/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køle/svaleskab jordkøling
Fra : henriktorsten
Vist : 4497 gange
500 point
Dato : 25-05-06 00:04

Er der nogen, der kender noget til konstruktion af køle-/svaleskabe, hvor der anvendes afkøling via jordens konstant lave temperatur. Jeg ved godt at der skal nedgraves rør/beholder underjorden, hvorfra, der via passiv ventilation suges kold luft op til køleskabet. Det er mere noget om nogle praktiske erfaringer jeg gerne vil høre om. Skabet skal kunne 500-1000 l. Hvor langt er det muligt at nedkøle luften i køle/svaleskabet. Jeg skal bruge omkring 10-16 grader hele året. Det skal helst kunne fungere helt uden strøm. Hvordan skal forholdet mellem jorddelen og skabet være og hvilke materialer til lufttransporten fra jorden er bedst. Hvordan sikrer jeg den størst mulige kapacitet osv. Konstruktionstegning osv.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-05-06 10:30

Når du alligevel skal i gang med gravearbejdet, så lav dog en regulær kælder. Den vil helt nedgravet holde jordtemperaturen.

Kommentar
Fra : henriktorsten

Dato : 29-05-06 19:13

Det er ikke en kælder, som jeg efterlyser. Det skal være et skab placeret i en garage, der kan levere afsvaling til omkring 14 grader, gerne lidt koldere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-06-06 00:58

Jeg har spekuleret på det samme men aldrig reliseret projektet.
det er vel kun om sommeren der er behov for køling.

Vigtigst må det vel bære at skabet får en superisolering, så køle behovet bliver minimalt.

Blot omkring 1 m under overfladen har man den ønskede temperatur om sommeren.

Man kunne så grave fleksibelt elektrikerrør ned som en lang slange, der i begge ender går op over jorden. Den ene ende skal videre som en spiral ind i køleskabet og fortsætte med nogle meterskorsten i et solopvarmet område. Det bliver så opdriften fra disse sidste meter, der trækker luften gennem systemet.
Overslagsmæssigt vil jeg tro at der skal graves en mindst 10 m lang 1m dyb rende hvor rører lægges frem og tilbage. Det må gerne ligge i et fugtigt område , det kan kun øge varmeovergangen.

Et af de uløste problemer er om et elektrikerrør er stærkt nok til ikke med tiden at klappe sammen på grund af jordtrykket. Måske er det en ide at støbe beton omkring røret. Det giver styrke og øger vel også varmeovergangen i jorden.

Kommentar
Fra : henriktorsten

Dato : 05-06-06 20:04

Først tak for dit svar, men havde nu håbet på noget bedre.
Jeg er klar over, at et af de store problemer er at få tilstrækkelig skorstenseffekt til at kompensere for den kolde og tungere jordluft. Hvordan beregner jeg f.eks. hvor lang den solbeskinnede skorsten skal være i forhold til køleskabets højde over jorden. Det vil selvfølgelig afhænge af lufttemperaturen udenfor og luftfugtigheden, men hvad skal der til for at ophæve det faktum, at kold luft er tungere end den varme i "skorstenen".
Jeg tror ikke på løsningen med elektrikerrør, da tryktabet formentligt er for stort og luftmængden for lille til at give nogen væsentlig effekt. Samtidig skal der være en metalplade/rørsystem i køleskabet, der kan flytte varmen over i luften, så der sker en afkøling i køleskabet. Endelig er der kondensproblmet, hvor detn kondenserede vand på køleenheden skal kunne komme væk ligesom i et almindeligt køleskab. Ellers driver det jo hurtigt af vand.

Annuller spørgsmålet
Fra : henriktorsten

Dato : 07-06-06 22:57

Jeg har desværre ikke modtaget et brugbart svar, og annullerer derfor dette spørgsmål