/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
STANK...
Fra : rover600_valby
Vist : 685 gange
50 point
Dato : 31-05-06 08:45

Hej med Jer jeg har virkelig fået problem som jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med.
tæt på hvor vi bor er der lige åbnet en burger bar bare i et plan med udsugning på taget, og problemet er at der er en stank af bruger fordi "røgen" ligesom ikke stiger til vejrs.
jeg har hørt man kan sætte en jet motor på så røgen bliver skudt langt op i luften virker det? eller
er der andre ting man kan gøre????
håber der er nogen der kan hjælpe os....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-06 08:53

Der findes et produkt der kaldes en jethætte, men den giver i realiteten ikke så meget kast på luften som der loves i brochuren. Et langt kast på luften koster en enorm mængde energi og vil støje grusomt. Den rigtige metodik, vil derfor være at sætte en skorsten på, i form af et lodret ventilationsrør. Men spørg da lige den stedlige tekniske forvaltning. Der er regler for hvordan den slags skal laves. Og regler for hvor meget man må genere naboer.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 31-05-06 12:16

jeg har snakket med dem og de siget at bare skorstenen er over tagryggen så er det vovligt men passer det tror du???
hvor langt skal sådan et rør være???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-06 12:39

Udsugningsluft fra en grillbar betragtes som procesluft. Og sådan noget luft betragtes iøvrigt som kræftfremkaldende når man får det direkte. Derfor skal der være sug. Og dette skal forsynes med lovbefalet trykvagt for overvågning af systemet. Derfor holder den ikke - den med tagryggen.

Kap 12.3 i BR 95 fortæller lidt om krav og lovtekst. Men umiddelbart skal man nok grænske DS 447 for at finde et eller andet de kan hænges op på.

I biblen for VE-entreprenører (Danvak's den røde) klassificeres "grill-bar luft" som AVL 4 hvilket er den værst tænkelige - i stil med stinkskabe og industriprocessor. Hvilket igen stiller større krav til afstand mellem indtag og afkast.

Men i tilfælde hvor stoffer klassificeres som farlige udledes fra virksomheden (det er grill-luft iflg arbejdstilsynet) kan Miljøstyrelsen kræve at en skorsten har en bestemt højde.

Men hvem har du talt med? Grillbaren eller kommunen? Er det kommunen, er det en om'mer. De skal ud at kigge. Ellers hedder det pressen!

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 31-05-06 12:46

Jeg snakkede med komunen i tlf det var dem der sagde det til mig..
Jeg har også snakket med dem der ejer bygningen men de vil intet gøre det skal
være dem der driver burgerbaren, og så ved jeg bare ikke hvad vi skal gøre til tider
er det bare så slemt..
Det lyder som om du kender MEGET til det her arbejder du med sådan noget eller
har du været ude for noget lign.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-06 13:08

Arbejder med det.

Kommunes opførsel lyder som en middelsvær katastrofe!

Gad vide om man kan politianmelde grillbaren, for at forurene?

Har du forsøgt Miljø og Levnedsmiddelkontrollen?

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 31-05-06 13:13

Jeg har snakket med dem de sagde jeg skulle skrive en glage oved det sted men har ikke gjort det
endnu, men de mente ikke at der kunne gøres noget...
arbejder du her i kbh et sted???
Vi bor i valby.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-06 13:21

Nixen, er jyde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-06 13:28

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20010075329-regl

§42 se den. Det må være lovgrundlaget!

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 31-05-06 13:30

ØV....
Var det muligt at vi måske kunne skrive på din arb. mail så jeg måske stod lidt stærkere
fordi jeg intet ved om det og hvad man kan gøre???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-06 13:40

Jo da, men jeg er ikke nogen øvrighedsperson, og har ikke rigtig nogen gennemslagskraft over selv-kloge kommuneingeniører.

Umiddelbart vill jeg prøve at snakke med Miljø og Levnedsmiddelkontrollen først.

dernæst kommunen igen under henvisning til den paragraf du lige har fået!

virker det ikke...

Politianmeldelse!

vil de heller ikke, så:

Gå til medierne!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-06 13:41

Glemte lige:

Arbejdstilsynet er også nogle stærkt geskæftige typer, der sikkert kan finde et eller andet at sætte fingeren på.

Kommentar
Fra : rover600_valby

Dato : 31-05-06 13:54

jeg vil så prøve det du har skrevet til mig det er jeg rigtig glad for tak for det, men hvor kan jeg skrive til dig eller vil du ha min mail adr. så du ikke skal lægge din ud på nettet???

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 31-05-06 14:20

Du kan sende et privat indlæg....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-06 09:39

Fik du løst problemerne?

Godkendelse af svar
Fra : rover600_valby

Dato : 07-08-06 10:39

Tak for svaret 3773.