/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Shellakforseglede knaster
Fra : mollebakken
Vist : 3368 gange
250 point
Dato : 17-05-06 21:37

I mit ældre sommerhus har jeg ønsket at male fyrretræsprofilvæggene med hvid vandbaseret maling til træ og metal. For at opnå det bedste resultat har jeg forseglet knasterne med shellak men desværre med det resultat, at shellakken efter 3 lag mailing fortsat skinner kraftigt igennem. Hvad kan jeg mon gøre så væggene bliver ensartet hvide?
Malerkonen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-06 22:01

Terpentinbaseret maling lukker bedre af, elllers kan du grunde knasterne med hvid stopgrunder (ikke alm grunder) og fortsætte med den vandbaserede.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-05-06 22:07

Bagklog er det nemmeste at være, nemlig at at shellakpletterne skulle have været malet over med en kraftig dækkende hvid maling - gerne med høj glans, indtil de var dækkede. Dette kan du selvfølge nå endnu, men det kræver en 4. gang maling for at få en ensartet væg.

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 17-05-06 22:08

Det lyder meget godt, men hvor køber man "stopgrunder"?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-06 22:20

Stopgrunder købes i byggemarkedet eller hos malerhandleren, gør opmærksom på at det skal være stopgrunder. Anyway er inde på noget af det rigtige, men det kræver stadig en terpentinbaseret maling, keg ved det af bitter erfaring.

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 30-05-06 18:28

Jeg har nu forseglet med en stopgrunder (der lovede, at den kan holde hvad som helst tilbage, tjære m.m.). Derefter malede jeg atter en gang. Resultatet virkede lovende indtil næste dag, hvor de rødbrunlige plamager atter skinnede igennem!! Herefter har jeg plettet gang på gang, dvs. at hver plet har fået mindst 7 gange maling. Da jeg forlod mit sommerhus var der stadig et svag gennemslag af shellakken. Det virker som om der sker en kemisk proces. Kan det tænkes at det kan have noget gøre med at rummet indtil for ½ år siden også indeholdt en indendørs swimmingpool med de tilhørende kemikalier et sådant indeholder? I hvert fald tror jeg, pletterne fortsat vil "arbejde" sig frem i den hvide maling med det resultat at væggene vel skal slibes eller der skal sættes nye profilbrædder op!!??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-05-06 22:54

Er stopgrunderen terpentinbaseret?? Og har du slebet ned til knasterne da du malede med den. Terpentinbaseret oven på vandbaseret er ikke så godt, det går bedre den anden vej

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 01-06-06 08:07

Hej Stig54.
Stopgrunderen var enten sprit- eller cellulosefortynderbaseret (bøtten er desværre i huset så jeg kan ikke se etiketten). I hvert fald husker jeg (trods begyndende malerhjerne), at penselen skulle renses med sprit. I Bauhaus forsikrede malerekspedienten, at produktet var egnet til overmaling af vandbaserede malinger. Efter påføring skulle det hærde i 48 timer.
Jeg har derfor heller ikke slebet ned til knasterne.