( ikke slibe ). Hvis du har en letsindig omgang med dit helbred kan du bryge acetone. Påfør Owatrol som beskrevet i brugsanvisningen. Fortsæt med voks. Din båd bliver som ny og det holder en hel sæson.
God fornøjelse.
Peter