/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
udskiftning lejre puch monza
Fra : 127tage
Vist : 935 gange
44 point
Dato : 21-05-06 16:30

hej

nogen der ved hvor man kan få udskiftet sine lejre i en puch monza motor ? tør ikke selv give mig ikast med det da jeg har hør det ikke lige er noget man gør....

problemet er at den skralder meget fra motorern når den står i tomgang men når man så trækker koblingen ind forsvinder den raslen næsten helt, trode først det bare var udrykker lejer der skulle skiftes men har lad mig fortælle at det er lejrene i motorern der siger sådan.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-05-06 16:44

Dem kan du få udskiftet ved enhver knallert/scooterværksted.
Men det kan jo ikke være hovedlejer på begge sider af krumtapakselen, da de jo ikke har noget med koblingen at gøre.
Men det kan være lejer i gearkassen, eller noget andet i gearkassen.
Men fordi den rasler, kan det godt være det ikke giver problemer de næste 40 år.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 21-05-06 16:56

den skifter fint gear og koblingen tager meget fint ved. har bare har rykket lidt i svinghjulet og der er altså noget slør desværre...

trode selv det var udrykkerlejet, da når man trykkede i koblingingen forsvand lyden men fik så afvide at det meget vel kunne være krumtapslejrene der gik ind og drillede...

som du også skriver at selv om den rasler går det ikke "istykker" fik jeg afvide... det bare mere det at det er noget trals at høre på og nu når jeg er meget glad for min puch. så ville jeg meget gerne ofre det på den.... men ville jo gerne finde nogen der kunne lave det "orange"

vh
127tage

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-05-06 17:51

Det kan jo også være lejet for krydspind, der er slidt.
Oprindelig leje:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=703141212&n=1709621174&pn=1709621748
Kan nu bruge et rigtigt rulle/nåleleje:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=703141212&n=1709621174&pn=1709621749
Hvis lejet eller plejlstangshovedet er slidt, så kan du også opleve at du kan dreje magnetsvinghjulet lidt frem og tilbage. I alle tilfælde kommer der hurtigt lidt slør lidt i svinghjulet, men er det også ud og ind, du mærker slør?
Men der er altså mange der tror de lige kan fikse det, og så er det blevet langt værrer eller noget andet er galt når de er "færdige".
Det kan vel også være fejl ved:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=703141212&n=1709621175&pn=1709621780
Eller mere sandsynlig:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=703141212&n=1709621175&pn=1709621785
Hvis tænderne her eller dem de er i indgreb med har lige lovlig meget slid, du kan jo prøve at give dem godt med fedt, for at høre om det var dem.
I alle tilfælde skal du være meget glad for den, hvis den skal have den store tur.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 21-05-06 18:51

jo men det er en monza juvel 4.g med skive og det hele hvor det hele også virker som blinklys omdrejningstæller osv.... den er jo ikke lige en man ser hver dag og den er lige nylakeret i orginal farve diamantrød så vil da gerne ofre noget... er lidt af en puch freak sppedometeret viser kun 8700 km og det virker altså som om det er det orginale speedometer så kan ikke forstå den allerede skulle være slidt i motor

har lige et sidespringsspørgsmål jeg håber du kan svare på.

platinderne hvordan kan man se når der er slidt/defekte?

og kondensatoren når den er slidt/defekt ?

og tændspolen når den er slidt/defekt ?

på forhånd mange tak

mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-05-06 23:32

Ja, så forstår jeg godt du er glad for den.
"De 2 flader bliver ujævne, faktisk bliver den ene til et lille bjerg og den anden en dal, det skyldes at der springer en lille gnist fra den ene til den anden
Platinafstanden bliver også mindre og mindre, da der på den ene vippearm sidder den slidklods der skubber til armen, og slidklodsen slides. Derfor er der også et filtstykke der skal have en dråbe olie, så akselen hvor filt og klods rører, bliver smurt.

"og kondensatoren når den er slidt/defekt ? "
Bliver ikke slidt, men kan blive defekt. Det viser sig ved at der bliver blå gnister mellem platinernes kontaktflader, som også kan blive blå af for stor varme.

"og tændspolen når den er slidt/defekt ?"
Bliver ikke slidt, men kan blive defekt, og slet ikke vil lave strøm, dog kan de tætte tynde jernplader der er tæt ved svinghjulet, få overfladerust, så der kortsluttes små strømme, så spolen ikke giver så stor strøm til gnist. Overfladerne skal bare slibes lidt med sandpapir.
Desuden kan der være dårlig forbindelse til stel, gennem de 2 skruer der holder den. Og tændrørskabelet som skrues ned i spolen, kan være skruet for mange omdr. rundt, så de små tråde i tændrørskabelet er raspet væk af skruen indeni tændspolen.
VH Palle Hansen