/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Overdragelse af lejlighed
Fra : ksjohansen
Vist : 483 gange
125 point
Dato : 23-05-06 01:20

Min kones mor er bosiddende i udlandet og vil gerne overdrage sin lejlighed til min kone indenfor en årrække, idet der er høj arveafgift i dette land. En overdragelse mens hun stadig er i live er derimod skattefri i landet.

Jeg skal udstationeres for mit firma i en periode på mere end en halvt år, hvor min kone kan blive fritaget for sin skattepligt i Danmark. Er det muligt at overdrage lejligheden i denne periode og herefter tage tilbage til Danmark uden at skulle betale andet end ejendomsskatter i DK? Eller kan der være andre måder, hvorpå den kan overdrages uden at blive hårdt beskattet i Danmark?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-05-06 08:43

Det kommer an på hvor stor værdi lejligheden har - din kone og du har mulighed for at modtage et skattefrit beløb som gave hvert år fra din svigermor. Dette beløb kunne være iform af en andel i lejligheden, så lejligheden overdrages over en årrække.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-05-06 09:39

Stil evt. dit spørgsmål her http://www.ret-raad.dk/

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 11-06-06 21:54

Det skal lige tilføjes til svaret, at din kone har ret til at få lejligheden overdraget til 15% under seneste offentlige vurdering, da det er familieoverdragelse. Derudover kan din kones mor give både dig og din kone et skattefrit beløb, der dog ikke er ens (for din kone beløber det sig til ca. 54.000 pr. år og for dig såvidt jeg husker ca. det halve). Så medmindre ejendomsvurderingen er særligt høj - hvad den jo heldigvis sjældent er i forhold til salgsprisen, burde overdragelsen kunne gå forholdsvis hurtigt.