/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Øget benzinforbrug
Fra : Kortoververden
Vist : 905 gange
50 point
Dato : 09-05-06 07:24

Hvor stort et merforforbrug skal man regne med hvis man har en cykel stående på taget af bilen monteret på tagbøjler?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 09-05-06 08:43

Jeg er ikke klar over hvor meget, men en del er det da. Du rykker jo voldsomt ved vindmodstanden.

Hvis du har træk, så er det væsentlig billigere at investere i en holder til trækket, så den hænger bagpå.

Eller låne den, hvis i ikke skal bruge den for tit.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-06 12:39

Jeg ved heller ikke om der er foretaget specielle udregninger med lige netop cykler.

Men der er flere ting der taler imod en tagbøjle til cykler:

Vindmodstanden som nævnt og øget benzinforbrug.

At folk "glemmer" at den er der og derfor kører ind hvor der ikke er plads.

Og så skulle du bare vide hvor mange cykler der næsten dagligt samles op langs vore motorveje.
Bøjlerne kan ikke holde når bilen når op på en vis hastighed, og cyklerne bliver simpelthen rykket af og flyver ad H...... til, til stor fare for andre bilister.

mvh dova

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 09-05-06 13:14

Ja og taber du den, kan det blive en dyr fornøjelse. Både bødemæssigt men også erstatningsmæssigt.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-05-06 21:54

Tjah, men nu har jeg altså det rigtige udstyr, og skal ikke køre langt og hurtigt, jeg har ikke træk og overvejer ikke at anskaffe det, spørgsmålet gik på hvor stort merforbruget er.

Har i øvrigt aldrig set en cykel ligge nogen steder og jeg kører omkring 6000 km om måneden på de danske veje

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 09-05-06 21:54

Hvis du nu gør os andre bilister den tjeneste, at holde dig fra motorvejene, med din opstabling.
Så tror jeg faktisk, at du sparer benzin. Idet en lavere hastighed på landevejene er mere økonomisk. Og der kan du også standse og samle op, hvis der skulle smutte en cykel.
Nallatruk

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-05-06 22:01

Tænk engang at man skal have skideballe for at stille et spørgsmål der handler om økonomiske konsekvenser af at benytte lovligt udstyr til at transportere sin cykel.

Og jeg gentager mine månedlige 6000 km på motorvejene i DK har indtil videre aldrig afsløret en trabt cykel, så jeg tillader mig at betragte problemet som stærkt overvurderet, og iøvrigt irrelvant for mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-05-06 22:05

I øvrigt har je gselv fundet svaret så i kan rende mig

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 09-05-06 22:09

Jeg var ved at ramme en på den fynske motorvej i tirsdags. Og har set adskillige knuste før den.
Men til forbruget. Jeg tror ikke der ligger eksakte målinger på cykler, som er tilgængelige. Der blev derimod lavet en på tagboxe i 1991. Den viste et merforbrug på 8%. Jeg kan forestille mig, at en eller flere cykler må give større modstand end en tagbox.
Nallatruk
Og undskyld, men løs bagage på motorvej, det irreterer mig bare.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-05-06 22:31

Min cykel er temmelig kostbar så tro mig når je gsiger at jeg ikke kunne drømme om at tabe den

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-05-06 00:02

Citat
Har i øvrigt aldrig set en cykel ligge nogen steder og jeg kører omkring 6000 km om måneden på de danske veje

Nej, men det er så fordi, enten at du ikke har øjnene åbne, eller fordi der er et par store firmaer i DK, der har folk ansat til at køre motorvejene tynde hver dag, flere gange om dagen, og netop fjerne den slags efterladenskaber fra vejene så hurtigt som muligt, og det er temmelig tit, at de store container på firmapladserne er fyldt helt op med opsamlede cykler, tagboxe og andre sjove ting, ja selv en sejlbåd er det blevet til, samlet op på motorvejen

Citat
Tjah, men nu har jeg altså det rigtige udstyr, og skal ikke køre langt og hurtigt, jeg har ikke træk og overvejer ikke at anskaffe det, spørgsmålet gik på hvor stort merforbruget er.

Tror du ikke også, at andre regner med, at deres grej er ok når de køber et godkendt tagbeslag

Men når du ikke skal køre langt og hurtigt, så forstår jeg slet ikke hvorfor et evt. merforbrug er så relevant, for du skal vel køre under alle omstændigheder, så at begynde at regne i ører m.h.t. hvor meget dyrere det er, giver vel kun grobund for ærgrelser

I øvrigt lyder det meget sandsynligt som Nallatruk skriver, at det sikkert er mere end 8 %, da der er større vindmodstand i en cykel end i en aerodynamisk udformet tagboks.

mvh dova (der mener du skyder meget for højt når du anser vores kommentarer for at være skideballer )

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-05-06 00:07

Citat
Men når du ikke skal køre langt og hurtigt, så forstår jeg slet ikke hvorfor et evt. merforbrug er så relevant

Nej, men jeg vidste ikke at Kandu havde en klausul om at andre brugere skulle validere relevansen af spørgsmål

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 10-05-06 12:21

Jeg har nu også set rigetligt "tabt gods" i vejkantene.
Selvom jeg ikke kører så mange kilometer.

Men så ser man måske vejen på en anden måde?

Jeg synes bare ikke du kan tillade dig at blive sur over svarene.

Man skal ikke stille et spørgsmål, hvis ikke man vil have svar, der nmåske ikke lige er hvad man ville høre.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-05-06 15:53

Jeg vil meget gerne have svar på spørgmålet som handler om merforbruget af brændstof, jeg mindes ikke at have spurgt om faren for at tabe cyklen eller andet af det der er blevet svaret på

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 11-05-06 21:52

"I øvrigt har je gselv fundet svaret så i kan rende mig "

Hahahahaa