/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vedligeholdelse af cementfuger
Fra : mdo
Vist : 1969 gange
100 point
Dato : 22-05-06 10:25

Er der nogen som har gode erfaringer med vedligeholdelse/forbyggelse af cementfuger mod snavs.

Hvad er godt at bruge til at rense fugerne ved f.eks. køkkegulvet/badeværelse ?
Og kan man give det noget for at det ikke tager så meget imod snavs ?

/Maiken

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-06 11:00

Hvilken slag fuger er det vi snkaker om. Er det fuger mellem fliser, eller hvad. ?

Er det i givet fald betonfliser, fajance, naturaten, marmor eller hvad ? Der er stor forskel på hvilke midler de kan tåle.

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 22-05-06 11:05

Det drejser sig om cementfuger i gulvet !
Det er alm. fliser som man nu anvender til badeværelser m.m. (ikke granit,marmor eller beton !)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-05-06 11:40

Jeg går ud fra at dine fliser er glaserede hårdtbrændt lervarer ( fajance)
Jeg gætter også på at snavset er en sort misfarvning af skimmelsvamp , som populært også kaldes jordslået. . Hvis det var almindelig snavs kunne du bare tage det væk med sæbe og en god børste.

skimmelsvampene er sværere. Fugerne er næppe af cement men af en speciel flisefugemasse.

Nu tåler sådanne fliser næsten hvad som helst af kemikalier, og hvis man skulle skade fugen er denganske let at retablere.

Prøv først at lade det stå og trække et øjeblik med fortyndet klorin, og brug så lidt knofedt med en stiv børste. Husk gummihansker og gammelt tøj. Klorin tager også farven af tøjet.

Vask efter med rent vand. Hvis det ikke gør tet så kan du også prøve med stærkt fortundet saltsyre.
Det ætser ned i fugemassen og må ikke stå for længe.
BLAND IKKE KLORIN OG SALTSYRE, for at prøve begge dele på en gang. Det udvikler giftig klorgas.

Sidste udvej er at dække misfarvningen med farve. Fuger kan shines op med acrylplast maling.
Brug en almindelig lofts eller vægmaling i den nyance der passer til fugerne. Fortynd den med rigeligt vand, meget tyndere end til almindelig pensel eller rullemaling. Den skal løbe i fugerne. Påfør med en svamp eller klud som gnides hen over fliserne så de kun er i revnerne der kommer maling . Gnub selve fliserne helt rene med en tør klud inden malingen hærder.

Skimmelsvampemisfarvningen kommer af for meget vedarende fugt. Sørg for mere konstant udluftning i badeværelset.
Du får sikkert også skimmelsvamp andre stederi huset, Det kan totalt ødelægge et hus.

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 22-05-06 12:03

Det er ikke skimmesvamp eller lign. - det er såmænd bare lidt snavs/fedt....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-05-06 14:44

Edikevand til meget snavs og ellers jævnlig gulvvask, så skulle problemet blive løst - en god gang luftudskiftning after bad er altid en go´idé.

Kommentar
Fra : peter1215

Dato : 22-05-06 23:58

kost og spand