/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"NÅLE MÅLER?"
Fra : AG112
Vist : 1830 gange
200 point
Dato : 13-05-06 16:19

HEJ
DER FINDES EN PLADE MED "NÅLE", MAN LÆGGER HÅNDFLADEN PÅ DEN OG NEGATIVET FREMKOMMER PÅ MODSATTE SIDE AF PLADEN.

SAMME SYSTEM FINDES PÅ EN "LINEAL" FRA TØMMERHANDLEREN, HVOR "NÅLENE" LIGGER TÆT PÅ RÆKKE, SÅ MEN KAN HOLDE DEN IND OVER EN TING, OG KONJUKTUREN VISER SIG NEGATIVT PÅ MODSATTE SIDE.

DEN FRA TØMMERHANDLEREN ER IKKE STOR NOK, (BRED NOK) SÅ JEG VILLE LEDE EFTER EN PÅ NETTET, MEN KAN DESVÆRRE IKKE REGNE UD HVAD EN SÅDANNE "NÅLE-LINEAL" HEDDER.

ER DER NOGEN AF JER DER HAR ET GODT BUD PÅ DET.

PÅ FORHÅND TAK.

MVH. AG112

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-05-06 16:29

Bedre med en dumheds skala, for dem der tror at det er smart at skrive alt med stort...........

Du når nok toppen

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 210 point
Dato : 13-05-06 16:32

det er en profilskabelonslære
nu er det meget sjældent man har brug for en så stor model , hvad skal den bruges til , og er det kun enkelte gange du har behov for den , er der andre måder at klare det på , så hvis vi ved hvad du skal have profilen af , kunne det være vi kunne hjælpe med at finde en løsning

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-05-06 18:43

TIL BREDKER

JEG HAR LAVET EN TEGNING AF ET ÆG DER ER CA 20 CM HØJT OG CA 14 CM I DIA.

DET VIL JEG GERNE HAVE LAVET I TRÆ ELLER GIBS, OG MENTE SÅDAN EN PROFILSKABELON KUNNE HJÆLPE MED AT OVERFØRE FACONEN FRA PAPIRET TIL MATERIALET,. MEN PÅ DEN JEG HAR ER "SØMMENE" IKKE LANGE NOK.

HAR DU EN BEDRE LØSNING, HØRER JEG GERNE OM DEN.
TAK.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-06 19:35

På Engelsk hedder den en 6" CONTOUR GAUGE fra "testrite" for jeg har sådan en. 15 cm i bredden og max 4,5 cm i kontur.
Mit bud på Dansk > kontur måler(konturlære)

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-05-06 20:16

hvis det er en tegning på papir du har som original vil den aligevel ikke være ret god
tag en kopi af tegningen og tegn den over på træet med karbonpapir , eller klip den ud , når ægget er klippet fra , har du også en neggativ af ægget

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-05-06 20:48

smør originalen ind i vaseline eller lignende, eller pak den ind i køkkenfilm. Tag nu og læg den halvt ned i en form med nylavet gibs, og tag 3 glaskugler, og kom også dem halvt i, og lad det størkne. Fjern glaskuglerne, og kom vaseline på gibsen, især også i hullerne. Fyld gibs i til det hele er dækket, og lad hærde skil det hele når det er stift. Lad formen tørre grundigt. Tør den evt i ovn. tilføj indløb og luftkanal. Nu har du en støbeform, og han støbe med alle mulige materialer. Voks, ler, metal.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-05-06 20:49

smør originalen ind i vaseline eller lignende, eller pak den ind i køkkenfilm. Tag nu og læg den halvt ned i en form med nylavet gibs, og tag 3 glaskugler, og kom også dem halvt i, og lad det størkne. Fjern glaskuglerne, og kom vaseline på gibsen, især også i hullerne. Fyld gibs i til det hele er dækket, og lad hærde skil det hele når det er stift. Lad formen tørre grundigt. Tør den evt i ovn. tilføj indløb og luftkanal. Nu har du en støbeform, og han støbe med alle mulige materialer. Voks, ler, metal.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-05-06 20:55

A.C.>>det bliver da et meget fladt æg
originalen er her en tegning der skal omdannes til enten træ eller gips

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-06 21:16

Klip ægget ud og tegn af på et kraftigt stykke karton eller flere limet sammen.
skær ud med en hobbykniv. Nu har du en skabelon til at holde på når du laver ægget.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-05-06 22:48

JEG HAR KLIPPET ÆGGET UD , OG HOLDT NEGATIVET PÅ, MEN MENTE DET KUNNE VÆRE BEDRE MED DEN PROFILSKABELON, DA JEG SKAL LAVE FLERE STØRRELSER, MEN DET KAN GODT VÆRE JEG MÅ HOLDE MIG TIL DENNE GAMLEKENDTE METODE.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-05-06 22:58

har du en scanner , kan du jo scanne det ind på din pc , og så bare ændre størrelsen , og så printe de forskellige størrelser ud
det kan du aligevel ikke gøre med omtalte værktøj

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-05-06 23:01

det vil nok være nemmere bare at lægge et karbonpapir imellem og tegne den over , så skal du ikke klippe så mange forskellige ud

og tryk lige på din "caps-lock" så skriver du med normal skrift og ikke STOR skrift

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-06 23:12

Hvis du bare har programmet word 2000 eller nyere så kan du nemt tegne en Elipse (æg)
Vis > værktøjslinier > tegning
Der er under autofigurer en oval.
Når du har fundet formen på en oval og kopieret den - holder du bare skifttasten nede mens du trækker i et af hjørnerne

Godkendelse af svar
Fra : AG112

Dato : 13-05-06 23:24

Tak for svaret bredker.
HILSEN
AG112

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-05-06 01:35

Der findes æg i flere størrelser, både ægte, og i andre materialer (f.eks. flamingo., dem kan du stadigt lave forme af. Den billigste metode at støbe bronce på er, at lave modellen i flamingo, komme den i en sandform, og brænde flamingoen væk med flydende metal.