/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Portvin og Sherry
Fra : maya123
Vist : 5570 gange
70 point
Dato : 08-12-02 05:21

Hejsa
Er der nogle der ved hvorlænge, portvin og sherry kan holde sig, når flasken er åbnet. Det er ikke dyre flasker, men det er da dumt, at smide det ud hvis det kan drikkes endnu. Her i huset, drikker vi det kun til jul osv, flaskerne blev åbnet sidste jul og jeg ved ikke om jeg skal købe nye eller om de er gode nok. Bed mig helst ikke om, at smage på dem, tak. Venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-12-02 05:29

Rellom har tidligere givet dette link, som hjælp til en anden med tilsvarende spørgsmål.

http://www.vinavisen.dk/vinavisen/website.nsf/pages/Sherry14

Ram2

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 08-12-02 05:34

Hej ram2
Har set det, men det er jo til flasker der ikke har været åbne, ellers tak for svaret.
Her gælder det flasker, der er åbnet.
VH maya123

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-12-02 05:42

Okay Maya123

Min personlige mening er, hvis flaskerne har været åbnet siden sidste jul, skal du ikke servere indholdet for kendere. Portvinen kan du bruge i en sauce - Den kan løfte næsten enhver brun sauce. Sherry'en kan du pladre hen over en gang forloren skildpadde.

Råd: Køb bedre kvaliteter, og drik lidt mere - bare lidt. Hvis det kun er 1 gang om året I drikker Portvin og Sherry, er det jo ikke nogen herregård, at ofre en hundrede kr. seddel mere. Du vil opleve at nydelsen væsentlig forhøjes; Og så bliver flaskerne tømt. Specielt hvad portvinen angår. Du kan anbefales at købe en Vintage.

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-12-02 05:49

Hej Maya123

Ovenstående link handler også om flasker, der har været åbnet.
Du skal bare rulle lidt ned på siden.

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 80 point
Dato : 08-12-02 05:50

Hej Maya 123.

Du får lige dette med på vejen, selv om det fylder lidt rigeligt.

Priserne skal du tage som vejledende.

Portvinstyper
Portvin kan deles op i følgende typer Vintage Port, Late Bottled Vintage Port (LBV), Tawny med årgang, Tawny med oplysning om alder, Tawny samt Ruby.
Tawny uden alder og ruby er blandinger fra flere marker og flere årgange og lagre i forholdsvis kort tid. Tawny med alder inddeles i fire kategorier, 10, 20, 30 og 40 år, og modsat whisky så er det en gennemsnitsalder for vinen, der er gældende. Tawny med årgang kaldes ofte Colheita eller Reserve. Colheita eller Reserve stammer fra en enkelt årgang og flere forskellige vine, og skal lagre minimum syv år på fad, men lagrer ofte i op til 20 år på fade. Late Bottled Vintage fadlagres i fire til seks år, og laves af forskellige vine fra samme årgang. Fælles for tawny-vine og LBV'ere er, at de alle er drikkeklare, når de er tappet på flaske.
Toppen af flagskibet er Vintage Port. Man skelner mellem to type vintage port. Den traditionelle vintage port laves af forskellige vine fra en særlig god årgang. Man siger normalt, at 3 årgange i et årti bliver "deklareret" som Vintage-årgange. Der er meget streng kontrol med vintage port fra portvinsinstituttet i Portugal. Alle Vintage Port skal testes og godkendes inden de må kaldes for Vintage. Den anden type vintage port er fra en enkeltmark, de såkaldte single quinta. Nogle producenter har hidtil valgt at lave single quinta vintage i årgange, hvor der ikke var en generel vintagedeklaration. Single-quinta vinene er imidlertid stadig mere efterspurgt, da de giver lidt mere variation i vinene. Kender man til fransk vin, vil dette single-quinta begreb virke lidt besynderligt, men i Portugal er det langt fra alle portvinsproducenter, der ejer vinmarker. Og langt fra alle ejere af vinmarker producerer portvin.
Fælles for de to vintage port-typer er, at de begge lagrer to år på fad inden de aftappes på flaske. Herefter skal de lagre alt fra et par til 50 år i flasken.

Portvine
Kopke Vintage 1978 port 290,00 Læs mere her
Kopke Single Quinta São Luiz 1987 port 200,00 Læs mere her
Kopke Vintage (½ flaske) 1991 port 110,00 Læs mere her
Kopke Vintage 1999 port 160,00 Læs mere her

Romariz Reserva Latina, tawny - port 75,00 Læs mere her
Romariz Vintage 1985 port 175,00
Romariz Vintage 1994 port 350,00 Læs mere her

Barao de Vilar Late Bottled Vintage 1995 port 110,00 Læs mere her
Barao de Vilar Vintage 1997 port 340,00

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-12-02 05:52

Linket handler dog kun om sherry. Portvin kan du læse om her:
http://home.swipnet.se/~w-33067/port/1tab_dk.htm

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 08-12-02 06:01

Tak for svare begge to, I kan læse min profil, hvor jeg skriver lidt om pointfordeling, tusinde tak for hjælpen, nu blev jeg klogere på hedvine og konklusionen må være, ud med de åbnede flasker, så køber jeg nye. *SSS* Rigtig god søndag til jer begge og venlig hilsen maya123

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 08-12-02 06:11

Kære Maya123.

Det skal du ikke tænke på. Både Rellom og jeg har så rigeligt med point, og det er ikke noget vi går så meget op i. ( Det kan jeg jo sagtens sige ) - Men det vigtigste er, at du får en dejlig dessert med en god smagsoplevelse.

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 06:06

"maya123" <maya123.news@kandu.dk> skrev

> Er der nogle der ved hvorlænge, portvin og sherry kan holde sig, når
> flasken er åbnet. Det er ikke dyre flasker, men det er da dumt, at smide
> det ud hvis det kan drikkes endnu. Her i huset, drikker vi det kun til
> jul osv, flaskerne blev åbnet sidste jul og jeg ved ikke om jeg skal
> købe nye eller om de er gode nok. Bed mig helst ikke om, at smage på
> dem, tak.

Beklager, men smagstest er det smarteste, du kan gøre... Man kan ikke give generelle retningslinjer for holdbarhed på den slags. Vil
du virkelig ikke smage, kan du jo starte med at lugte. Lugter det nogenlunde, som det skal, er det næsten helt sikkert i orden.

Mvh
Kevin Edelvang

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 08-12-02 08:10

Tak for det Kevin, men nu er de røget ud, men vil dog huske tipset til en anden gang. Hav en herlig søndag. VH maya

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-12-02 15:15

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3df2d33b$0$223$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "maya123" <maya123.news@kandu.dk> skrev
>
> > Er der nogle der ved hvorlænge, portvin og sherry kan holde sig, når
> > flasken er åbnet. Det er ikke dyre flasker, men det er da dumt, at smide
> > det ud hvis det kan drikkes endnu. Her i huset, drikker vi det kun til
> > jul osv, flaskerne blev åbnet sidste jul og jeg ved ikke om jeg skal
> > købe nye eller om de er gode nok. Bed mig helst ikke om, at smage på
> > dem, tak.

Jeg synes altså
at det er rablende forkert at de ikke blev drukket i dagene efter, at de var
åbnet. Hvis jeg havde så gamle rester, var de forlængst brugt - til at
drikke, i sauce, eller til desserter.

Jeg har tidligere, da mit forbrug var mere mådeholdent, haft portvin og
sherry åbnet (men tilproppet) i ca. 1 måned, men aldrig i et helt år. Om
vintage-portvin siger "man" iøvrigt at den skal drikkes samme dag, den er
åbnet......

Nysgerrigheden trænger sig på: Hva' pokker drikker du ellers, siden du kan
holde åbnet port og sherry i årevis? - *G*

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 08-12-02 16:05

Hej Henning
*GGGG* vin og vodka *GGGG*
Jeg kan godt drikke lidt sherry, men altså kun til højtider *SSS* sådan er vi jo så forskellige.
Mange hilsner fra maya123