/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brænde i fyret ?
Fra : Vix1
Vist : 1061 gange
100 point
Dato : 30-05-06 19:38

Vi har netop købt et hus fra på 105 fra 69 , idet er der et nyere oliefyr der er tilkoblet et (måske ældre brændefyr), der dog skulle være i orden når vi lige får tilføjet en espansionsbeholder. nu er det sådan at jeg ikke er vant til andet en fjernvarme. Så Hjælllp hvad kan der fyres med andet end regulært brænde ( det er først klar fra næste år ) og er det realistisk at det vil koste ca 16000 årligt med olie

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-05-06 19:55

16000 er slet ikke urealistisk da det er dyrt at fyre med olie. Men det er selvfølgeligt også bekvemt, da det kræver et minium af service. Det letteste er dog stadig fjernvarme.
Det vil være muligt at sætte et stokerfyr på din "gamle" kedel hvis pladsen tillader, men det kræver også at centralvarme installationen er godkent til netop det og så støver det også en smule. men ellers kan du cirka reducere med 40-50% iht olie.
Der kan også fyres med energikoks i dkedlen hvis den er af støbejern. Hvis ikke vil den bare blive brændt op.
Og ja selvfølgelig med alm. brænde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-06 19:57

Vores hus er på 150m2 til opvarmning bruger vi ca 10-12 rummeter brænde, og kun brænde, bøg og eg, derud over ca 600 liter olie om året. Om sommeren slukker vi for fyret, og får så varmet vandet op via el. Brændet varmer hele huset og vandet op om vinteren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-06 20:00

Hvis selve oliefyrsenheden er monteret på fastbrændselskedlen, skal det pilles af og erstattes med en låge før du kan fyre med andet end olie.

Og der skal så være en åben ekspansionsbeholder før det er lovligt at fyre med fastbrændsel.

Om det er realistisk med 16000 til olie, det afhænger af husets tilstand m.h.t. om vinduer og døre er tætte, og om der er tilstrækkeligt isoleret.

Jeg kender nogen der har et gammelt hus på ca 120 m2, det koster 27000,- at fyre op med olie.

Og andet brændsel end træ, ja briketter, energikoks, kul o.s.v.

Træ er dog det billigste.

mvh dova

Kommentar
Fra : olskar

Dato : 30-05-06 20:08

hej hvor bor du ??
Starter et firma med salg af savet/ flækket eg-bøg brænde klar til brug ultimo august.
maskinen kommer uge 32 og stammerne kommer fra tyskland fældet for to år siden så tørt.
bor Viborg N 86692900-firma tlf. fra 1-7 86692901
lidt reklame Jaa mon ikke det går

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 30-05-06 20:24

Hej Vix! i februar flyttede jeg, i en for mig ny bolig, tidligere havde jeg fyret med olie + i de sidste 2 år med en stor Vardeline brændeovn. I det "nye" hus var der et oliefyr, som var lavet om til et brændefyr, men da de tidligere lejere flyttede, blev fyret ført tilbage til olie. Jeg bad ejeren føre fyret tilbage til træ, men jeg havde så mange problemer med det, så enden på det blev at de købte en Roca støbejernskedel og placerede ved siden af oliefyret. Nu kan jeg fyre med træ eller energikoks. Hvis jeg en dag ikke får fyldt nok på går det over på at benytte oliefyret.

Jeg har kørt sådan siden ca. 1 april og det fungerer bare helt perfekt.

Roca fylder ikke så meget og jeg er meget tilfred med ordningen. Jeg har desuden en el-vandvarmer tilsluttet.

Skal lige nævne at huset er på 100m2

Håber at du finder ud af noget brugbart.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : Vix1

Dato : 30-05-06 20:27

Vil lige understrege at fastbrændsels fyret står for sig selv på den anden side af skorsten og det hele er så koblet sammen med nogle rør...
Er lige fræk og komme med et tillægsspøgsmål - er det bedst-billigst med energikoks eller træbrikketter..
Skal nok lukke snart - tak for de hurtige svar

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-06 21:27

Jeg vil mene energikoks, og det giver ikke så meget aske, og du skal ikke fyre så ofte som med træprodukter.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-05-06 21:35

Husk at den ekspasionsbeholder skal være af åben-typentil fast brændsel.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 31-05-06 18:26

Jeg startede med at købe 3 paller træbriketter, men nu bruger jeg dem bare til at tænde op med, da de soder en del, så jeg vil også anbefale koks. Det er ihvertfald det som jeg vil bruge mest.

Godkendelse af svar
Fra : Vix1

Dato : 02-06-06 09:01

Tak for svaret dova.