/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
1 fase gennem AEG HPFI
Fra : jens26
Vist : 3980 gange
200 point
Dato : 07-05-06 21:47

jeg har et AEG HPFI relæ som skal virke med 1 fase, er der noget med at nullen skal køres gennem en af fase-gennemgangene på relæet ? har prøvet at sløjfe fasen gennem alle gennemgangene, men det virkede ikke. håber der er nogen der kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 07-05-06 22:20

hvis du er sådan en fusker der vil prøve dette , uden at vide hvad du gør , håber jeg ikke der er en der vil hjælpe
den slags ting skal du holde dig fra , når du har SÅ lidt forstand på strøm som du viser her

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 210 point
Dato : 07-05-06 22:32

Hej Jens26,

Prøv at montere nullen, hvor den skal og så bare den ene fase uden at luse denne.
Det gælder om at finde den fase, hvorpå prøveknappen virker, det er som regel den ved siden af nullen, men det varierer fra mærke til mærke.
Hvis dette ikke hjælper så er din fejlstrømsafbryder defekt.
Husk at passe på!

MVH Michael

Kommentar
Fra : jens26

Dato : 07-05-06 22:45

Det er en enfaset installation, jeg ved at man fører fasen gennem den midderste fase på et Merlin Gerin HPFI relæ, men det kunne jo godt være det var anderledes med et AEG relæ, som jeg ikke før har monteret. Muligheden er selvfølgelig også at relæet er deffekt, da jeg har prøvet at føre gennem alle faserne, uden at prøveknappen virker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-06 05:47

Det lyder som om du er elektrikker. Så er det forfærdeligt , at du enten ikke ved hvordan et fejlstrømsrelæ virker eller også ikke kender de rigtige ord.

Både faselederne og den strømførende nulleder skal føres gennem relæet. Hvis der kun er en faseleder, og relæet (som de fleste) er beregnet til tre , bruger man bare ikke de to hold klemmer. Beskyttelseslederen( PE, PEN) må ikke føres igennem. Hvis beskyttelseslederen i installationen er koblet til nullederen, skal opsplitingen ske inden relæet, så man kan føre nullederen igennem og beskytelseslederen udenom.
I visse gamle installationer er der ingen beskyttelsesleder , så skal alle ledere til de pågldende grupper igennem.
Relæet selv har ingen faser, kun klemmer eller poler om du vil. Det er når du taler om relæets faser, at den kammer over. Der er i relæets virkemåde ingen forskel på polerne. De er ens til såvel fase som nul. Der kan alligevel være forskel i mærkning, men det er bare for at hjælpe folk med at huske hvad der er hvad.

Hvis en eller flere poler ikke bruges skal man eksperimentere sig frem, så man kommer til at bruge den pol, som prøveknappen virker på.

Godkendelse af svar
Fra : jens26

Dato : 08-05-06 07:55

Tak for svaret michaelholm.