/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan finder vi drænledning?
Fra : indy9
Vist : 3207 gange
200 point
Dato : 06-05-06 07:46

Hej Alle

Vi har lige overtaget en fin grund og skal til at afsætte huset. Vi ved at der ligger en drænledning og en pumpeledning på grunden, men bare ikke hvor(vi har kun ca. positionen). Er der en måde, uden at skule grave, at kunne finde/måle sig frem til det, evt. med en slags "minesøger" eller har I en god ide???

Tak for hjælpen

Mvh.
Jan

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 210 point
Dato : 06-05-06 08:10

ja, få fat i 2 stykker ståltråd, bøj dem i 90 grader, gå hen over stykket, når de bøjer ud, er du over ledningen. Så går du heletiden på tværs af ledningen og sætter markeringer.

Lyder som om jeg gasser dig,,,,,,,,, men det gør jeg ikke. Bruger det selv i dagligdagen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 06-05-06 08:14

Drænledningen må jo munde ud så vandet kan komme væk, ved du hvor det er så stik en metalrensesplit hele vejen og søg med en metaldetektor. 2 stykker ståltråd er måske godt nok men det forudsætter at der er vand i drænet.

Kommentar
Fra : indy9

Dato : 06-05-06 08:20

Hej troldeenesdhb

Jeg har sendt dig et privat indlæg

Kommentar
Fra : indy9

Dato : 06-05-06 08:24

Problemet er desværre at drænledningen løber gennem vores grund og derfor er der ingen start eller slut på ledningen. Men jeg kan måske se hvor den ender på en af nabogrundene. Ja, der er højst sansynligt ingen vand i drænledningen lige nu, så det kan være at det med ståltråden ikke virker, ærgeligt.

Jan

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 06-05-06 10:17

hej
tag et stykke rundjern ikke tykkere end ca. 5mm og så prik det ned i jorden
indtil du finder den

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 06-05-06 10:49

Hvorfor skal i finde den drænledning ?

Kommentar
Fra : indy9

Dato : 07-05-06 07:05

Grunden til at vi skal finde drænledningen er at vi ikke vil/må bygge oven på den da vi har pligt til vedligeholdelse af den(mindre vandløbs/dræn loven) og hvis den med tiden skulle falde sammmen et sted under huset, har vi et problem. Og hvis vi ikke kender placeringen er der risiko for at vi øgelægger den når vi graver ud til huset, og så har vi et vandproblem.Så det er ret vigtigt at vi finder den.

Jan

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 07-05-06 08:31

har i været på Kommunens Tekniske forvaltning og forhørt om tegninger??

Kommentar
Fra : indy9

Dato : 07-05-06 11:03

Vi HAR været på Kommunens Tekniske forvaltning. Tegningerne er ikke nøjagtige og drænledningen er privat, dvs. at den dræner flere grunde.

Jan

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 07-05-06 11:08

De byggegrunde som jeg har lavet hvor der har været en drænledning igennem huset, har vi gjort følgende ved.

Når der er gravet ud til huset og vi har fundet drænet har vi sat en sandfangsbrønd i hver ende af ledningen og derefter lagt ledningen om rundt om huset.

Godkendelse af svar
Fra : indy9

Dato : 26-07-06 08:56

Tak for svaret troldenesdhb.