/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Udlejning af lejlighed
Fra : ksjohansen
Vist : 7348 gange
183 point
Dato : 23-05-06 01:08

Hej

Vi udlejer vores lejlighed i en del af 2006. I den forbindelse skal der laves udvidet selvangivelse. Den ene af os bruger allerede udvidet selvangivelse (privat virksomhed) - udlejningsregnskabet skal køre seperat fra firmaet - skal det derfor opgives hos den anden ægtefælle eller med fordeling 50/50. Jeg går ikke udfra, at det har konsekvenser for udlejningen at virksomheden er momsregistreret.

Derudover vil vi gerne udleje vores lejlighed i 2007 i en periode. Vi vil gerne udleje den gennem virksomheden (til virksomheder), der er mere lempelig i forhold til satser for husleje m.v. Er dette muligt, når det er os, der ejer lejligheden personligt? I så fald må denne metode vel være momspligtig.

Endelig vil jeg høre, om metoden med det regnskabsmæssige fradrag. Er der er nogen, der ved med hvilke beløb/kriterier man kan fradrage afskrivning/nedskrivning af indbo/møbler, idet lejligheden udlejes møbleret? Og hvordan fradrages renterne af boliglån, når de allerede har udløst et fradrag på selvangivelsen?

Tak - jeg håber, der er nogen der kan give os lidt afklaring

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 23-05-06 09:50

Al udlejning af fast ejendom er som udgangspunkt ikke momspligtigt.
Såfremt udlejningen ønskes momspligtig skal der foretages frivillig momsregistrering for udlejning.
SKAT/Erhvervs- og Selskabsstyrelsen nægter normalt registrering for udlejning af boliger.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 08-06-06 01:31

Som udgangspunkt skal overskuddet af virksomheden selvangives hos den ægtefælle der driver virksomheden. Der findes nogle muligheder for fordeling af overskuddet, hvis begge ægtefæller i ikke uvæsentligt omfang deltager i driften. Hvis I begge hæfter for virksomhedens forpligtelser og driver virksomheden i fællesskab kan overskuddet deles 50/50.

Med hensyn til renteudgifterne er udgangspunktet, at du får fradrag for dem i din kapitalindkomst. Hvis du anvender virksomhedsordningen (eller i en hvis udstrækning kapitalafkastordningen) på udlejningsvirksomheden, får du i stedet fradraget i den personlige indkomst, hvor det alt andet lige giver en større fradragsværdi. Men du får altså kun fradraget én gang.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-06-06 05:41

Jeg har lidt svært ved at forstå dine spørgsmål. men det første du spørger om er svaret ja.
Når du udlejer til private mennesker er der ikke moms på huslejen.
Når du udlejer ¨lokaler til et firma skal der moms på huslejen (erhvervslejemål).
Dine renteudgifter bliver ført som alle andre renteudgifter du har i realkreditforening og/eller pengeinstitut. Du kan selvfølgelig kun fradrage dem 1 gang.
Du laver et lille regnskab for din udlejningsvirksomhed og angiver over- eller underskud på selvangivelse hvor der kan skrives over- eller underskud af selvstændig virksomhed.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 08-06-06 13:11

Hawaii7: Det er altså sørgeligt forkert, med hensyn til moms på udlejning til erhverv.
Al udlejning af fast ejendom er som udgangspunkt fritaget for moms:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=95899&vID=201130&i=93#i95899

Udlejning af fast ejendom til erhverv kan dog momsregistreres, men det behøves ikke, jf. Momslovens § 51:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=96176&vID=201130&i=417&action=open#i96176

Kommentar
Fra : ksjohansen

Dato : 09-08-06 02:33

Hej

Så har jeg har fået en del afklaring - tak for det!

- Men er der er nogen, der ved med hvilke beløb/kriterier man kan fradrage afskrivning/nedskrivning af indbo/møbler, idet lejligheden udlejes møbleret?

- Kan jeg vælge at selvangive den 100% på mit, selvom min ægtefælle ejer 50%?

- Må min kones firma ved et senere lejemål stå som udlejer af lejligheden, selvom vi ejer den privat?