/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ideer til hegn i niveau ???
Fra : Malkekoen
Vist : 2720 gange
100 point
Dato : 17-05-06 18:04

Hej. Vi (naboen og jeg) skal have lavet et raftehegn i skellet. Men da der er 40-50 cm. i niveauforskel på vores grunde, skal vi bruge lidt ideer til hvordan vi gør det pænest muligt.

Vi har forestillet os et hegn ala det her: http://www.hegnsmanden.dk/images/7922_B3_475x166px_72dpi_qa6.jpg

På den måde er hegnet ens på begge sider. Men kan hegnet holde jorden fra naboens grund væk?

Ideer er velkomne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-06 18:08

Jeg har set andre bruge - super 8 sten - og så derefter sætte hegnet, måske i kan bruge ideen??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-06 18:09

Hvis du ikke helt er klar over hvordan stenene ser ud

http://www.otteruptraelast.dk/sw286.asp

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 17-05-06 18:11

Ja, det er en mulighed. Der ligger i dag sten i skellet (men ikke ligeså fine som dem du har linket til).

Men vi ville nu helst have hegnet til at gå hele vejen ned. Det bliver det pæneste!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-06 18:34

Jeg har det raftehegn i viser og det er uden bark med standard længde på 220 (raftelængde)
Det kan ikke tåle at holde jord.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 17-05-06 18:57

e.c: Det vi har kigget på er Ø5, trykimprægnerede rafter. Kan de heller ikke?

Hvis ikke, hvordan kan vi så skærme jorden fra rafterne (helst så billigt som muligt)?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-06 20:12

Når nu det er "usundt" for raftehegnet at gå helt ned til jorden, er der også en mulighed for at

lave gabioner, prisen kender jeg ikke

http://www.danskgeotekniskforening.dk/Specialprodukter_010905.pdf

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 17-05-06 20:14

Kunne man ikke bare sætte et stykker eternitplade ned mellem jorden og hegnet? Jorden har jo sat sig, så jeg kan ikke forestille mig at træet bliver udsat for større tryk end rafterne kan holde til. Eller tager jeg fejl?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-06 20:46

Der er en max. levetid på Eternit på 15 år (vi er ved at lægge nyt, derfor ved jeg det )

Jeg tror også at der stadig vil komme jord på hegnet når det regner, så det hurtigt vil komme til at

rådne??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-05-06 21:00

Jo trykimpregneret holder længere - det har min nabo og jeg ikke brugt da rafterne 5Ø skulle males Svenskrøde med det samme.
Vi har da også rafter nede ved jorden - men det er ikke det samme som at ligge i jord, på den ene side.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-05-06 21:14

Hvis i bruger trykimp. rafter og eternit skulle det ikke give problemer.
Jeg er ikke helt enig med Nordsted1, da jeg selv har eternit stående i jord og det har stået der i omkring 30 år.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-05-06 21:54

dabj... Den Eternit du har, er den gamle slags med asbest i, de nye plader er uden, og derfor

gives der kun garanti på 15 år, da de ikke er så holdbare som de gamle

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 07:48

Den "nye" Eternit skulle vel gerne holde lidt længere end garantien.
Men en eller anden form for stensætning op til jordkant og så rafter for resten er måske det kønneste i længden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-06 08:46

e.c.... Man kan da kun håbe, at pladerne holder længere end garantien, det tag vi lægger nu, er
en "omlægning" af de plader vi lagde i 98'. altså på Dansk Eternits regning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-06 09:05

En mulighed er også, at bruge natursten. Tale med en landmand og aftage nogle sten, nu hvor de samler ind på markerne, for at det kan holde til jorden, skal de støbes "sammen", men det kan nu
også blive pænt

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 18-05-06 09:52

Ja, natursten kunne faktisk også være rigtigt pænt!!! Det er bare en hulens masse arbejde, når det drejer sig om 10-15 meter. Men helt klart en mulighed.

Kunne man bruge andet end eternit mellem hegn og jord? Nu nævnte jeg kun eternit fordi det var det første jeg kunne komme på...

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-05-06 10:33

Hvis du beslutter dig for at holde fast ved træ-hegn, så skal de sættes fast i cement/beton i jorden, hvis forsikringen skal dække, hvis det fx. vælter i stormvejr. Det ved jeg desværre af bitter erfaring. Vi havde et dengang den hårde decemberstorm var der. Hegnet knækkede og fløj ned i indkørselen. Det var lige ca. 40 m. hegn.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 18-05-06 11:17

Jernladyen: Tak for rådet! Vi graver pælene ca. 95 cm ned, så forhåbentligt får vi ikke nogle problemer i den retning...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-05-06 11:28

Det er nu ikke så meget et hulens arbejde, for en rask gut som dig, Det kan blive ret flot, og

det bliver stående altid

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-05-06 15:46

Må man godt støbe omkring træpæle i dag....................knækker de ikke mere i støbekanten.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-05-06 18:05

Lige en sidste ide.
Du kan beskytte rafterne og samtidig holde på jorden, ved på jordsiden at nedgrave 25 mm Rockwoold facadebats med den bløde side ind mod rafterne.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-05-06 07:59

Hej Malkekoen,
Det hjælper desværre ikke at grave stolperne langt ned. Kun, hvis du kan forhindre fuldstændigt, at de rådner. Vores var også gravet langt ned, Det knækkede ved jordoverfladen, og det var ikke synderligt "ormeædt". Men forsikringen betalte ikke en krone. Så skulle det have stået i cement. Hvis det havde gjort det, havde de betalt et nyt plankeværk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 19-05-06 12:06

Rockwool løsningen er heller ikke skidt. Men tror at eternitplader (eller lign) er den bedste løsning.

Jernladyen: Stoplerne er trykimprægnerede, så de burde holde nogle år. Men meget rart at vide omkring nedstøbning/forsikring. Det er helt klart at overveje.

Flere ideer til adskillelse mellem jord/hegn og/eller billeder af lignende situationer?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-05-06 17:18

Mine sidste ord:
Det er nemmere at skære i Rockwoold end i eternit
Og så er Rockwoold formodentlig billigere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-06 17:25

Mine sidste ord:

Eternit holder ikke i ret mange år, når der er jord på den ene side, på et tag er der kun en garanti-
periode på 15 år, de plader der kan holde op til 30 år eller mere, er fyldt med giftig aspest, og heller ikke lige til at skaffe

Amen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 18:31

Bare vi dog vidste om det også skal være pænt...................
Opbygning med sten/betonsten under rafterne er mit bud.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-06 19:37

Jeg har lige fået revideret min viden.
Citat
Må man godt støbe omkring træpæle i dag....................knækker de ikke mere i støbekanten.

For se her:
http://www.alcatraz.dk/Hegn/hegn.asp?Header=Gor_Det_Selv