/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Sammenkobling af div. ting ?
Fra : refi
Vist : 2550 gange
100 point
Dato : 21-05-06 13:31

De grå hår er begyndt at tage farve.....

HAVES :

42" TV med 3 scart indgange (ikke HD-ready)
Digitalboks (så vi kan modtage DR2)
DVD/VHS optager
Surroundanlæg med DVDafspiller
Sat-reciever

VHF og UHF antenne på taget
Parabol til thor og astra

Mit problem er, at ved optagelse på DVD/VHS optræder et skyggebillede i baggrunden (altid enten DR1 eller TV2) uanset fra hvilken ANDEN kanal jeg optager (selvfølgelig ikke når jeg optager fra en af de danske)

Sammenkoblingen er i øjeblikket:
Antenne fra væg til digitalboks og videre i fjernsyn.
Sat fra væg og i sat-reciever og til AV1 på fjernsyn.
DVD/VHS optager på AV2 sammen med digitalboks (ellers kan vi ikke optage fra DR2)
Surround på AV3

Alt virker og jeg kan optage fra alle kanaler samt bruge surround fra alle apparater, men får som sagt dette skyggebillede når jeg bruger DVD/VHSen (også på indkøbte film).
Skyggebilledet bliver ikke optaget - det er konstateret ved at lave en optagelse og spille den på komputer.

Alle ideer samt nytænkning modtages med tak.. (point sætter vi op efter svarets brugelighed)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-06 14:06

Prøv at slukke for strømmen til digigalboksen, når du har skyggebilledet.

Så vidt jeg kan se har du på fjernsynets AV2 sammenkoblet to signaler.Hvordan foregår det ?

Har du ikke antenne signal til DVD/vhs optageren ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-06 14:26

Det er korrekt at der er 2 signaler på AV2.

Det er jeg nødt til for at kunne optage fra DR2.

Desuden står jeg jo med 4 scart, men kun 3 AV-indgange.

DVD/VHSen har et gennemgangs stik til dette brug (fejlen var der også FØR digitalboxen blev koblet på DVD/VHSen) så fejlen ligger ikke der.

Jeg er egentlig ikke i tvivl om at et eller andet forstyrrer hinanden, men jeg har en mistanke til at de 3 scartindgange på fjernsynet ikke er ENS.

Bliver tingene koblet på een af gangen er der ikke noget problem på de enkelte ting.

Jeg har dog prøvet at sætte AV1-2-3 til de forskellige ting (9 kombinations muligheder) men alle med samme resultat bortset fra at sat-recieveren VIL på AV1 ellers fungerer det ikke, de 2 (3) andre er ligeglade hvor de bliver koblet på.
Digitalboxen kan jeg også sætte på surrounden (den har samme mulighed) men så kan jeg ikke optage fra den.
De normale fjernsynskanaler bliver KUN brugt til DR1 og TV2 - Alt andet kører via satén (altså AV1-2-3).

Kan scartkablerne være årsagen (har læst et eller andet om at scartkabler IKKE altid er ens)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-05-06 15:30

Det er vgek ikke fordi at kanal nummeret på DVD/vhs ligger for tæt op ad andre kanalnumre. Den kan jo som regel flyttes bag på med den lille skrue.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-06 15:48

"Fijala"

Den tanke havde jeg også først, men tror det egentlig ikke.

AV kanalerne er jo faste - dem kan jeg ikke stille på - og al optagelse og gengivelse foregår via scart.

Antenneledningen går KUN gennem digitalboksen og ellers direkte i fjernsynet.

Der er ikke nogen kanalindstilling på DVD/VHSen da den "fanger" signalet på enten antenneledningen (DR1 eller TV2) eller fra satén (den har en AV1 og AV2 knap).
AV1 er sat-recieveren og AV2 er det der aktuelt er på skærmen, således at hvis jeg vil optage det jeg ser på tv (uanset kanal) så sætter jeg den bare til at optage på AV2, men så må jeg heller ikke skifte tv-kanal for så skifter den også.
På AV1 kan jeg optage fra satén men se DR1 eller TV2 (eller omvendt)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-05-06 15:55

refi

jeg tror sørme du har ret, da det hele jo kører på scart.

Smid det hele ud pånær fjernsynet ud og køb en medie center pc. Så kan du se alt det du har lyst til og næsten også selv bwestemme på hvilket tidspunkt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-05-06 16:09

Det var selvfølgelig en mulighed - meeeeennnn

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-06 11:51

Løsningen fundet - Der var fejl i den ene AV udgang på fjernsynet

Sååå - annullerer spørgsmålet

Annuller spørgsmålet
Fra : refi

Dato : 13-09-06 11:54

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål