/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Pas på! - Eller jeg tæller dig
Fra : sandra_b
Vist : 872 gange
200 point
Dato : 20-05-06 16:32

Hejsa

Jeg leder efter nogen som kan fortælle mig hvor denne replik stammer fra

'Pas på eller jeg tæller dig'

Mener den stammer fra en tegnefilm eller animeret film men kan slet ikke huske andet fra den lige denne ligge replik.

Nogen som kan hjælpe??

Tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-05-06 18:12

ved det ikke - men det lyder sjovt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-06 11:58

Jeg kunne gætte på alice i eventyrland eller sådan noget.

Det er en gammel forestilling at tal og tællen hang sammen med, trolddom, lykke eller ulykke.
Pythagores skrev om tallenes køn og mere eller mindre heldige egenskaber.

Når vores kalender er indrettet så tosset, som den er , var det fordi man i oldtiden troede at måneder med lige antal ( kvindelige) dage ville være en svaghed og ulykke for landet.

Læg mærke til at gamle testamente også har et forbud mod at tælle folk. Det er derfor en særlig finte at jesus fødes under en folketælling.
Der er stadig idioter som tror på heldige , og farlige tal, og som tror at det påvirker nogen at man tæller dem.

Kommentar
Fra : sandra_b

Dato : 21-05-06 16:20

Mener nu ikke det er fra Alice i Eventyrland

Men du har nok ret i at det har noget med uheld at gøre. Legetøjet (synes at mindes det måske er levende legetøj som filem handler om) er bange for at blive talt da det betyder uheld eller ligefrem død at blive talt.

Kan som sagt ikke helt huske hvordan det hænger sammen

Kommentar
Fra : Tine21

Dato : 21-05-06 22:06

Hejsa
Er det den med gedekiddet der lærte at tælle?
Først talte han kalven, der løb til sin mor koen "gedekiddet talte mig!" "En for kalven og to for koen" siger gedekiddet, og han tæller alle han møder på sin vej. De bliver alle sure og løber efter ham ned til vandet, hvor kiddet springer ombord i en båd, og alle dyrene følger efter. Kaptajnen er hanen, som fortæller "Skudden kan kun holde 10 passagerer!!" Gedekiddet starter sin tællen. Der er 10 ialt ombord på båden, så det hele ender godt, og så var det ikke så slemt at blive talt endda

Jeg havde denne historie på bånd da jeg var lille. Har tit tænkt på den. Håber det kan hjælpe.

Kommentar
Fra : sandra_b

Dato : 21-05-06 22:52

Hmm - Kender godt eventyret, tror lige jeg finder det frem fra gemmeren og ser om det muligvis kunne være den historie jeg har billeder af i mit hoved...

Kommentar
Fra : steno

Dato : 05-06-06 23:25

Bogen hedder "Gedekiddet som talte til ti" af den norske forfatter Alf Prøysen

Hilsen steno

Kommentar
Fra : steno

Dato : 21-06-06 01:06

Hej sandra_b

Har du talt så mange gange til ti, at du er gået helt i koma - eller hvad er problemet ? Du har da fået svar på det du spurgte om.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : sandra_b

Dato : 21-06-06 23:29

Det er ikke den jeg leder efter... Godt forsøgt men jeg leder videre...

Kommentar
Fra : sandra_b

Dato : 21-06-06 23:30

Det er ikke den jeg leder efter... Godt forsøgt men jeg leder videre...

Kommentar
Fra : sandra_b

Dato : 21-06-06 23:30

Det er ikke den jeg leder efter... Godt forsøgt men jeg leder videre...