/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
KØBELOVEN
Fra : Bavinchi
Vist : 5495 gange
100 point
Dato : 10-05-06 18:47

Kære alle,

Vi har et STORT spørgsmål som vi tit diskuterer herhjemme...

Det er som følger :

Når nu de forskellige supermarkeder sætter "begrænsninger" på tilbud eks. (2 pakker smør for 10,- de efterfølgende pakker koster 8,95 kr. pr stk. ) Må butikkerne det eller har man ret til at købe så meget som manhar lyst til.

Jeg mener at købeloven siger at butikkerne ikke må begrænse dit køb, men de skriver det alligevel og da folk ikke er opmærksom på købeloven køber de jo kun de antal stk der er i tilbuddet..

Hjælp !!!!

På forhånd tak

Laila & Anders

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-06 18:52

Forretningerne skriver det, for at der skal være til flest muligt kunder, men det står IKKE i købeloven

at de kan begrænse det, fik jeg fortalt da jeg var ansat på dommerkontoret

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-05-06 18:58

Forretningerne vil også forhindre at den lille "kiosk" rundt om hjørnet køber hele lageret for så at sælge det til den dobbelte pris.

Men du kan jo gå ud og ind i forretningen igen det antal gange du har lyst til.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-05-06 19:01

Der kom en dom fra Højesteret i 2003 eller 2004 der siger, at butikkerne gerne må opstille salgsprisen på den måde, da de jo ikke begrænser dine muligheder for at købe det antal stk. du ønsker. Det er således fuldt lovligt, at sælge de første 5 for 50 kr. pr. stk., mens efterfølgende koster 200 kr. stk.

Omvendt må butikken ikke forhindre at du køber ind flere gange. Det vil sige, hvis du køber de billige varer, betaler ved kassen og sætter dem af i bilen, er der ikke noget til hinder for, at du går ind i butikken igen og køber det samme tilbud igen. Dette må butikken ikke nægte dig.

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 10-05-06 19:01

Kan en købmand / supermarked ikke bestemme, om de vil handle med dig (sælge til dig) og hvis han kan det, så kan han jo bare sige, at du lige skal lade den fyldte vogn stå og forlade butikken.

Eller er jeg totalt afmarcheret her. ???

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-05-06 19:55

Det er rigtigt, som paulus1 skriver, at der tidligere er kommet en dom, der tillader fremgangsmden med at slge de frste varer for en pris og de efterflgende for en hjere pris (det var dog "kun" en S- og Handelsretsdom og ikke en Hjesteretsdom). Hvis det skulle have interesse, kan dommen findes i Ugeskrift for Retsvsen fra 2002 side 1574.

Det fremgr af Markedsfringsloven 7, at erhvervsdrivende ikke m stte loft for hvor meget en person m kbe. Dette omgik supermarkederne s ved at lave diffentierede priser alt efter hvor mange du kber. Personligt tror jeg, at Forbrugerombudsmanden, der frte ovennvnte sag ved S- og Handelsretten, undlod at anke dommen fordi han i bund grund var imod Markedsfringsloven 7. Bestemmelsen er jo i det store hele kun til skade for forbrugeren, idet den medfrer, at f.eks. andre erhvervsdrivende tmmer hele supermarkedets lager, hvis der er et godt tilbud. Bestemmelsen er i vrigt fjernet fra den nye Markedsfringslov der blev vedtaget i december, og bestemmelserne er ikke lngere i kraft efter 1/1 2007.

For s vidt angr Avant85s indlg s har supermarkedet ikke pligt til at slge til folk. De m selvflgelig ikke diskriminere p baggrund af race, religion og sdan noget. Problemet for supermarkeder er, at dt, at de udstiller varene med pris i forretningslokalet, anses for at vre et aftaleretligt tilbud, som er bindende for dem. Det vil sige at nr frst en person har vret inde i butikken og set priserne eller for den sags skyld bare set et prisskilt i vinduet, s er forretningen forpligtet til at slge til den pgldende, hvis han vlger at acceptere tilbudet (g til kassen og betale). Hvis forretningen sledes vil afvise nogle kunder, skal det ske inden de pgldende har set priserne, eller der skal tydeligt gres opslag om, at der ikke slges til bestemte grupper.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-05-06 19:56

Nej, supermarkedet må som udgangspunkt ikke nægte at sælge til en køber.
Der skal være tungtvejende grunde, fx. voldelig opførsel overfor ansatte eller lignende.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-05-06 20:02

Ikke enig, men hvis du kan henvise til en bestemmelse i en lov der skaber en sdan pligt, bjer jeg mig gerne.

Lad mig samtidig henvise til Sonny Kristoffersen og Klavs V. Gravesen: Forbrugerretten, side 191, hvor der str: I dansk ret findes ikke noget retsgrundlag - hverken offentligretligt eller civilretligt - der gver hjemmel for en generel samhandelspligt. Der glder et grundlggende princip om kontraktsfrihed, der omfatter bde valget af aftalepartner og indholdet af aftalen.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-05-06 20:24

Jeg kan ikke give en decideret lovhenvisning, men i og med at både Dansk Handel og Service og Forbrugerrådet giver mig ret, vil jeg stadig holde på, at det er korrekt:

http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?contentOID=9752

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad052/

Det skyldes formentlig, at der skal lægges saglige kriterier til grund, hvis man vil nægte salg til en kunde. Ellers ville forbuddet mod mængdebegrænsning reelt være uden virkning.

Mellem erhvervsdrivende er det nok korrekt, at der ikke eksisterer en egentlig samhandelspligt, medmindre sælger har en dominerende stilling i markedet (jf. afgørelsen om B&O og Merlin).

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-05-06 20:33

Jeg kan ikke se af dine links, at en forretning skulle vre forpligtet til at indg aftale med enhver. Det fremgr alene, at forretningen efter 7 ikke kan begrnse hvor mange du m kbe, nr der er afgivet et aftaleretligt tilbud (og der ikke er tale om udsalgsvarer).

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-05-06 20:40

I linket fra DHS:
"Det er forbudt at.... nægte salg."

I linket fra Forbrugerrådet, starter linie 4:
"Forretningen må heller ikke nægte salg til bestemte aftagere - for eksempel foreninger eller andre detailhandlende."

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-05-06 20:49

Jeg mener bestemt ikke, at det er det, artiklerne siger. De udsagn, du har taget ud af konteksten, går efter min bedste overbevisning på mængdebegrænsninger ikke på samhandelspligt/kontraheringspligt. Det er jo omtrent det samme som, at diskoteksejere kan nægte folk at komme ind. Så længe de ikke diskriminerer de beskyttede grupper, er det helt i orden.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-05-06 21:15

Det er vist tydeligt, at vi ikke bliver enige om den sag, men vi har efterhånden også bevæget os langt udenfor det oprindelige spørgsmål.

Kommentar
Fra : Bavinchi

Dato : 10-05-06 21:29

Hej igen,

Jeg har været inde på et af de links som Paulus1 har vedhæftet fra Dansk Handel & Service og de skriver jo sådan set at butikkerne ikke må begrænse køb - men der står jo ikke at prisen så er anderledes hvis man køber flere end tilbuddet lyder på,,, Nu er jeg efterhånden mere konfus end før...

Mængdebegrænsning
Dato: 23-03-2004

Man må som erhvervsdrivende ikke sætte et loft for, hvor mange enheder en kunde kan købe af en vare. Man må altså ikke ved tilbud f.eks. skrive: "Max. 10 stk. pr. kunde". Forbudet indebærer, at man som erhvervsdrivende skal sælge ligeså mange enheder af varen, som kunden ønsker - dog kun så længe varen er på lager i forretningen.

Det er forbudt at:

Sætte loft for antal enheder
Nægte salg
Omgå bestemmelsen gennem medlemstilbud
Reklamere med mængdebegrænsning.

Det er tilladt at:

Begrænse et tilbud til antal stk. på lager
Mængdebegrænse udsalgsvarer

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-05-06 21:44

@paulus1: Du har nok ret. Vi bliver ikke enige forløbig, men det gør jo heller ikke noget, for det var jo ikke det spørgsmålet gik på

@bavinchi: Svaret på dit spørgsmål er netop på grund den omtalte dom rimeligt ligetil. Forretningerne må gerne sælge to pakker smør for 10 kr. og ved køb af mere end f.eks. 4 pakker tage 8,75 pr. pakke. De må ikke nægte dig at købe hele lageret, men du kan ikke forlange at få mere end 4 pakker for 5 kr. stykket.

Efter 1. januar kan forretningerne dog frit bestemme, at man kun må købe 2 pakker smør.

Jeg håber, at det gjorde dig lidt mindre komfus

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 10-05-06 21:44

Jeg er ked af, at min og RyeJensens lille diskussion kom lidt for langt omkring.

Du skal lægge mærke til, at der heller ikke står, at der ikke må ske differentiering af priserne.
Den tidligere omtalte dom (Sø- og Handelsretten som korrekt påpeget af RyeJensen) kan findes her:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/mf/sager/afsluttede-civile-retssager/4/

Dommen er ret klar i, at de opstillede forudsætninger er fuldt lovlige, under forudsætning af at:
- der ikke er opsat begrænsning på antallet af varer man kan købe, kun på antallet på tilbud
- tilbudet forhindrer ikke, at en kunde går gennem kassen flere gange og dermed får det ønskede antal varer.

Kommentar
Fra : kongvox

Dato : 11-05-06 22:35

www.retsinfo.dk der kan du læsekøbeloven ...

men det er fuldt tilladt det de gør...

mvh

Handelsstudenten