/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Samba server under Linux
Fra : mhvejsel
Vist : 757 gange
127 point
Dato : 12-12-02 16:43

Hej allesammen.
Jeg har sat en Linux server op som står og server for internettet via DHCPD og iptables.
Men kan sempel hen ikke få min samba server til at virke den skal jo dele mine filer på linux så jeg kan overføre filer ligesom windows.
Server 192.168.1.1
Windows xp 192.168.1.10
Jeg kan godt finde Linux maskinen på min windows xp maskine.
men kan sempel hen ikke komme ind på den kan ikke komme forbi når den spørger om Brugernavn og password
Har haft det op at køre men der var min windows ikke xp men me.. og det er den samme smb.conf fil jeg bruger.

Please hjælp mig
Mvh. Mhvejsel
Mail: info@mhvejsel.dk
MSN: info@mhvejsel.dk
ICQ: 143767004

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 16:48

Hey...

> Jeg har sat en Linux server op som står og server for internettet via
> DHCPD og iptables.
> Men kan sempel hen ikke få min samba server til at virke den skal jo
> dele mine filer på linux så jeg kan overføre filer ligesom windows.
> Server 192.168.1.1
> Windows xp 192.168.1.10
> Jeg kan godt finde Linux maskinen på min windows xp maskine.
> men kan sempel hen ikke komme ind på den kan ikke komme forbi når den
> spørger om Brugernavn og password
> Har haft det op at køre men der var min windows ikke xp men me.. og det
> er den samme smb.conf fil jeg bruger.

Prøv at kigge her...
http://www.linuxguiden.dk/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=3

Mvh Kenneth Dalbjerg

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-12-02 22:48

det du mangler er sikkert en linje der hedder: encrypt password = yes

windows 200 og XP kryptere passwords..det gør win98 og ME ikke...tror at det
løser dit problem..

mvh.
Martin Søndergård

"Kenneth Dalbjerg" <kenneth@dalbjerg.nu> skrev i en meddelelse
news:atab2l$f7s$1@news.cybercity.dk...
> Hey...
>
> > Jeg har sat en Linux server op som står og server for internettet via
> > DHCPD og iptables.
> > Men kan sempel hen ikke få min samba server til at virke den skal jo
> > dele mine filer på linux så jeg kan overføre filer ligesom windows.
> > Server 192.168.1.1
> > Windows xp 192.168.1.10
> > Jeg kan godt finde Linux maskinen på min windows xp maskine.
> > men kan sempel hen ikke komme ind på den kan ikke komme forbi når den
> > spørger om Brugernavn og password
> > Har haft det op at køre men der var min windows ikke xp men me.. og det
> > er den samme smb.conf fil jeg bruger.
>
> Prøv at kigge her...
> http://www.linuxguiden.dk/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=3
>
> Mvh Kenneth Dalbjerg
>

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 13-12-02 15:19

denne Linje har jeg "encrypt password = yes"
Men skal jeg prøve at smide min smb.conf over mail.. eller skrive den ind på kandu.dk
Eller hvad skla jeg gøre.. jeg har prøvet at sætte den op som der står inde på.
http://www.linuxguiden.dk/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=3
Men kan bare ikke få det til at virke...
Hvad skal jeg gøre..

Mvh. Mhvejsel

Accepteret svar
Fra : Andreas_popp

Modtaget 127 point
Dato : 14-12-02 00:11

Hej

Du kan læse meget om forskellige servertjenester på www.gnuskole.dk . Der står i hvert fald noget om fil-, ftp- og webservere. Og det er let at gå til. Der står beskrevet, hvordan man undgår mange af de problemer, som man falder i, når man skal sætte systemer op.

Du mangler nok at oprette maskinkonto for windowsmaskinerne på din samba-server. Det gøres ved at du som root på din linux-maskine opretter brugere med:
"smbpasswd -a brugernavn password"
"adduser -s /bin/false -M maskinnavn$"
"smbpasswd -ma maskinnavn"
Hvor den først linie angiver password for den samba-bruger, som du ønsker at benytte. De sidste 2 linier opretter konto for windows-maskinen.

Håber det hjælper

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 14-12-02 00:16

Hej Andreas_popp
Det var det jeg manglede at oprette en bruger til min windows maskine..
Nu viker det..
Mange tak for hjælpen.

Mvh. Mhvejsel.dk

Kommentar
Fra : mhvejsel

Dato : 14-12-02 00:16

Hvis i vil have en SMB.conf fil så send en mail til mig..
på info@mhvejsel.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-12-02 19:58

On Thu, 12 Dec 2002 22:47:51 +0100, "Martin Søndergård"
<uranhjort-no@spam-vildko.dk> wrote:

>det du mangler er sikkert en linje der hedder: encrypt password = yes

Yeah, den er klassisk. jeg havde samme problem.

Brian Poulsen - http://hipoxia.com
------------------------------------------------------
There's a glitch in the Matrix