/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / AutoCAD / Spørgsmål
10  fame 280
Hjælp til ADT
Fra : MayniaQ
Vist : 953 gange
200 point
Dato : 01-06-06 11:17

Hej

Er der nogen her der kender til Architechtural Desktop (ADT)?

Jeg skal have tegnet en sålbænk under et vindue, og den skal gerne have en hælning på ca. 30 grader. Det resulterer så i at væggen under vinduet stikker op igennem sålbænken. Mit spørgsmål er så hvordan jeg undgår dette? (hvordan får jeg rykket væggen lidt længere ned end til vinduets underkant?)

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 01-06-06 11:43

Det er jo nok nærmere et spørgsmål om at rykke vinduet.
Nogen gange skærer man jo også mursten til. Det kan man blive nødt til pga hældningen.

Hvor detaljeret tegner du snittet?

Er du studerende, så det er et stykke skolearbejde?
Så har de på de fleste tekniske skoler en murer afdeling.
Min erfaring er, at det er en fabelagtig god idé at snakke med en håndværker (i dette tilfælde en murer).
De skal jo netop kunne arbejde ud fra tegningen, samt de ved præcis hvad der er muligt i virkelighedens verden.
(det gælder skam i højeste grad også maskinkonstruktion)
Et er at tegne, noget helt andet er at producere det tegnede

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 01-06-06 11:54

Det er ik en snit-tegning men 3D jeg tegner. Jeg er i praktik som teknisk designer.

Kender du de forskellige funktioner i ADT? Det burde i hvert fald være muligt at gøre plads til en sålbænk. Problemet er bare hvordan...

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 01-06-06 11:59

Er selv teknisk assistent, først inden for drift (findes ikke mere) dernæst tog jeg uddannelsen inden for metalkonstruktion, men har arbejdet 7½ år i en byggeteknisk afdeling.

Selvfølgelig kan der være plads til en sålbænk. Men man kan jo ikke ændre på virkelighedens mål. Er der ikke plads, så kan man ikke bare rykke væggen. For hvis det hjælper, kan du jo lige så godt rykke sålbænken opad. Har du prøvet det?
SKAL hældningen være 30 grader?
Så kan det blive nødvendigt at lave ændringer. fx. ved at hugge mursten til, men murerne vil nok ikke være så glade for den løsning.
Du er hele tiden nødt til at have det færdige resultat (bygningen, ikke tegningen) for øje.Hvis du hele tiden har det i baghovedet, vil du blive meget populær hos de håndværkere, der skal arbejde med dine tegninger fremover. Og dermed får de en glad chef.

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 01-06-06 12:32

Undskyld jeg siger det, men det lyder altså ikke som om du kender til det program jeg bruger.

Hvis jeg rykker sålbænken opad kommer den til at dække for noget af vinduet, og det er næppe sådan man skal gøre... Man burde kunne stille på vinduet properties eller noget i den stil så der bliver plads nedenunder.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 01-06-06 12:43

Jeg tror nu nok jeg har arbedjet med det i nogle år efterhånden

Men det er ikke kun et spørgsmål om prograamet. Om du så laver det på en gammeldags rør-tusch tegning, så er det nu engang sådan, at det du tegner skal kunne lade sog gøre i virkeligheden.
Kan det lade sig gøre i virkeligeheden, kan det også tegnes. Så enkelt er det.

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 01-06-06 12:47

Det kan da også lade sig gøre i virkeligheden. Sålbænkelementer sidder da neden under vinduet og ikke ved siden af...

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 01-06-06 12:53

Ja, men hvis ikke der er plads på din tegning, har du jo lavet det forkert

Det er jo virkeligheden, der skal afbildes.

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 01-06-06 13:03

Du er altså ikke til megen hjælp...

Når man sætter et vindue i en væg i ADT trykker man jo på vindue og så på den væg det skal sidde i. Man laver ikke hullet i væggen først. Hullet tilpasses automatisk vinduets størrelse... Så er det jo klart at der ikke er plads til noget nedenunder! Jeg er dog sikker på at man kan indstille dette et eller andet sted... men HVOR/HVORDAN?!!!!

Håber stadig på at der er nogen der kan hjælpe mig med dette...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 07-06-06 22:01

Hej jeg ville tegne en trekant hvor undersiden har den rigtige hældning.
Placerer trekanten og trække denne fra væggen.

Det er den måde jeg altid tegner på - ved godt at andre faggrupper ikke gør det, men nu er det jo netop arkitektens værktøj du sidder med og det lyder mere som en modelingsopgave end en konstruktion.

are u with?

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 08-06-06 09:18

Jeg ved godt at man evt. kan gøre sådan - sådan gjorde jeg også altid da jeg kun havde AutoCad, men jeg mener bare at det kan gøres nemmere/anderledes i ADT... ?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-06-06 09:21

Jeg tror ikke det kan gøres nemmere, men du har jo også muligheden at tegne sålbænken helt og fjerne det overskydende mur.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-06-06 09:23

Nu har jeg ikke programmet instaleret mere, men der er også en funktion hvor man markerer den del der skal bruges til at skære fra med - højreklikker ude i arbejdsfeltet og så trykker på alt der skal fjernes.

Beklager mine manglende fagudtryk, men på arkitektuddannelsen er man autodidakt

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 08-06-06 09:30

Er ik helt med på hvad du mener... Mener du at jeg skal tegne sålbænken og sætte den ved vinduet. Derefter markere den og højreklikke osv...? Det kan jeg nemlig ikke få til at passe nogen steder.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-06-06 10:29

Ja det var nu det jeg mente - Man fjerner alt på den side af det markerede objekt eller streg som man valgte.
der findes også en knap der gør det omvendte - altså forlænger alle streger hen til det først markerede.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 08-06-06 10:56

Det er fuktionerne: Trim og extend jomfruane omtaler.

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 08-06-06 11:03

Er det funktionen TRIM du mener? Den funker ikke med solider, men jeg kan godt få den frem ved at have markeret en streg... Men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg får trimmet noget af væggen væk. Kan du forklare lidt nærmere hvordan jeg skal gøre?

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 08-06-06 11:46

Fik løst mit problem med plan Modifiers, men hvis der er en der kan forklare mig lidt nærmere hvordan jeg skal gøre det med TRIM, så får er pointene deres... :)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 08-06-06 12:11

Nej, jeg tror du har ret - den virker kun i 2D.
Ellers skulle du nok tegne et plan istedet.

Du tegner på en anden måde end jeg, jeg lægger til og trækker fra - kan ikke alt det andet.

Kommentar
Fra : MayniaQ

Dato : 08-06-06 12:14

Hvordan ville du så bære dig ad hvis du skulle tegne 3D?