/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
XP genstarter pludselig!
Fra : elo2002
Vist : 746 gange
100 point
Dato : 13-12-02 00:06

Jeg har bygget en "ny" PCèr for et par mdr, computeren virker ok, igen fejl eller blå skærm osv, kun at den pludselig genstarter en gang imellem og nogle gange ofter!

Jeg har prøvet at gøre alt (fjernet alt hardware, IRQ/DMA, ingen konflikter i kontrol panel,prøvet geninstallering af lydkort/netkort, osv, opdatering til XP servicepakke 1, en massse andre opdateringer).

Checket bios setup, køler på cpu (den sidder perfekt), varme grader på cpu/kabinet også perfekt.
Grafikkort ok/lydkort ok..

Ram er sat til "Automatic by SPD", så den selv sætter rammen op.

Bushastighed/cpu core FRQ osv er sat til "automatic", og stemmer overens med det, det skal være altså 1.8 mhz osv.

ingen spil installeret...

Systemet er scannet for virus med diverse virus-programmer full version (Norton 2002 / pc-cillian 2002!, og er opdateret til nyeste virus-liste).

Virus programmer er fjernet fra efter at jeg har scannet, fordi de bruger for meget resourcer!

Downloader ikke noget som-helst fra internettet,pga af virus.

Ganske få programmer er installeret på systemet.

alle programmer er originale inkluderet XP!

Det eneste jeg mistænker, eller retter sagt hvor der evt. kunne være et problem, må være enten kabinettet, fordi det levere kun lige under 1A. på
5V+ "standby lead (+5VSB).

Der ydes ikke nok strøm til at mit kabinet kan levere 12V, derfor har jeg fra starten købt et ASUS bundkort, hvor den har et ekstra stik de såkaldte "ASUS EZ Plug" stik, det er et såkaldt stik intregeret på bundkortet, så det er muligt at brugre et 12V STIK fra strømforsyningen, udover den normale hvide store stik der bruger til at strømføde bundkortet..

Problemet sker ofte når jeg bruger USB midiinterfacet "MIDISPORT 2X2", og kobler et musik keyboard til midiinterfacet, så måske trækker jeg for meget strøm allerede der, derfor genstarter den måske ?

Det kunne være netkortet, men jeg ser ikke nogle problemer her overhovedet, måske lydkortet "Terratec EWX 24/96 ?

Gode råde ønskes!!

Mit system:

Asus P4B266 Bundkort (4 USB 2.0 / 2 USB 1.0, C-MEDIA lydkort på bundkort.)

Intel 845D chipset (Brookdale), Northbridge /South bridge.

Intel P4 Northwood 1.8 mhz

Creative Nvidia Geforce TI4200 4xagp.

Terratec EWX 24/96 pci lydkort.

Kingston 256MB Value ram 266 DDR PC2100

IBM 80GB 7200 RPM Hardisk ultra ata100 (2 NTFS partioner)

Aopen 52x cdrom

Lite-on 40X12X48 brænder (intern).

Logitec optical mus.

Kommentar
Fra : t.rex

Dato : 13-12-02 00:50

Hej elo 2002 !
Går ud fra at bios og alle drivere er af nyeste dato. (ellers kan det sagtens være problemet)
Den tidligere "forbandede" blå skærm man så i tidligere Windows-versioner, er i Windows XP blevet afløst af en pludselig genstart af maskinen. Det bevirker jo at man ikke kan nå at gemme sit arb.- så vil man have mulighed for dette skal den automatiske genstart slås fra. Det gøres på følgende måde. (brug KONTROLPANEL i "klassisk" visning)

Dobbkl. på ikonet >System<

Vælg fanen >Avanceret< under "Start og Genoprettelse"

Fjern fluebenet ud for "Genstart automatisk"

Så er det ordnet - og jeg vil mene, at du får bedre mulighed for at følge med i hvad det er der går galt. Jeg tror ikke rigtig på den med "strøm-mangel" men hælder mere til at du måske bruger forkerte drivere. Brug kun XP signerede drivere, specielt når der er tale om USB drivere.

Håber dette kan hjælpe dig - held og lykke - GOD JUL

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 00:23

Fejlen kan ligge mange steder.
en lille løs forbindelse i strømkablet fra tænd sluk knappen, har jeg engang
selv oplevet, defekt strømforsyning, defekt bundkort, ovs.
Mit råd er at smide den tilbage til leverandøren, med krav om gennemtest.
Hvis det er en selvbygger, bliver du nødt til at skifte dele, indtil du
fanger den.
Du kan være heldig at fange den med SiSoftware Sandra, men sansynligheden er
ikke stor.
Held og lykke.

Benny.

"elo2002" <elo2002.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0D8K9.65166$HU.4961144@news010.worldonline.dk...
> Jeg har bygget en "ny" PCèr for et par mdr, computeren virker ok, igen
> fejl eller blå skærm osv, kun at den pludselig genstarter en gang
> imellem og nogle gange ofter!
>
> Jeg har prøvet at gøre alt (fjernet alt hardware, IRQ/DMA, ingen
> konflikter i kontrol panel,prøvet geninstallering af lydkort/netkort,
> osv, opdatering til XP servicepakke 1, en massse andre opdateringer).
>
> Checket bios setup, køler på cpu (den sidder perfekt), varme grader på
> cpu/kabinet også perfekt.
> Grafikkort ok/lydkort ok..
>
> Ram er sat til "Automatic by SPD", så den selv sætter rammen op.
>
> Bushastighed/cpu core FRQ osv er sat til "automatic", og stemmer overens
> med det, det skal være altså 1.8 mhz osv.
>
> ingen spil installeret...
>
> Systemet er scannet for virus med diverse virus-programmer full version
> (Norton 2002 / pc-cillian 2002!, og er opdateret til nyeste
> virus-liste).
>
> Virus programmer er fjernet fra efter at jeg har scannet, fordi de
> bruger for meget resourcer!
>
> Downloader ikke noget som-helst fra internettet,pga af virus.
>
> Ganske få programmer er installeret på systemet.
>
> alle programmer er originale inkluderet XP!
>
> Det eneste jeg mistænker, eller retter sagt hvor der evt. kunne være et
> problem, må være enten kabinettet, fordi det levere kun lige under 1A.
> på
> 5V+ "standby lead (+5VSB).
>
> Der ydes ikke nok strøm til at mit kabinet kan levere 12V, derfor har
> jeg fra starten købt et ASUS bundkort, hvor den har et ekstra stik de
> såkaldte "ASUS EZ Plug" stik, det er et såkaldt stik intregeret på
> bundkortet, så det er muligt at brugre et 12V STIK fra strømforsyningen,
> udover den normale hvide store stik der bruger til at strømføde
> bundkortet..
>
> Problemet sker ofte når jeg bruger USB midiinterfacet "MIDISPORT 2X2",
> og kobler et musik keyboard til midiinterfacet, så måske trækker jeg for
> meget strøm allerede der, derfor genstarter den måske ?
>
> Det kunne være netkortet, men jeg ser ikke nogle problemer her
> overhovedet, måske lydkortet "Terratec EWX 24/96 ?
>
> Gode råde ønskes!!
>
> Mit system:
>
> Asus P4B266 Bundkort (4 USB 2.0 / 2 USB 1.0, C-MEDIA lydkort på
> bundkort.)
>
> Intel 845D chipset (Brookdale), Northbridge /South bridge.
>
> Intel P4 Northwood 1.8 mhz
>
> Creative Nvidia Geforce TI4200 4xagp.
>
> Terratec EWX 24/96 pci lydkort.
>
> Kingston 256MB Value ram 266 DDR PC2100
>
> IBM 80GB 7200 RPM Hardisk ultra ata100 (2 NTFS partioner)
>
> Aopen 52x cdrom
>
> Lite-on 40X12X48 brænder (intern).
>
> Logitec optical mus.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 06:30

Hvis det er strømforsyningen, så prøv at spille medal of honer eller quake 3
,hvis du har en af de spil.
hvis computeren så fryser og der efter genstarter, er jeg næsten sikker på
det er strømforsyningen.
Jørgen
"elo2002" <elo2002.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0D8K9.65166$HU.4961144@news010.worldonline.dk...
> Jeg har bygget en "ny" PCèr for et par mdr, computeren virker ok, igen
> fejl eller blå skærm osv, kun at den pludselig genstarter en gang
> imellem og nogle gange ofter!
>
> Jeg har prøvet at gøre alt (fjernet alt hardware, IRQ/DMA, ingen
> konflikter i kontrol panel,prøvet geninstallering af lydkort/netkort,
> osv, opdatering til XP servicepakke 1, en massse andre opdateringer).
>
> Checket bios setup, køler på cpu (den sidder perfekt), varme grader på
> cpu/kabinet også perfekt.
> Grafikkort ok/lydkort ok..
>
> Ram er sat til "Automatic by SPD", så den selv sætter rammen op.
>
> Bushastighed/cpu core FRQ osv er sat til "automatic", og stemmer overens
> med det, det skal være altså 1.8 mhz osv.
>
> ingen spil installeret...
>
> Systemet er scannet for virus med diverse virus-programmer full version
> (Norton 2002 / pc-cillian 2002!, og er opdateret til nyeste
> virus-liste).
>
> Virus programmer er fjernet fra efter at jeg har scannet, fordi de
> bruger for meget resourcer!
>
> Downloader ikke noget som-helst fra internettet,pga af virus.
>
> Ganske få programmer er installeret på systemet.
>
> alle programmer er originale inkluderet XP!
>
> Det eneste jeg mistænker, eller retter sagt hvor der evt. kunne være et
> problem, må være enten kabinettet, fordi det levere kun lige under 1A.
> på
> 5V+ "standby lead (+5VSB).
>
> Der ydes ikke nok strøm til at mit kabinet kan levere 12V, derfor har
> jeg fra starten købt et ASUS bundkort, hvor den har et ekstra stik de
> såkaldte "ASUS EZ Plug" stik, det er et såkaldt stik intregeret på
> bundkortet, så det er muligt at brugre et 12V STIK fra strømforsyningen,
> udover den normale hvide store stik der bruger til at strømføde
> bundkortet..
>
> Problemet sker ofte når jeg bruger USB midiinterfacet "MIDISPORT 2X2",
> og kobler et musik keyboard til midiinterfacet, så måske trækker jeg for
> meget strøm allerede der, derfor genstarter den måske ?
>
> Det kunne være netkortet, men jeg ser ikke nogle problemer her
> overhovedet, måske lydkortet "Terratec EWX 24/96 ?
>
> Gode råde ønskes!!
>
> Mit system:
>
> Asus P4B266 Bundkort (4 USB 2.0 / 2 USB 1.0, C-MEDIA lydkort på
> bundkort.)
>
> Intel 845D chipset (Brookdale), Northbridge /South bridge.
>
> Intel P4 Northwood 1.8 mhz
>
> Creative Nvidia Geforce TI4200 4xagp.
>
> Terratec EWX 24/96 pci lydkort.
>
> Kingston 256MB Value ram 266 DDR PC2100
>
> IBM 80GB 7200 RPM Hardisk ultra ata100 (2 NTFS partioner)
>
> Aopen 52x cdrom
>
> Lite-on 40X12X48 brænder (intern).
>
> Logitec optical mus.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 13-12-02 11:37

Jeg har sørget for at den ikke kan genstarte ved at gå i kontrol panel under system ikon, under start/genoprettelse, flueben er fjernet fra "automatisk genstart", så nu må jeg håbe at det virker, tak til T.REX..

Jeg kan desuden huske en periode hvor jeg havde en anden selvbygget PC, (P3 866 MHZ, Gigabyte bundkort, terretec lydkort...), samme problem med at den genstarter under XP, de PCèr har haft har engentlig aldrig lidt under andre alvorlig fejl, de har altid været ret stabilt, det er ligesom at den strømforsyning i mit kabinet ikke virker ordentlig, først da jeg havde købt det omtalte kabinet (AOPEN HQ8 Hightower), skete der mærkelig problermer, førhen da jeg havde et andet kabinet var der ingen problemer..

I hvert fald "dropper" jeg det kabinet og køber et nyt fedt dyrt kabinet der virker til til en Pentium 4.... (det skal se godt ud og have low-noise), Aopen HQ8 Hightower lamer vild meget, så der skal købes et nyt...

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-12-02 15:00

Hej elo2002

Spørgsmålet bliver stillet med jævne mellemrum her på Kandu, i mange tilfælde er det fordi "wake-on lan" er stillet aktiv i Bios, har du cheket dette ?

Jeg prøver lige om ikke jeg kan finde nogle links til dig

mvh srhansen

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 13-12-02 21:07

nej wake-on-lan er ikke aktiveret i biosen, men jeg har nu fundet ud af noget nyt, eller

retter sagt, da jeg deaktiveret automatisk genstart funktionen i kontrolpanel/system,

genstarter den ikke mere, (hvem sagde at den blå skærm var fjernet fra XP, og den værste

prøv med spille Medal OF Honer eller Quake 3, så man kan se om der er fejl i

strømforsyningen?!!!??? tsk. tsk.), nu kommer der pludselig en blå skærm med hvid skrift,

med følgende fejl-melding: herunder:

"

ELSE AF COMPUTEREN

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

STOPFEJL

TEKNISKE OPS:

*** STOP 0X0000000D1 (0X87F0CA80,0X00000002,0X00000001,0XF9711521)

*** EWS88WDM.SYS - ADRESSE F9 7111521 BASE AT F9705000, DATASTAMP 3DA2FD79.

STARTER LAGRING AF DEN FYSISKE HUKOMELSE

"

EWS88WDM er pci lydkortet Terratec EWX/2496 som bruger WDM driver (WDM driver arbejder tæt

på NT kernen!).

Driver_IRQL_NOT_LESS osv, tyder simpelhen på at der er en IRQ konflikt selv om det ikke vise

i kontrol panelet (DET er muligt at der kan opstå delings/IRQ/DMA konflikter uden at det

vises i kontrol panel!)

Hvis jeg nu kigger på enhedshåntering i kontrol/system ikonet, kan jeg se at Terratec

lydkortet har IRQ 22, og at en anden driver til systemet som også deler denne med IRQ22, nemlig

en "NEC PCI TIL USB ÅBEN VÆRTSKONTROLLER", så det er derfor at den genstarter når jeg bruger

dette usb midiinterface, da det bruger den samme usb værtskontroller som lydkortet gør.
Desuden har jeg også en usb optical logitech mus som bruger usb-værstkontrolleren, så der er

inter i vejen med mit kabinet/strømforsyning! (derfor vil jeg godt skifte en et flot kabinet

der ikke larmer så meget, jeg hader nemlig grå farver).

evt. andre bedre forslag hvad jeg kunne gøre for at for den forbandede computer til at virke

ordentligt, udover at flytte kortet til en ledig PCI-port (det har jeg prøvet før, det hjalp

ikke rigtig og man kan ikke røre noget/ændre ved Terratec WDM driver i enhedshåntering, hverken

IRQ eller DMA eller andet!..)

Måske skulle jeg købe et Soundblaster Audigy 2, de er ihvert fald langt bede med deres

driver (klippe stabile driver!)..

Terratec er et godt lydkort lydmæssigt, men jeg tør næsten væde på, at deres driver er noget

bras, desuden er denne EWS88WDM driver (har downloadet nyeste driver!), ikke "godkendt" af

Microsoft til XP, eller hvad man nu kalder det.

dumme lydkort!

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 13-12-02 21:18

Hej Elo2002

Jeg lider ligesom dig forfærdeligt under IRQ-konflikter, men jeg kører win 98se, så jeg har KUN 16 til rådighed. Med alt det isenkram jeg har fået stoppet i min computer har jeg en konflikt tilbage som jeg ikke kan komme af med, men den generer mig ikke så jeg lader den ligge indtil videre.
Måden jeg har frigivet IRQ-er på er ved at disable mine serielporte og min parallel port i BIOS. Jeg benytter kun USB til det hele. Du kunne jo prøve at gøre det samme selv om det vel ikke skulle være nødvendigt. Det kan sommetider fremprovokere Windows til at lægge sine IRQ bedre.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : luffe10

Dato : 14-12-02 00:26

du kan prøve og hente en update til din bios..har en kammi der havde det samme problem og det blev løst ved og update hans bios

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 14-12-02 10:41

Jamen hvis jeg nu diasbler mine parallel og serialporte (som jeg overhovedet ikke bruger), vil computeren så skabe sig vild, eller aceptere det uden nogen konflikter i enhedshåntering ?

Angående luff10 svar, er der da rigtig at man kan prøve at opdatere bios, men det er meget farligt, har desuden prøvet at opdatere et andet bundkort(Gigabyte), hvor samme Terratec lydkort havde XP installeret, samme problemer med den mystiske pludselig genstart, det er 99% de forbandene WDM driver der sikert laver rod i systemet, hvis jeg vælger at opdatere biosen. bliver jeg nød til at opdatere fra DOS (XP har ikke rigtig nogle DOS), så skal jeg lave en opstarts diskette der uploader DOS for at flashe biosen (Asus bundkort har ingen dual bios, som gigabyte, en fejltagelse, and you are out of business!) med AFLASH (og samtidig backup bios!).

Der er nogle brugervenlige Tools på ASUS medfølgende CD, når man køber et ASUS bundkort, til at opdatere/flashe sin bios ved hjælp af et særligt program som man starter på desktoppen i XP, derfra kan man så bare trykke på "FLASH BIOS" knappen, efter at den har hentet og fundet biosen fra internettet, men tag ikke fejl der er det værste man kan gøre, hvad hvis programmet fryser, eller andet sker, så smadre den fuldstændigt biosen (tror mig, jeg taler om erfaring!), derfor er jeg nød til at flashe bios fra DOS, men jeg tror 90% at det stadigvæk ikke vil afhjælpe problemet, jeg hælder mere til den teori at der er de omtalte driver, ihvertfald hvis der skal være så mange problemer med det lydkort så ryger det ud af klappen, for jeg har normalt ingen problemer med min pc.

Nu kunne man jo fristes til at købe en Mac G4, for den vil være langt mere stabilt, hurtigere CPU osv, det troede jeg da også efter at have prøvet at arbejde med forskellige utallige Mac,nej hvor jeg blev snydt der var masser problemer med de Macintosh jeg har stillet bekendtskab med, to af mine venner har også en Macintosh, samme problem som en PCèr har, når det er problemer, hvis Mac OSX går ned skal man installere helt forfra, kigger ,man på internettet kan man se at PC folk, generalt har lige så mange problemer som Macintosh har det..

En god stabil computer er hverken en Mac, eller PC, det er en PC eller MAC der er konfigureret installeret ordentligt, det kræver sommetider en bred viden for at få "skidtet til at køre"...

Jeg tror bare jeg køber et Soundblaster Audigy 2, og et nyt kabinet!

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 14-12-02 10:47

Efter hvad jeg har set og også selv erfaret er din power supplys beskaffenhed også væsentlig

min 300 W

check og udskift det er ikke nogen herregård

Old Wiking

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-12-02 11:11

Hej igen

Det der sker hvis du frigiver portene er at win, får mere plads til at udlægge placeringen af IRQ. Er der ingen plads er det klart at den vil lægge dem oven i hinanden (windows er ikke så smart at det advarer først).

Hvad er det du er bange for der skal ske, hvis du disabler portene ? I øjeblikket har du en computer der genstarter efter forgodtbefindende, det kan næsten ikke blive værre Skulle det i modsat fald blive værre kan du jo bare enable portene igen. Bios kan du altid komme ind i.

Du kunne jo også prøve at køre helt uden lydkort (tage det ud) et stykke tid, for at se om det reelt er lydkortet der er dit problem (inden du køber et nyt)

mvh srhansen

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 14-12-02 11:52

OK, jeg vil prøve at diasble de serial/parallel porte i bios!

Jeg kender en der har lign konfigurations som min PCèr, samme USB midiinterface, Windows XP, men ingen Terratec lyd, og har ingen problemer, det var først da jeg købte dette Terratec lydkort jeg kom i alvorlig problemer med IRQ/DMA problemer, mystisk genstart af XP osv.

Jeg købte Terratec lydkortet fordi den`s AD/DA konverter/lydchip er meget kraftig og absolut en Winner, hammerende fedt lydkort jeg nogensinde har har oplevet, og det kan overgå Soundblaster på flere områder, mens den driver er ikke så godt som Soundlbaster..
Faktisk er Terratec så godt at det "næsten" kan hamle op med de pro lydkort, så jeg er skide ked af, at det ikke køre ordentligt med Terratec lydkort, jeg vil helst ikke af med det lydkort, for hvis jeg skal det, kan jeg ende med at skulle investere i et meget dyrt lydkort (5000-6000kr), fordi jeg vil have det bedste af det bedste.

Powersampler II lydkortet, er mit største ønske at fat fat på, men det koster 6000kr, hvis det nu ikke køre så godt som soundblaster, er jeg virkelig ude på dybt vand, 6000kr er vild mange penge. (det vil aldrig ske med et soundblaster nornalt, det virker næsten altid!).

Jeg bliver nød til at bruge mit USB midiinterface, fordi jeg spiller på keyboard og har et lille "pro musik studio", det var derfor jeg købte og byggede min PC, specialt til dette formål, og jeg spiller ikke computer-spil på min PCèr (ikke fordi jeg ikke kan lide computere-spil, men jeg vil helst ikke have for meget på min PCèr når den skal bruges til musik).

Kommentar
Fra : hryttel

Dato : 14-12-02 14:19

Hej elo2002,

Jeg har haft det samme problem. Hos mig var det videokortet ASUS 7700 TI delux, kortet skulle være velegnet til video bearbejdelse. Problemet er løst, et andet videokort og et speciel kort til video bearbejdelse. Det kunne være at dit lydkort ikke kan klare det.

De venligste Jule hilsner,

Henning *<

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 14-12-02 16:39

Jeg tror godt at Terretec kan klare det, måske, ihvert fald kan det downsample eller resample lyd for eks. 24bit til 16, og 96khz til 44.1 khz i realtime, men selvfølgelig er det ikke det bedste, det er enten Digidesign 001(lydkort), eller Powersampler(lydkort) o.a. i pris-klassen 6000-10000kr..

Jeg havde et Matrox Marvel AGP G450 Etv, som hellere ikke var stærk nok, det var ultra langsomt, selv en Nvidia Gefoce 2 mx200 kunne lynhurtig overhale Matrox.
Skal man video-redigere skal man mindst have en P4 2400 MHZ, 512mb ram, SCISCI LVD video-hardisk, Matrox RT2500, eller Pinancle video kort fra ca. 6000-20000 kr, hvis det skal være top-kvalitet, så at sige!

Nu er det vigtigste at min computer virker, at jeg kan køre Midi med mit midiinterface, men jeg har også et midiinterface på bundkortet i form af et game-port, så den kan jeg bruge-istedet for.

Hver gang jeg bruger Midiman midisport2x2 USB- midiinterfacet (den enhed, en box, eller indstikskort, der skaber en forbindelse mellem PCèren og musik-keyboardet, som man kan indspille fra keyboardet og "optage" til computeren!) går det galt den genstarter, så jeg prøver at lade være med at bruge mit Midisport midiinterfacet og istedet bruge denne "gameport" som også virker som et midiinterface.

Senere hen må jeg så overveje, om det skal købes et pro-lydkort!

Pis, at man altid skal have så mange problemer med de forskellige hardware frabrikanter, Terratec burde have en "skideballe" for nogle dårlig driver, de er ikke godtkendt af Microsoft, de burde tage sig sammen og lave nogle gode signeret XP driver. (Terratec)

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 14-12-02 20:01

Direct X 8.1 ?

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 15-12-02 12:14

Windows XP er født med Direct x 8.1. (det er hellere ikke til at vide, hvad der snart indholder Dirext X x.x eller ej!).

Jeg har droppet mit midiinterface, fjernet dens driver, nu ser det til at det virker, ingen problemer, så jeg tror det er ok nu, jeg bruger bare den gameport til midi, Terratec har også et midiinterface det bruger jeg nu, ingen problemer, ikke endnu! (ellers må lydkortet fjernes!).

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 15-12-02 16:28

Var din midi port yderligt forbundet til noget som spændingsmæssigt sidder i forbindelse med en anden stikkontakt (fase jordledning) elle giver anledning til eventuelle elektriske af eller udladninger.

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 15-12-02 16:39

Mit Midinterface strømfødes kun igennem et USB stik der sidder på Asus P4B266 bundkort.

Accepteret svar
Fra : oldwiking

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-02 17:41

Ok, så er vi tilbage til dit kabinet og dermed din strømforsyning.
Efter dine beskrivelse af indholdet i kabinettet vil jeg mene at din størmforsyning
skal kunne klare mindst 300 Watt.

Godkendelse af svar
Fra : elo2002

Dato : 15-12-02 18:49

Tak for svaret oldwiking. (der burde være flere vikinger nu om dage!)

Fuldstændig rigtig, den er 300w, men det betyder ikke at den kan klare at strømføde min P4 1.8 Northwood CPU o.a. ordentligt!
somsagt siger Asus manualen selv at der skal være mindt 1A på 5V+ "standby lead (+5VSB), og det mener jeg ikke rigtig at kabinettet kan klare. (Aopen HQ45 Hightower).

Jeg har set, at der er klager på dette Aopen kabinet, flere siger at kabinettet larmer voldsom meget, og det er rigtig, derfor skal jeg alligevel af med det, jeg kan ikke udstå det kabinet mere, køber et ny om få dage!

Problemet omkring den mystiske genstart, har jeg fundet ud af, det er simpelhen et IRQ/DMA problem imellem mit lydkort og USB værtskontrolleren (som jeg også skrev tidligere i mine kommentar, løsningen ligger i at fjerne USB Midisport driverne til XP, eller simpelhen fjerne lydkortet og sætte det i en anden ledig PCI port for at tvinge lydkortet til at bruge en anden IRQ/DMA, så USB værtskontrolleren ikke deler nogen IRQ/DMA med andre enheder!).

Nu ser det ud til at der ikke er flere problemer og den pludselig genstart mere! (og hvis kortet ikke vil som jeg, efter at have gjort alt, bliver det fjernet hurtigt fra PCèren! grrrrrrrrr!!!!).

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-12-02 19:19

Hej elo2002

Det er dejligt du nu endelig har fået løst dit problem
Bare bittert når man skal ud og købe nyt fordi det man lige har købt ikke virker:(
Af ren nysgerighed kunne jeg godt tænke mig at vide, hvad der skete da du fjernede portene i bios (hvis du da nåede så langt) jeg kender nemlig ikke XP så godt.

God weekend
srhansen

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 15-12-02 20:48

ingen ting!, jeg mener, efter at have deaktiveret serial/parallel portene, kiggede jeg i kontrol panel under system/ enhedshåntering, der skal nornalt stå com1/2 og parallel enhed navn / adresse og IRQ på disse porte,så vidt jeg husker, men jeg kan ikke se dem mere, fordi de er jo "fjernet" fra XP, ved deaktivering i Bios.

Jeg kan ikke rigtig se nogen forskel på XP, efter at have "fjernet" portene, ingen mærkelig hændelser, eller udråbs-tegn i kontrol panel o.a, som man burde forvente, næ eneste forskel er at der er flere IRQ/DMA ledig ,en før, det er nok fordi XP "router" ledig IRQ/DMA adresse, i forhold til win9x kernen som sikkert vil opføre sig ganske anderledes formoder jeg ?.

Anyway GOD JUL til srhansen og oldwiking plus alle jer andre, må jeg ønske jer et problem-frit nytår med jeres PC/MAC/SGI/HALL 9000 o.a

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 11:13

Har haft samme problem. Der var det PSU'en den var gal med. Efter jeg
skiftede den virkede det. Så det ville jeg starte med hvis jeg var dig.

Mvh. Anders

"elo2002" <elo2002.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:0D8K9.65166$HU.4961144@news010.worldonline.dk...
> Jeg har bygget en "ny" PCèr for et par mdr, computeren virker ok, igen
> fejl eller blå skærm osv, kun at den pludselig genstarter en gang
> imellem og nogle gange ofter!
>
> Jeg har prøvet at gøre alt (fjernet alt hardware, IRQ/DMA, ingen
> konflikter i kontrol panel,prøvet geninstallering af lydkort/netkort,
> osv, opdatering til XP servicepakke 1, en massse andre opdateringer).
>
> Checket bios setup, køler på cpu (den sidder perfekt), varme grader på
> cpu/kabinet også perfekt.
> Grafikkort ok/lydkort ok..
>
> Ram er sat til "Automatic by SPD", så den selv sætter rammen op.
>
> Bushastighed/cpu core FRQ osv er sat til "automatic", og stemmer overens
> med det, det skal være altså 1.8 mhz osv.
>
> ingen spil installeret...
>
> Systemet er scannet for virus med diverse virus-programmer full version
> (Norton 2002 / pc-cillian 2002!, og er opdateret til nyeste
> virus-liste).
>
> Virus programmer er fjernet fra efter at jeg har scannet, fordi de
> bruger for meget resourcer!
>
> Downloader ikke noget som-helst fra internettet,pga af virus.
>
> Ganske få programmer er installeret på systemet.
>
> alle programmer er originale inkluderet XP!
>
> Det eneste jeg mistænker, eller retter sagt hvor der evt. kunne være et
> problem, må være enten kabinettet, fordi det levere kun lige under 1A.
> på
> 5V+ "standby lead (+5VSB).
>
> Der ydes ikke nok strøm til at mit kabinet kan levere 12V, derfor har
> jeg fra starten købt et ASUS bundkort, hvor den har et ekstra stik de
> såkaldte "ASUS EZ Plug" stik, det er et såkaldt stik intregeret på
> bundkortet, så det er muligt at brugre et 12V STIK fra strømforsyningen,
> udover den normale hvide store stik der bruger til at strømføde
> bundkortet..
>
> Problemet sker ofte når jeg bruger USB midiinterfacet "MIDISPORT 2X2",
> og kobler et musik keyboard til midiinterfacet, så måske trækker jeg for
> meget strøm allerede der, derfor genstarter den måske ?
>
> Det kunne være netkortet, men jeg ser ikke nogle problemer her
> overhovedet, måske lydkortet "Terratec EWX 24/96 ?
>
> Gode råde ønskes!!
>
> Mit system:
>
> Asus P4B266 Bundkort (4 USB 2.0 / 2 USB 1.0, C-MEDIA lydkort på
> bundkort.)
>
> Intel 845D chipset (Brookdale), Northbridge /South bridge.
>
> Intel P4 Northwood 1.8 mhz
>
> Creative Nvidia Geforce TI4200 4xagp.
>
> Terratec EWX 24/96 pci lydkort.
>
> Kingston 256MB Value ram 266 DDR PC2100
>
> IBM 80GB 7200 RPM Hardisk ultra ata100 (2 NTFS partioner)
>
> Aopen 52x cdrom
>
> Lite-on 40X12X48 brænder (intern).
>
> Logitec optical mus.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : elo2002

Dato : 19-12-02 11:23

Tak for svaret Anders Berg, den bliver skiftet inden få dage, Aopen`s PSU er det værste der larmer meget, nu da jeg fået tilbudt at få malet mit kabinet af en pro auto-lakere billigt, han vil også male min 19" monitor, men ved du, eller retter sagt hvad for en PSU skal jeg købe, det skal være ekstremt "low-noise" /støjsvag, den må hellere ikke koste en bundegård, for ellers kan jeg jo ligeså godt købe et nyt kabinet!.

Jeg tager al indmaden ud af mit kabinet inkl PSU, højtaler, er der andre vigtig ting jeg skal huske når jeg tømmer kabinettet/monitoren, før det skal sendes til malerværkstedet ?.

God jul

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 19-12-02 17:06

Det er lidt problematiskt bare at sende et kabinet til en sprøjtemaler.
Grunden er at de naturlige stelpunkter mere eller mindre blivér tildækket af et isolerende lag maling.
Sørg for tage monterings stagene til bundkortet ud.
Når du får kabinettet tilbage så skal alle tilspændingspunkter for dine drev og din
spændingsforsyning rengøres omhyggelig for at sikre optimale stelforbindelser.
Det gælder forøvrigt også kanterne i kabinetttet hvor afdækningsidene/pladerne mødes.

Mvh OldWiking