/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
billedfremkaldelse og formater
Fra : Emmapigen
Vist : 714 gange
50 point
Dato : 04-06-06 08:32

Jeg har skannet nogle gamle billeder ind, som jeg ønsker at fremkalde. Problemet er bare at disse billeder ikke er i formatet 10 x 15. De er allesammen mere eller mindre i forskellige størrelser.

Jeg ønsker at billederne skal komme i samme format som jeg har skannet dem ind, men ved ikke om det kan lade sig gøre. Hvis jeg f.eks. vælger at få fremkaldt billederne i 10x 15, er jeg bange for at de vil forstørre billederne og dermed forringe kvaliteten. Det ideele ville være, hvis resten af fladen bare var hvid, så jeg selv kunne beskære dem....

Kan det lade sig gøre??

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 04-06-06 08:41

Du skal have et ordentligt behandlings program

http://www.downloadcentral.dk/category.php?categoryid=25

Du kan ofte downloade et program, og prøve det i et par dage, så kan du jo se om det er værd at købe.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-06-06 08:43

Hvis de skal afleveres i en butik for kopiering, så kan jeg ikke se at det skulle være nødvendigt, at du ændre på størrelsen, da det vil ske automatisk ved kopieringen.

Det samme gør sig gældende i de fotoprintere som jeg har stående. Når billedet vælges at skulle udskrives i 10x15, tilpasses billedet til papiret, uanset opløsningen. Sådan er det i hvert fald med mine HP-7260 og HP-7760.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 04-06-06 10:13

Størrelsen er afhængig af hvad det er på billedet. Hvor mange farver, hvor meget lys o.s.v. Alt efter hvilket program du anvender klarer det selv det hele. Se f.exp. gratisprogrammet fra www.Google.com : Picasa

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 04-06-06 16:05

Jeg forstår det sådan, at du IKKE vil have dine billeder forstørret eller ændret?
Og når du taler om "fremkaldelse" så mener du at du skal have lavet papirbilleder af dine digitale billeder, som du har på en CD eller et kort eller lign.?

Hvis du har tænkt dig at lave billederne i en digital fotoautomat, så er det sikkert rigtig nok, at du skal passe på, at maskinen ikke ændrer på størrelsen. Jeg ved ikke, om man kan få den til at printe billederne ud i original størrelse.

Du kunne lægge billederne ind på en grå baggrund i nøjagtig den størrelse, du vil have dem? Så skulle maskinen da ikke kunne gøre noget galt. Altså, hvis du starter med at lave et f.eks. gråt felt, der er 10x15 cm. og samme opløsning, som du har skannet dine billeder ind i -i dit billedprogram.

Så åbner du dit billede, og kopierer det v.h.a. "select all" eller lign. - copy- og så sætter du det ind i dit grå billede v.h.a. "paste.."" as an object". Og så har du dit billede med en grå baggrund. Du kan ændre på størrelse eller placering og så endelig sætte det fast v.h.a. "merge".

Og så har du et billede med grå ramme på 10x15 cm i den opløsning, du vil have.. -rammen kan du jo bare klippe af.

Men de der gamle sort-hvide billeder, de er tit rimeligt skarpe. Og hvis du har skannet ind i en høj opløsning, f.eks. 600 dpi. så kan de godt forstørres med et rigtig godt resultat. Det er så indskanningen, der bestemmer billedets endelige kvalitet.

Men et fotoprogram er du nødt til at have... Hvad bruger du til dine billeder?

Godkendelse af svar
Fra : Emmapigen

Dato : 04-06-06 16:59

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-06-06 17:43

Nå.. Tak for accepten af mit svar.. -Sig til, hvis der er mere, der driller...