/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Fisketur med øl?
Fra : dan.ves
Vist : 987 gange
200 point
Dato : 06-06-06 21:42

Er der nogen der kan fortælle mig hvor mange øl jeg må drikke på fisketuren i en 14 fods jolle med 4 heste hvis det er mig der er bag "roret"?

Jeg er en mand der vejer 72.5 kg og er 186 cm høj.

Kommentar
Fra : Muncken

Dato : 06-06-06 22:07

Du skal ikke drikke flere øl end du ville have gjort hvis du skulle ud og køre bil.
Alt efter hvorlænge du fisker, hvor varmt det er, så tilpas det efter det.
Umiddelbart vil jeg sige at 3 øl på en hel dag ,hvor du også drikker lidt sodavand eller kildevand i mellem, så går det vist.
God fisketur

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-06-06 22:24

Den nye lov om spiritussejlads gælder vist ikke for et fartøj, som det du beskriver. Kig evt. her:

http://www.oem.dk/sw16591.asp

I stedet må reglerne om, at du ikke må være mere påvirket, end at du til enhver tid skal kunne agere korrekt og rettidigt,
Se evt. her:

http://www.ft.dk/Samling/20051/lovforslag/L135/index.htm

Begge links har lige været her på kandu, som et tip fra "natmaden"

God tur, og hold dig nu nogenlunde ædru

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-06-06 22:26

ups!!
hvor meget du så kan drikke, er det vist kun dig selv og evt. politiet , der kan afgøre, hvis du sejler i den båd du beskrev i dit spørgsmål

Kommentar
Fra : dan.ves

Dato : 06-06-06 22:43

Ja okay. Tak for begge svar ind til videre.

Men altså der er ikke nogen fast promillegrænse sådan en båd?

Og vil det ellers sige at det sådan set er de samme som at cykle? Der er heller ikke nogen grænse men skal kunne cykel sådan nogen lunde lige?

Nu ved jeg godt at det lyder som om jeg planlægger en større druktur til søs, men det er altså ikke fordi jeg skal ud og drikke mig pattestiv, bare sådan selskabelig ;) Men vil godt vide om der sådan lovmæssigt er noget i vejen for hvis man skulle tage en lille kasse med gutterne på tur.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-06-06 22:44

Som du selv kan se i loven, er det hele egentligt meget simpelt:

"Lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og sømandsloven

Efter § 29 indsættes:

» § 29 a. For spiritussejlads straffes den, som fører skib eller i øvrigt udfører arbejde om bord på et skib i en stilling af væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, at alkoholkoncentrationen i blodet under eller efter sejladsen overstiger 0,50 promille.

Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse for fritidsfartøjer, hvortil der ikke er foreskrevet uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand. Førere af vandscootere og lignende fartøjer er dog omfattet af stk. 1. "

Altså, hvis der kræves speedbåds kørekort eller lignende

"Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse, når et fritidsfartøj er fortøjet i havn eller på beskyttet ankerplads.

Stk. 4. For spiritussejlads straffes endvidere den, som fører skib eller i øvrigt udfører arbejde om bord på et skib i en stilling af væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus eller andre rusmidler i et sådant omfang, at vedkommende er ude af stand til at udføre sin tjeneste på fuldt betryggende måde.

Stk. 5. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for et udenlandsk fritidsfartøj, såfremt der ville have været foreskrevet uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand, jf. stk. 2, 1. pkt., hvis fartøjet havde ført dansk flag.

§ 29 b. Politiet kan til enhver tid forlange, at personer, der er omfattet af bestemmelserne om spiritussejlads i denne lov, foretager en udåndingsprøve.

Stk. 2. Politiet kan fremstille en person til udtagelse af blod- og urinprøve, hvis der er grund til at antage, at vedkommende har overtrådt bestemmelserne om spiritussejlads, eller vedkommende nægter eller ikke er i stand til at medvirke til en udåndingsprøve. Når særlige omstændigheder taler derfor, kan politiet tillige fremstille den pågældende til undersøgelse af en læge.

§ 29 c. Spiritussejlads efter § 29 a straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder.

Stk. 2. Spiritussejlads i robåde og lignende fartøjer, som ikke føres frem ved sejl- eller motorkraft, straffes dog med bøde. "

Men hvis du så alligevel er fuld, får du lige en bøde, såd'n bare for en sikkerheds skyld - det har intet med skattestoppet at gøre, men når du nu ikke længere må drikke så mange bajere på din fisketur, mister staten jo indtægten fra punktafgifterne, og staten har vel ret til at blive holdt skadesløs - ikke sandt!!

Bare vendt, det næste bliver sikkert, at du heller ikke må ryge mere end 2 smøger og et skod på en 12 timers tur med kutter.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-06-06 22:46

Har lige blevet UNDERVURDERET i tips.

http://www.kandu.dk/tip14190.aspx

Søg og finder,,,,,,

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-06-06 22:48

f.elsborg

Hvad bliver det næste IKKE.
At forbyde mennesker at søge, på søgemaskiner.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-06-06 22:55

sofus.dk - jeg forstår ikke lige hvad du mener

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-06-06 23:07

dan.ves - jeg tror egentligt ikke, at du må køre på cykel (eller gå) ude i trafikken, hvis du er beruset i synligt grad, så hvis du planlægger selv at fragte dig hjem fra fisketuren, er det nok en god ide, at holde lidt igen ( du skriver jo ikke noget om, hvor mange I skal være om at dele den der kasse), eller ligge for anker et eller andet (beskyttet) sted, til den værste tåge er drevet bort.
God tur

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-06-06 00:14

Hvis du har en jolle/ubåd.

Så er reglerne/LOVEN for SPRUTSEJLADS beskrevet i ovennænte TIPS.

Hvilket ikke mange herinde kendte til.

Men blev JO høvlet ned, samme DAG det rådte i kraft

Om du sejler i en Plimsoller eller andet, du er føreren , "sardin dåsen" og straffes, i.ht til ovennænte tips.

Eller´s kører jeg heller ikke traktor mere.
Da den gør mere skade på andre, end en knallert.

Dog uden nogensinde, at have været TÆT på det.

Hader vand, når jeg ikke kan se bunden mere.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-06-06 00:18

FUK mig, det var JO natmaden, der lige lagt tippet, jeg henviste til......

Håber på tilgivelse, fra maden, ellers gonat.

Han er lige blevet UNDERVURDERET i tips.

http://www.kandu.dk/tip14190.aspx

Søg og finder,,,,,,

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-06-06 00:26

Når du selv skriver som du gør.
Så har du altså,,, tænk på at drikke.
Tror næppe, hvis du er skyld i en ulykke, der frikender dig for SPRUT sejllads, at du kan tilgive dig selv for andet.
Men din sag.

Ellers køb en alkoholmåler på Apoteket.
Eller ring til POLI før du sejler ud.

QXL har alkoholmålere MEGET billige til salg.
Men om de er godkendte

TAG DOG CHANCEN....
WWW.QXL.DK

LAD VÆRE

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 07-06-06 00:32

Brug din SUNDE fornuft, eller få en STYRMAND, der ved, hvor i lægger til.
Meget billigere, end spørge.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-06-06 07:22

80% af de fritidsfiskere der findes druknet fra en båd/jolle - findes med gylpen åben!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-06-06 08:54

Citat
Så er reglerne/LOVEN for SPRUTSEJLADS beskrevet i ovennænte TIPS.
Hvilket ikke mange herinde kendte til.

Næh ikke herinde.
Men loven har været MEGET omtalt i sejlerkredse/klubblade m.v.

Generelt må siges, at loven er tiltrængt specielt med sigte på fritidssejlere. Hvorvidt den så håndhæves er en anden sag. Der er nok ikke ressourcer til at have politi på kajen i alle lystbådehavne lørdag/søndag aften.
At forestille sig, at havnefogeder skulle have "mod" til at melde klubmedlemmer for spiritussejllads, er utopi.
Men det bliver vel som med bilkørsel, det bliver først rigtigt "ulovligt", når du bliver taget f.eks. ved ulykke/kontrol.

God kommende sejlerweekend

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-06-06 09:51

Hvad hulen betyder en bøde, når der kan være et eller flere liv på spil?

Jeg kan godt se, at du ikke har tænkt dig at blive hamrende fuld, men selv en selskabelig overrisling gør, at dømmekraft og handlekraft er nedsat.

Her i mit område er der en bunke fritidssejlere og når de kommer i havn om aftenen er den ene mere lilla i hovedet end den anden - og det er ikke af solens stråler, tro mig!!! Jeg begriber ikke, at nogen vil tage ansvaret for andre menneskers sikkerhed og så samtidig drikke alkohol.

Loven er fuldstændig ligegyldig - det handler om at tage ansvar.

Vaxen

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-06-06 10:14

Citat
Loven er fuldstændig ligegyldig - det handler om at tage ansvar.

Du har selvfølgelig ret - Vaxen.

Men den er mere end svær/næsten umulig.

Lystsejllads og spiritus/øl har været uløseligt forbundet i rigtigt mange år. Det er næsten en naturlov. Og det er egentlig fantastisk så få spiritusrelaterede ulykker, der sker.

Kan I huske en TV-udsendelse om hr. Møller (fra rederiet af samme navn) ved roret på sin luksussejlbåd med et glas champagne i hånden.
Som en lille snøvs til den historie fyrede rederiet en skibsfører, der havde drukket en flaske rødvin med sin kone til middag aftenen før afgang.

Moral er godt osv osv

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-06-06 10:34

Det er da glædeligt, når et tips kan bruges til noget.
At loven har været MEGET omtalt i sejlerkredse/klubblade, ja det er da godt,
men hvor tit sejler 'skipper' alene, klubbladet er jo ikke delt ud til passagerene.
Jeg vil tro at loven kun vil være aktuel i tilfælde af ulykker, og ikke vil blive håndhævet meget
på andre tider.
Men der er dog nu mulighed for at få gjort noget ved de fjumlehoveder, som vaxen nævner.
Det er jo ikke ude på søen at man opdager dem , men netop i havnene, bagefter.

Det glæder mig forresten også at mange der sejler med mig, selv ønsker at lære at betjene
nødradio, hvilket jeg ser som at de selv er interresseret i sikkerheden, både deres egen,
og deres medpassagerers.

Citat
Loven er fuldstændig ligegyldig - det handler om at tage ansvar.

Nemlig !

lige et ps.
uden at ville bevise det , så mener jeg at fodgængere/cyklister kan fradømmes kørekort.
så chafføren der dagligt kører bus, kan altså midste sin ehrvervsgrundlag, på cykel.

Men det er spøjst at frakendelse af kørekort ikke har indflydelse på flycertefikat/skippercertefikat,
eller for togførere.. Men sådan er der jo så meget.!

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : dan.ves

Dato : 07-06-06 11:10

Nu ser jeg mig selv og mine kammerater nogenlunde ansvarlige mennesker, vi sejler altid med vest og er i øvrigt øvede svømmere.

Søen vi fisker i er ikke større end at man kan svømme fra den ene side til den anden (nok ikke hvis man har fået 10 øl inden), men med hensyn til bølger osv. er det begrænset.

Jeg ville gerne bare lige vide om der er nogen promillegrænse der gælder for den bådtype? Det kan jeg ikke se der gør?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-06-06 11:18

jeg ser det som at det gælder for alle

Citat
§ 29 c. Spiritussejlads efter § 29 a straffes med bøde eller fængsel i indtil 1 år og 6 måneder.

Stk. 2. Spiritussejlads i robåde og lignende fartøjer, som ikke føres frem ved sejl- eller motorkraft, straffes dog med bøde. "

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 200 point
Dato : 07-06-06 20:21

til natmaden: der står udtrykkeligt:

[/B]Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse for fritidsfartøjer, hvortil der ikke er foreskrevet uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand. Førere af vandscootere og lignende fartøjer er dog omfattet af stk. 1. "
[/B]

Altså gælder promillegrænserne IKKE for en båd som den der er beskrevet i spørgsmålet.
At der så ikke findes et menneske ved sine "fulde" fem, der kan være uenige i Jeres alle's synspunkter omkring ansvarlighed og sikkerhed, er egentligt loven uvedkommende.

Finn

Godkendelse af svar
Fra : dan.ves

Dato : 08-06-06 13:11

Mange tak for alle svarene!!

Hav en god sommer og pas nu på med de våde varer når i sejler

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 08-06-06 21:08

takker selv for points'ene og hav nu en rigtig god tur i sommervarmen

vh
Finn