/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
maltodexstrin
Fra : hugoline2
Vist : 387 gange
40 point
Dato : 12-12-02 04:16

Jeg er gn. mit arb. som sygeplejerske støt på maltodextrin som er et protein der kan tilføres kosten til patienter der er småt spisende. Fer er noget uenighed om det kan bruges direkte eller skal varmes op og hvis hvorfor??

Accepteret svar
Fra : KINGPIN_DK

Modtaget 40 point
Dato : 12-12-02 15:34
Kommentar
Fra : Queeni

Dato : 12-12-02 20:09

Maltodextrin er hydrolyseret stivelse, altså kulhydrater på linie med dextrose men maltodextrin indeholder 3-10 glukoseenheder imodsætning til D-glukose ( dextrose )

Maltodextrin anvendes i et stort udvalg at produkter som stivelse, sikkert også til skånekost og sondemad.

Der findes mange kvaliteter, så om den i har skal opvarmes ved jeg ikke.

Mvh.

Queeni

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-12-02 13:17

"hugoline2" <hugoline2.news@kandu.dk> wrote in
news:KbTJ9.64298$HU.4896218@news010.worldonline.dk:

> Jeg er gn. mit arb. som sygeplejerske st›t p† maltodextrin
> som er et protein (...snip...)

Maltodextrin er et kulhydrat, ikke et protein.

Mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-12-02 23:02

maltodextrin er et længere mere langsomtvirkende kulhydrat end dextrose,
hvilket gør det til en bedre kulhydratkilde under f.x fysisk træning pga.
færre maveproblemer. Mener det så senere bliver spaltet til glukose.

http://www.maxim.dk/fact/drik/drik3.htm
"arc@na" <boss@nsa.invalid.gov> skrev i en meddelelse
news:Xns92E6886F99848marsupilankangoroo@62.243.74.163...
> "hugoline2" <hugoline2.news@kandu.dk> wrote in
> news:KbTJ9.64298$HU.4896218@news010.worldonline.dk:
>
> > Jeg er gn. mit arb. som sygeplejerske st>t p? maltodextrin
> > som er et protein (...snip...)
>
> Maltodextrin er et kulhydrat, ikke et protein.
>
> Mvh

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-12-02 06:10

"Thomas" <thomas_eriksen@mail.dk> wrote in
news:3e00f086$0$149$edfadb0f@dread13.news.tele.dk:

> maltodextrin er et l‘ngere mere langsomtvirkende kulhydrat end
> dextrose, hvilket g›r det til en bedre kulhydratkilde under f.x fysisk
> tr‘ning pga. f‘rre maveproblemer.

Jeps. Og så vidt jeg husker, er malto-dextrin-produktet Ovomaltine nævnt
i Peter Plys et sted (da Grisling blev passet af Kængu, som troede at
han var Kængu-barnet. Han kunne IKKE lide det!).

> Mener det s† senere bliver spaltet til glukose.

Det bliver i hvert fald spaltet til monosaccharider. Som alle andre
stivelser og polysaccharider, iøvrigt.

Desuden undrer det mig meget, at en som kalder sig sygeplejerske (den
oprindelige poster) ikke kender forskel på protein og kulhydrat, endsige
læse en deklaration på pakningen. Jeg håber dælme aldrig at jeg bliver
indlagt på det hospital hun arbejder på...

--
Venlige hilsner og god jul,
arc@na

Godkendelse af svar
Fra : hugoline2

Dato : 31-01-03 03:28

Tak for svaret KINGPIN_DK.