/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køleskab lukker ikke tæt
Fra : DorteAndersen
Vist : 8851 gange
200 point
Dato : 18-05-06 19:06

Mit køleskab vil ikke lukke tæt.

Jeg bor til leje hvor køleskabet åbenbart er mit ansvar som lejer, det er et køle/fryse skab med adskite låger, frys øverst (gorenje).
Efter jeg skulle tage en pose æblegrød, som var fråset fast, ud af fryseren, vil køleskabetikke lukke tæt foroven. Jeg mener bestemt ikke at jeg brugte vold.

Hvad kan der gøres og kan det betale sig?

Hvad med forsikring, når det nu ikke er mit køleskab, er der så en chance for at min ansvarsforsikring kan dække det ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-05-06 19:16

er køl og frys med ved overtagelse af lejemålet er det udlejer der skal udbedre skaderne - jeg har også et køkken hvor hvidevarerne "hører med" - og det ordnes via ejendomskontoret.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 18-05-06 19:16

Prøv at tjekke om det er listerne rundt om lågen der ikke sidder til - vi har prøvet det samme og løsningen var at skifte gummilisten i døren til et par hundrede kr.

Ampere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-05-06 19:18

lige et ps - står der i lejekontrakten at du er ansvarlig ???? Hvis ikke så skal du simpelthen sørge for de laver det uanset hvad - det er som regel jo bare gummilisten der skal udbedres/skiftes - ellers må de give dig et nyt - tror du så ikke de kommer og laver det ??? (virkede her ggg)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 19:27

Hvis lågen ikke lukker i den side hvor håndtaget sidder::::
Gummilisten sidder ikke på plads i hængselsiden
Lågen ved hængslet i den diametrale modsatte side sidder for tæt på

Hvis lågen ikke lukker helt i hængselsiden::::
Hængslet sidder for langt ude der hvor der er utæt

Det kan også være en kombination af disse muligheder

Kommentar
Fra : DorteAndersen

Dato : 18-05-06 19:34

Desværre har jeg skrevet under på at indvendig vedligeholde incl. vedligeholdelse af køleskab, ovn mv. er mit ansvar.

Kommentar
Fra : DorteAndersen

Dato : 18-05-06 19:39

lågen lukker ikke til, i den side hvor håndtaget sidder..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-05-06 19:42

æuww surt dorteandersen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 19:42

Så er der chance for at lågen lukker for tæt på hængselsiden.
Derfor kan den så ikke komme ind på plads på håndtagsiden

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-05-06 20:18

"Efter jeg skulle tage en pose æblegrød, som var fråset fast, ud af fryseren, vil køleskabetikke lukke tæt foroven. Jeg mener bestemt ikke at jeg brugte vold"
D.v.s. at fejlen kom efter denne "operation", brugte du køleskabsdøren som støtte da du trak den frosne pakke ud af fryser kan du have bøjet eller flyttet noget.
Prøv at sætte et a4 ark papir imellem liste og skab og luk, se hvor du let kan trække det ud og hvor det er svært. er det meget svært i hængselsiden så har du muligvis skubbet hængselbeslagene ind og de kan måske justeres. Trykker lågen for hårdt på i hængselsiden vil den ikke kunne lukke i håndtagsiden.

Kommentar
Fra : DorteAndersen

Dato : 18-05-06 21:33

Jeg mener ikke at jeg har skubbet, mast eller støttet på lågen - men noget må jeg jo have gjordt
Jeg kan sagten tage et stykke papir ud i hele vejen rundt i gummi kanten, og også sagten få det ind der hvor den ikke lukker.
Og forresten tak for alle jeres svar kan det mon betale sig at få en ud og reperere der?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 21:36

Ja - det skal sikkert bare have rettet døren lidt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-06 22:37

Ja, jeg tror så alligevel på, at du under "operation æblegrød" er kommet til at lave et eller andet sådan at hængslerne i køleskabslågen er blevet vredet en smule.

Eller at du måske har fået rokket så meget med hele køle/fryseskabet, at det ikke står lige på samme måde som før, og at lågen derfor hænger.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 07:44

Hængslerne bliver normalt ikke "vredet", men kan forskubbe sig så de skal justeres.

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 200 point
Dato : 19-05-06 15:04

Hej.
Som vicevært oplever jeg tit det problem du beskriver.
Allerførst skal du finde ud af, om du bor i almen lejlighed, eller om det er privat udlejning. Er det alment, gælder lejeloven, og du kan så ikke gøres ansvarlig for vedligeholdelsen af afdelingens hvidevarer og skal derfor holde nalderne væk fra reperation af skabet, så du ikke risikerer at ødelægge noget. Er det privat, er sagen lidt anderledes. Her kan udlejeren slippe godt fra næsten hvad som helst.
HVIS det viser sig, at DU skal vedligeholde, kan du først prøve at undersøge, om dit skab står lige. Det skal have lodrette sider, og top og bund skal være vandrette i begge planer. Er dette ikke tilfældet, må du starte med at tømme dit skab, og rette det op med skruebenene under skabet (dem skabet står på).
Hvis det ikke hjælper, må du tage døren af køleskabet. Dette gøres normalt ved at løsne det hængsel, der sidder alene (og altså ikke er delt med frysedøren). Når du har fået døren af varmer du FORSIGTIGT plastik listen hele vejen rundt om døren, med f.eks. en hår tørrer. MEN VÆR FORSIGTIG!!! - For meget varme får plastikken til at boble op eller smelte, eller endnu værre får den plastik der udgør indersiden af døren til at "bølge". Listen skal varmes så meget op, at den virker som en slatten elastik.
Under opvarmningen udvider listen sig og bliver længere. Dette får LISTEN til at bugte sig blødt langs døren. Dette har ingen betydning - den trækker sig sammen igen, når den køles af.
Når listen er opvarmet, sætter du døren på det hængsel som stadig sidder på skabet.
Derefter drejer du døren, så den vender ligesom når den er lukket. DEN VARME LISTE MÅ UNDER DENNE PROCES IKKE RØRE VED SKABET!!
Nu sætter du det sidste hængsel i hullet på døren eller skabet (afhængigt af hvordan den er monteret) og skubber hængsel og skabs dør LIGE ind mod skabet, uden at foretage nogen dreje bevægelser med døren. Dette skulle gerne resultere i, at dit køleskab er lukket, som normalt. Nu skruer du hængsel eller dør fast UDEN AT ÅBNE DØREN, som det var før du begyndte.
Det er yderst vigtigt, at du IKKE åbner døren, før listen er kølet HELT af - det kan sagtens tage 30 - 45 minutter.
Hele operationen med døren tager en times tid, til gengæld bliver skabet som regel rigtigt tæt, da listen, medens den er varm, tilpasser sig unøjagtigheder i skabet.
Inden du starter på alt det her, bør du nok lige kigge på dit skab, og finde ud af, om det generelt er i en stand, hvor det overhovedet kan betale sig at gøre noget ved det - er det rustent i kanten af skabet, er den indvendige side revnet, er skabet blevet "gravidt" (siderne buer ud af), hvor gammelt er det osv.
Hvis du erkender, at det nok ikke kan svare sig at gøre noget ved det, og du derfor finder ud af, at du selv vil købe et nyt, og din udlejer fastholder, at du selv skal vedligeholde skabet, vil jeg anbefale dig, at du sætter det gamle skab i dit kælderrum, så du kan sætte det på plads igen, hvis du en dag skulle ønske at flytte. Så kan du jo tage dit nye skab med dig.

God fornøjelse

Finn

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 15:34

Den dør skal ikke tages af og varmes - men rettes op.........................................

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 19-05-06 22:13

e.c.
hvis det forholder sig som DortheAndersen skriver, at hun ikke har "udøvet vold" mod døren, hvordan skulle døren så kunne slå sig så meget, at den skal rettes op? Eller skride så meget i hængslerne, som jo sikkert sidder fast nok i forvejen? Mit bud er, at døren sikkert har været utæt et stykke tid, uden at hun har bemærket det, eller, at hun er kommet til at trykke tætningslisten på køleskabsdøren uden at bemærke det. Uanset om utætheden skyldes, at døren hænger skævt eller listen er trykket, vil det blive rettet op, hvis listen bliver varmet og døren monteret igen (korrekt monteret). Det er i øvrigt pi... svært at justere en dør tilbage, så den sidder nøjagtigt som den gjorde, dengang listen formede sig efter skabet. Enten kommer døren ikke langt nok ind, eller også kommer den for langt! Så er det noget nemmere at lade den forme sig igen.
Der er så en 3. mulighed, som efter min erfaring er den hyppigste; listen kan være revnet, så den ikke slutter tæt. Det opdager mange først, hvis de begynder at trække i den, og det er vel de færreste, der går og hiver i deres lister på køl og frys jævnligt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-06 10:28

Ok ok - men jeg vil stadig følge det der står i de service bulletiner vi får fra bl.a. "Gram".

Kommentar
Fra : DorteAndersen

Dato : 21-05-06 17:08

1000 tak for alle jeres svar. Jeg er bange for at gøre det værre, hvis jeg begynder at afmontere lågen mv. derfor betaler jeg mig fra det.
Det er svært at give kun en af jer pointene.... men i skal have tak alle sammen.

Godkendelse af svar
Fra : DorteAndersen

Dato : 21-05-06 17:10

Tak for svaret f.elsborg.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 21-05-06 23:48

takker mange gange for point'ene, og håber, at du får løst dit problem

Vh
Finn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 21-05-06 23:50

takker mange gange for point'ene, og håber, at du får løst dit problem

Vh
Finn