/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Min hund spiser jord!
Fra : Mulle73
Vist : 11055 gange
100 point
Dato : 23-05-06 18:15

Hej

Ja, så er jeg her igen-igen med et spørgsmål ang. min retriever-blanding. En hanhund på lidt over 3 år.

Han er begyndt at spise jord. Jeg har ikke et egentligt overblik over hvor meget det drejer sig om, men hans afføring er meget "tung" i det, og ligner meget jord.

Så vidt jeg har kunnet finde ud af på nettet, er det fordi han mangler noget i sin kost, men jeg kan ikke finde ud af hvad det er. Som regel får han tørfoder, hvor vi skifter mellem 3 slags, som vi har fundet ud af, at han kan li. Men nogle dage spiser han slet ikke. Andre dage får han vores levninger fra aftensmaden, og det glider altid ned. Dog har han aldrig kunnet li kartofler.

Håber der er nogen der ved, hvad han evt. mangler.

Knus fra Tina

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 23-05-06 18:22

http://www.soehesten.dk/barf-kallun.htm

spørg din dyrlæge - de er gode til at finde løsninger der opvejer mangler - den lille blodprøve er det hele værd

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-05-06 18:24

Hvilket tørfoder får han?

Hvis det ER fordi han mangler noget i kosten, så skal I måske finde et foder af højere kvalitet... Altså forudsat at I bruger forskellige "lavpris-produkter".

Det KAN også bare være fordi der er friske små lækre spirer i jorden som han kan lide. Sådan nogen kan Silke godt kaste sig over, men hun stopper, når jeg siger det til hende. Det er ikke nogen "besættelse".

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-05-06 18:34

Jeg tror så slet ikke på, at det er fordi hunde mangler noget i kosten (mener det er gammel overtro) , når de spiser alverdens mærkelige ting: Papir, sten, jord, hundelort, plastic m.m..

Men jeg tror det er en uvane han har fået, og det må du så bare prøve at vænne ham af med.

Hold øje med ham, og hver gang du ser han begynder at æde jord, skal du stoppe ham, så burde han efter en tid finde ud af, at han skal lade være.

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-05-06 18:50

Citat
Min hund spiser jord!

Og det gør min også + græs - og det har han gjort i mange år.
Det er ikke store mængder og har tilsyneladende ikke skadet ham, så pyt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-05-06 18:57

Min har en kedelig vane med at spise træ, der er i forrådnelse... Det er sært, men generer ikke synderligt, så det får være

Angående foder, så tror jeg ikke, det er optimalt for hundens fordøjelse at skifte mellem forskellige typer foder hele tiden.
Jeg er klar over, at der er lige så mange meninger om det, som der er hundeejere, men et er dog sikkert - de fleste hunde får dårlig mave i overgangsperioder, så helt godt kan det ikke være.

Vores har fået det samme tørkost i al den tid, vi har haft ham. Da han altid har lidt lidt af spisevægring og har været meget mager, har vi spædet en smule af vores egen mad ned i hans - dog kun som appetitvækker, da det er svært at styre, om en hund får, hvad den skal bruge på menneskekost.

Hvis jeg var dig, ville jeg nappe en samtale omkring kost med en dyrlæge. Dette betyder ikke, at det kun er det tørfoder, som han sælger, der dur - der findes flere gode kvalitetsprodukter. Dog synes prisen at følge kvaliteten. (Til gengæld følge afføringsmængden en modsatrettet kurve )

Vaxen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-05-06 21:37

Den mangler ikke noget. Det er temmelig almindeligt, specielt hvad årsagen er, skal jeg ikke kunne sige. Men lad den ikke spise jord, stop den, hvis du ser det, så du begrænser mængden.
Mine hunde gør det også i øjeblikket, og jeg er mest tilbøjelig til at tro, at der på denne årstid er rådne blade og lignende i jordoverfladen, som gør den uimodståelig for hunde.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 24-05-06 08:13

Vi bruger hele tiden det samme tørfoder til vores hund. Engang jeg overvejede at skifte mærke, fordi royal canin ikke sælges i butikkerne nær ved vores bopæl, fik jeg at vide at for at undgå, at hunden fik maveproblemer, så skulle jeg blande det gamle mærke med det nye i et stykke tid - altså halvt af hver. Jeg endte med at holde mig til det sædvanlige mærke, da hun har fået dette mærke altid.

Ind imellem spiser vores hund også jord, græs, små grene eller andet. Når hun spiser jord og grene, så stopper vi hende. Det er dog kun i korte perioder, at hun kaster sig over disse ting, så mon ikke din hund holder op af sig selv igen.

Hun kan også godt finde på at lide af spisevægring en dag eller to, men så tager hun revanche på tredjedagen ved nærmest at sluge alt, der bliver sat foran hende.

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 24-05-06 19:42

min hund er næsten 18 år og har lele livet fået det billigste tørkost fra netto + evt ind i mellem lidt levninger fra aftensmaden, han fejler intet. Nå jo ind i mellem har han også selv "stjålet" et æg fra hønsegården, (men den har vi jo ikke mere), og han kan også lide en gullerod ind i mellem.
Så jeg har også svært ved at tro der er noget i vejen med din hunds kost - det er nok som andre har sagt en uvane.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-05-06 20:34

Hunde er forskellige. Nogen kan leve længe og godt på lavprisfoder, andre har brug for lidt mere..

Hundeejere er også forskellige. Hvis man selv spiser økologisk, så vil man næppe lade sin hund leve af lavprisfoder.

Mennesker tåler jo også forskellig kost.

Der er åbenbart adskillige hunde, der kan tåle at spise jord.

Men det er da fint nok at forsøge en kostændring, hvis man oplever, at éns hund måske savner et eller andet i kosten...
Jeg tror bare ikke, at det hjælper så meget at skifte ét lavprisfoder ud med et andet, for der er nok ikke så stor forskel.

Godkendelse af svar
Fra : Mulle73

Dato : 25-05-06 07:18

Tak for svaret miritdk.

Giver pointene til miritdk, da det nok er bedst, at jeg lige tager turen omkring dyrlægen. Ikke fordi min hund sådan set har helbredsmæssige problemer, men det er nu altid godt at få en snak om det.

Tak for hjælpen alle sammen!

Hilsen Tina

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-05-06 09:12

ellers billigt med kosten når hunden kan få det hele blandet med en god gang jord