/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
blåregn
Fra : benles44
Vist : 3084 gange
200 point
Dato : 03-06-06 19:52

jeg har 2 blåregn som jeg har fået af en kammerat for 3 år siden, de skulle smides væk og de var kraftig beskåret, de har sat mange skud de første 2 år.
Nu er jeg så lige flyttet og vi tog dem med, og de trives blot står den ene med en masse blade og ingen blomster den anden har næsten ingen blade men masser af blomster i år, er der nogen der kan komme med et bud med hvorfor den forskel????????????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-06-06 01:17

En mulighed er, at flytningen har gjort, at den ene plante har fået meget bedre fat med at vokse, og derfor har haft så kraftig vækst, at den sætter for mange skud og blade i stedet for at blomstre, hvis altså de begge har blomstret lige meget før de blev flyttet.

Men ellers fandt jeg noget om manglende blomster hos blåregn, måske er der en af de muligheder der nævnes, som er årsag til at den ene plante blomstrer mens den anden ikke gør.

"Forklaringen på manglende blomstring kan naturligvis skyldes for kraftig beskæring. Sideskud til hovedstammen beskæres efter afblomstring, men der skal efterlades 10 til 15 cm af skuddene, hvor blomsterne dannes. Kraftig beskæring giver kraftig nyvækst, og når planten vokser kraftigt til, så danner den kun få blomster. Gødning giver også kraftig nyvækst, hold derfor igen med gødningen. Planter som gror kraftigt danner som regel færre blomster sammenlignet med planter som 'pines'

En anden forklaring er, planten er formeret ved frø. Eller formeret ved stiklinger, taget fra plante med tvivlsom herkomst. Blandt frøplanter opstår individer som blomstrer sparsomt. Det vil sige problemet kan skyldes en arvelig egenskab.

Voksestedet har også betydning. Generelt skal almindelig blåregn gro på en jord, der ikke er våd. Bedst på et lunt sted og i tør jord ved husmur eller lignende."

Fra Det danske Haveselskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 04-06-06 09:32

Vores blåregn (som i ø vrigt har krøllede blade, hvilket jeg ikke før har set) har kun blomstret meget sparsomt - ca. 4 blomster hvert år. Jeg plejer at beskære den efter alle kunstens regler uden noget godt resultat. Derfor besluttede jeg at lade være med at beskære den sidste forår og i år blomstrer den meget kraftigt på de skud jeg ikke har beskåret de sidste 2 år. Den blomstrer dog ikke på sine nye skud, så den her sort skal åbenbart beskæres lidt pletvis for at sikre blomster hvert år.

Kommentar
Fra : benles44

Dato : 04-06-06 10:03

mange tak for svarene jeg har tænkt det samme at den der ikke blomster er fordi den har skudt kraftigt den står op agf en sydvendt mur og jeg har ikke gødet den men nu vil jeg bare lade den være så kan det da være at den blomstrer til næste år, den anden der står med masser af blomster står nærmest op af en hæk og det er først nu hvor min mand har lavet en bue til den som den kan klatre op af, så jeg glæder mig da over at den ene har så mange blomster.