/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Hvad kan man gøre...
Fra : Birgitta
Vist : 846 gange
100 point
Dato : 04-05-06 17:01

Man hører om ensomme mennesker, der først bliver fundet uger eller måneder efter deres død.
Det vækker altid forargelse, men hvordan kan man undgå, at det sker? Hvad kan man gøre, hvis nogen isolerer sig, -ikke lukker op, -ikke tager telefonen?
Hvordan bliver det overhovedet opdaget, at nogen ligger død i deres ensomhed? Pensionen kommer jo ind automatisk hver måned, og regningerne bliver jo osse betalt.....

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-05-06 17:05

Evt. nabokontakt

Hanne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 17:08

Jamen hvordan kan man komme i "nabokontakt" med nogen, der ikke lukker op, ikke tager telefonen, ikke mere svarer på sedler og breve....
---Hvor længe skal man slå sig til tåls med, at "...de er nok bare ikke hjemme"?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 17:12

nabokontakten ja - der er bare lige det at hvis vedkommende måske plejer at være ofte hjemmefra reageres der ikke netop derfor.

(det bliver nemlig opdaget når pensionen har stået urørst ca 14 dage - måske !!! - jeg har oplevet at en ven der ikke var den store kontakt til blev fundet af den grund hele 3 uger efter)

Jeg tror på - svares der ikke så skal man henvende sig alligevel !!! Uanset hvad ! Desværre "lider! mange under ikke at kunne lide at mase sig på - det er katastrofalt.

Kommunal daglig telefon kontakt til vedkommende ?????????? Evt privat firma ????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 17:13

ps.. hvis der ikke er givet besked om fravær skal der tilkaldes hjælp evt politi eller kommune .

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 17:18

Det er selvfølgelig sørgeligt, men har man forsøgt, og er blevet afvist, så bliver man nødt til at respektere vedkommendes valg.
Det kan godt være, at det bunder i, at vedkommende har depression, socialfobi eller en anden kedelig grund til ikke at ville se folk, men ikke desto mindre, bliver vi nødt til at acceptere det.

Det er en barsk verden, vi lever i. Vi kan kun gøre vores bedste, og vi kan ikke hjælpe et menneske, der ikke vi have hjælp.

Skulle man alligevel gøre en ekstra indsats, når det ikke hjælper at ringe på døren, så kunne det være, at skrive et brev og putte det i postkassen. Tilbyde sin hjælp uden at trænge sig på.

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-05-06 17:18

Flere ældre laver deres egen private telefonkæde. Flere dødsfald bliver opdaget, fordi folk er med

i den kommunale madudbringningsordning. Hvis vedkommende ikke reagerer på telefonopkald, i

højst et par dage, ville jeg kontakte naboen for at hører, om de vidste noget, og ellers ville jeg gå

videre med det.

Jeg prøvede det samme med min gamle farmor, ingen havde hørt/set noget til hende i et par dage,

jeg kontaktede viceværten, men ingen hjemme, farmor havde lige pludselig fået lyst til en busrejse

til Norge

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 17:18

Nu drejer det sig om en meget "privat" person. Som er bange for kommunen og som er mistroisk overfor næsten alle naboer. Altså et menneske, som ikke har en daglig omgangskreds...
-Jo, der er nok tale om psykisk sygdom. Og man har jo ret til at leve sit eget liv.

Jeg har tidligere haft nogen kontakt med hende, men i den tid, hvor min mor var meget syg havde jeg ikke overskuddet. Og nu tror jeg, at den er helt gal derovre....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 17:21

I øvrigt - selvom det måske er barsk, så er det ikke den døde, der lider under at ligge i tre uger. Hans/hendes eventuelle lidelser er forbi. Det er livet før det, man bør være rystet eller bekymret over

Det, det trigger tror jeg er vores andres angst for at være alene, når vi skal dø.

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 17:22

birgitta - hvis du er nervøs så tilkald nogen der kan gå med dig - lad være med at blot tænke - det var præcis hvad jeg og andre gjorde i et tilfælde der ligner dit - det er tilladt at få politiet til at kigge ind - du kan måske kontakte nogen på kommunen - men lad være med at bare tænke dit og blive noget så ked bagefter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 17:24

Vaxen kunne du forestille dig at den syge måske blev reddet i sidste øjeblik ???? Tænk at ligge og lide og ikke kunne gøre opmærksom på sig selv !

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 17:24

Ok, Birgitta, så tror jeg, at jeg ville snige en besked ind til hende... Noget, som ikke forpligter hende på nogen måde, men som gør det klart for hende, at du gerne vil være der for hende, hvis hun ønsker det.

Du kan bede hende om, at sætte et tegn på hendes dør, hvis hun vil/ikke vil i kontakt med dig - altså respektere hendes valg, men tilbyde din hjælp, hvis hun ønsker den.

Du kan måske gøre små ting - købe en forårsblomst og sætte den foran hendes dør... bittesmå ting, som med sikkerhed kan skabe glæde - selv i et formørket sind.

Mere kan du ikke gøre.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 17:27

Ja, Mirit, det lyder rædselsfuldt, ganske enkelt....

Og det ville da være skønt, om man kunne redde det menneske, hvis det vel at mærke er et menneske, der ønsker at blive reddet.

Det er dog helt klart, at hvis jeg havde mistanke om, at en eller anden var i akut krise, så ville jeg springe til med det samme - det skal der ikke være tvivl om - jeg læste bare Birgittas beskrivelse anderledes...

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 17:34

nemlig

kommunerne har et akutnr man kan ringe til - her har vi et par gange tilkaldt politiet i og med vi var sikre på vedkommende ikke havde forladt sit hjem - lykkelig udgang - den ene gang vi/jeg i særdeleshed ikke tog det alvorligt og ikke undrede mig fordi jeg havde nok at se til nager mig den dag idag.

Jeg tror ikke på at nogen ønsker at dø ensomme og uden mulighed for trøst eller smertelindring i uværdighed - derfor ville jeg reagere omgående - hellere en over snuden end intet at gøre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 17:41

Jeg HAR puttet breve og sedler ind.....

Det startede lige før påske med at JEG fik en seddel ind af brevsprækken fra hende.....

Hun skrev: "Du ved sikkert at Helle er død, forfærdeligt. Jeg kan ikke forstå det..."

Helle er hendes voksne skizofrene datter, som har boet hjemme hele livet...

---Selvfølgelig gik jeg over op ringede på. Underlig nok lukkede hun op, og jeg sagde naturligvis til hende, at jeg IKKE vidste, at Helle var død... Jeg kunne se, at hun ikke kunne forstå, hvad jeg sagde, så jeg holdt bare om hende mens hun stod helt passivt og sagde: "tak, tak.."

Så spurgte jeg forsigtigt, hvornår det var sket.. Men hun bakkede med det samme, -sagde, at hun var meget træt, og tak tak, og lukkede døren. Det var d. 12-4
Jeg har ikke set hende siden.
Men hun har smidt sedler ind til mig og jeg har været ovre og ringe på og når hun ikke har lukket op, har jeg smidt en seddel ind til hende.
Sidste seddel fra hende er fra d. 23. hvor hun bl.a. skriver, at hun "helst vil passe sig selv og gøre det, der skal gøres nu, -alle opgaverne.."

jeg lod gå en lille uges tid, og så puttede jeg et brev ind til hende igen, for hun lukkede ikke op. Og igen i mandags. Ingen reaktion. Jeg har lige ringet, -hun tager ikke telefonen..

Hun har jo bedt om at være i fred.... Men hvis hun nu er død.... Hun virkede ikke helt rask..

Og rigtig nok, det er ikke den døde, der lider under at ligge i 3 uger.......
Det er bare, -jeg kan ikke se, hvornår det overhovedet bliver opdaget HVIS det står sådan til...

Jeg synes, det er RIGTIG svært, især fordi hun IKKE!!! ønsker kontakt med kommunen...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 17:43

ufff det er en svær situation - kunne du måske bede hende om hjælp og få h ende ud af busken ??? Du kender hende bedst og ved hvad hun evt ville reagere på - og en lille hvis løgn her er vist da på sin plads

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 17:45

Hvis du reelt er bange for, at hun er død eller er så syg, så hun er ved at dø, så må du bruge alle midler, du har til rådighed... gå hen til hende, bank på døren og tal til hende igennem den - sig til hende at hvis hun ikke svarer, så må du ringe til politiet, fordi du er bekymret.

Svarer hun ikke, så må du straks ringe til politiet og få det afklaret...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 17:48

miritdk, -bliver der reageret, hvis pensionen står urørt? Jeg tænker på, at de faste udgifter jo sandsynligvis bliver betalt over pbs... Så pensionen står jo ikke helt urørt... Kan kommunen overhovedet se bevægelser på kontoen??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 17:50

i det tilfælde jeg beskrev reagerede kommunen fordi der KUN var betalt regninger og ikke hævet til forbrug osv - men har personen et lille behov og rimeligt med penge hjemme og det vides - så er det jo svært

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 17:51

Hun KAN jo være taget hjemmefra... I hendes svære situation KUNNE der jo være familie, der har forbarmet sig over hende... Jeg er bare ikke så overbevist... Og jeg har ingen muligheder for at kontakte familien...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 17:52

Jeg synes faktisk ikke, der er tid til at undersøge det... Hvis du inden i dig selv har en kedelig intuition om, at det er ved at gå rigtig galt, så synes, jeg du skal handle med det samme. Det kan jo være lige nu, krisen er værst og måske lige nu, hun har brug for hjælp.

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 17:53

jeg vil også opfordre til at gøre noget NU - om ikke andet så får du vished

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-06 17:56

Ved du hvad Birgitta, måske er det min fantasi der lige løber løbsk, men ud fra det du fortæller om hendes reaktion, da du spurgte hvornår datteren var død, sidder jeg og får nogen frygtelige tanker, hen i retning af en datters lig der bliver "opbevaret" i en lejlighed sammen med en syg eller endda værre, en død person.

Nogen går altså helt i sort i sådan en situation, og kan ikke finde ud af at henvende sig til rette myndigheder når nogen dør, og især personer som lever så isoleret.

Jeg synes simpelthen du, som andre har foreslået, skal banke på, kalde gennem brevsprække el.lign, at hvis ikke der lukkes op, vil du få politiet og en låsesmed ud og lukke op.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 17:57

Det er rigtigt, jeg kender hende, -og HVIS jeg kontakter kommunen -og hun bare er hjemmefra et par dage, så vil hun ALDRIG tilgive mig. Hun vil ikke være i stand til at forstå min situation.
--Og hvis hun lever, så har hun i hvert fald IKKE brug for at føle sig forrådt af mig også.......

Hvis hun er død... Ja, så er det jo ikke hende, der lider mere.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 18:01

ved du i det hele taget om der er nogen form for kontakt til kommunen ????? Hjemmehjælp eller lign ?

Prøv dog at forsøge med at du lige behøver hjælp- måske låne hendes telefon fordi din er i stykker eller andet tilforladeligt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 18:02

Birgitta, derfor skal du også gå hen og kalde på hende først - hvis hun er der, og hun hører dig, så har hun valget... Det eneste hun skal er, at sige, at du skal gå igen, så er den potte ude.
Gør det klart for hende, at du vil ringe til politiet lige med det samme, hvis hun ikke svarer

At hun aldrig tilgiver dig igen er i denne forbindelse ligegyldigt.... jeg synes du bør gøre noget...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-06 18:03

Hvis det ender med, at hun ligger derinde og er rigtig skidt eller død, så vil du aldrig tilgive dig selv - og det er værre end at frygte hendes manglende tilgivelse...

Når du handler, viser du hende, at du bekymrer dig om hende. Og du giver hende først et varsel, som hun kan reagere på...

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 18:04

et lille råd - læg mærke til om der bliver tændt lys og slukket jævnligt - så er du da så langt

altså - det nytter ikke hvis der er lys hele døgnet - men det er da en ledetråd.

Plejer hun at tage hjemmefra ???

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 18:08

dova, de fantasier har jeg også haft...... Jeg har en absolut spillevende fantasi...

Men hun er psykisk meget speciel, og hendes reaktion er nok snarere udslag af en snert af skizofreni, som hendes datter jo også led af. -Hun har altid været speciel. Det gør også, at de andre naboer mener, at hun er "ga-ga". De har slet ingen kontakt..

Jeg tror altså, at enten er det for sent, eller også er hun bare ikke hjemme...

Hvis hun er hjemme, men ikke ønsker kontakt, så bliver det jo ikke bedre af, at politiet kommer brasende ind...

Hvor finder man sådan et kommunalt "akutnummer"??
Hvis kommunen kunne se, at der var bevægelser på kontoen, så kunne jeg jo slappe af...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-05-06 18:12

på det her tidspunkt er det som regel gennem hjemmeplejen der kan henvise videre .

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 18:22

Joo, jeg ER nået dertil, hvor jeg holder øje med lyset. Men de vinduer, jeg kan se, de er i en del af huset, som hun nok slet ikke bruger, for der er aldrig eller meget sjældent lys under normale omstændigheder. Når jeg går tur med Silke, går jeg hen på den anden side af huset, og der er godtnok ikke lys, men det behøver ikke at betyde noget, for de vinduer er bare ind til en gang. Alle de vinduer, jeg kan se, sidder meget højt oppe... Så jeg kan ikke komme til at kikke ind...

Der er ingen kontakt til kommunen, ingen hjemmehjælp eller lignende. Det ville hun ALDRIG tillade.
Og hun lukker ikke nogen ind. Heller ikke dengang vi snakkede sammen jævnligt. Det var altid hos mig eller udenfor hos hende. Eller vi kunne gå en tur sammen.

Da hendes datter levede kunne de finde på at tage på et kurophold i Jylland. Hun går meget op i økologi og kosttilskud og alternative behandlinger... Men jeg har lidt svært ved at forestille mig, at hun skulle have energi til at tage af sted for sin egen skyld bare... Men det KAN jo godt være. Og sådan noget er jo så dyrt, så der må være hævet penge til det, hvis hun har gjort sådan noget...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 19:36

Nu har jeg sendt en mail til kommunen:

Citat
Jeg er meget bekymret for en nabo.

Lige før påske fik jeg at vide, at hendes voksne hjemmeboende datter var død. Jeg gik over til hende, og jeg kunne se, at hun –forståeligt nok- havde det skidt.

Siden har hun puttet sedler ind til mig, -jeg har været ovre og ringe på, men hun lukkede ikke op, så jeg har puttet brev ind til hende, -fået svar osv. Men den sidste kontakt jeg har haft er for 10 dage siden, hvor hun skriver, at hun bare vil være i fred. Jeg har ringet på, puttet breve ind og ringet til hende. Uden resultat. Jeg kunne frygte, at hun også kunne være død. Men hun kan også bare have forladt sit hjem.. Hun har ikke smidt affald ud i denne uge.
Hun er pensionist, ligesom hendes datter var, men de ønskede ikke hjælp fra kommunen.

Jeg synes, at det er for voldsomt ligefrem at gå ind med politiets hjælp, men måske kan man på hendes konto se, om hun har hævet penge? –altså ud over de faste udgifter? Eller måske har I adresser på hendes andre voksne børn, som hun vistnok ikke har kontakt med. –Det er muligt, at de bebrejder hende, at deres søster er død.

Er der nogen, jeg kan ringe og snakke med om hvad jeg kan gøre? Og hvad I kan gøre?

Venlig hilsen....

Så får vi se, hvad de siger.......

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-05-06 20:40

Min overbo og hendes nabo og jeg holder lidt øje med hinanden.

Hvis én af os ikke har fået fortalt de andre, at vedkommende er taget afsted i flere dage, snakker vi tilbageblevne to sammen, for at høre, om den anden har hørt/set noget til personen.

Køber ind imellem lidt ind for hinanden, når vi hver især er syge.

Jeg holder lidt øje med min nabo, for han er kommet afsted babubabu to gange indenfor kort tid.

Så hans familie eller en veninde fortæller mig, hvis han tager væk i længere tid, for sidste gang måtte Falck bryde døren op.

Dét med at sætte en lille blomst udenfor døren er en rigtig god idé.

Eller lidt lunt hjemmebag, eller en portion dessert.

etc....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 21:18

Efter at jeg havde været derovre første gang, fik jeg en seddel ind af døren. "Tusind tak for det dejlige varme knus, -kik udenfor døren"
Udenfor døren stod en fin flaske med økologisk koldpresset rapsolie.
Jeg skrev et lille brev (for en sikkerheds skyld) og gik over og ringede på. Hun lukkede ikke op, så jeg puttede brevet ind af brevsprækken. Jeg takkede for den fine olie og skrev, at jeg ville bruge den til at bage økologisk speltbrød med.

Et par dage efter gik jeg over med en pose med et helt nybagt brød, -det var varmt endnu- og et glas med hjemmelavet skovhindbær-gele. Og et brev, hvis hun ikke skulle lukke op, -hvad hun heller ikke gjorde.
Jeg hængte posen på hendes hoveddør og puttede brevet ind af brevsprækken.

Samme aften kom der et nyt brev ind af min dør.
Først takker hun mange gange og så fortsætter hun: ..Men jeg kan ikke tage imod dem, Min mave spiser specielt og kan ikke tåle friskbagt brød.." -- Posen havde hun sat udenfor døren....
Og så skriver hun altså, at hun bare vil være i fred... Og det er det sidste, jeg har hørt fra hende.

Jeg blev nok lidt stødt, men efter et par dage var jeg mere bekymret end stødt. Og da hun havde fødselsdag i lørdags, -en uge efter brevet- lavede jeg et kort med fotografi af de smukke violer, der vokser allevegne heromkring. Indeni satte jeg en lille buket af de samme små violer. Og så skrev jeg en hilsen og endnu en gang at hun måtte sige til, hvis jeg kunne hjælpe med noget... Og så var jeg begyndt at skrive mit telefonnummer tydeligt i alle breve til hende. dels, hvis hun ikke var klar nok til at slå mig op, og dels hvis der kom andre i lejligheden, som måske ville kontakte mig.

Jeg hørte stadig ikke fra hende.
I mandags skrev jeg så til hende, at jeg var alvorligt bekymret og at jeg intet vidste om hvad der var sket med hendes datter. Og at jeg også godt var klar over, at hun ikke kunne fortælle om det i øjeblikket. Jeg foreslog hende, at hun fik sin anden datter til at ringe til mig. Igen tydeligt telefonnummer på. Og igen ingen svar...

Og jeg kan sagtens forestille mig, at hendes andre børn bebrejder HENDE at deres søster er død... Det må have været et chock for hele familien at det er sket.

------Det er så bagvendt, at jo mere, jeg "trænger mig på" jo mere bliver jeg en del af fjenden. Det har jeg oplevet før, hvor hun havde store problemer med sin psykisk syge datter, da datteren var helt ung og kommunen prøvede på at få hende væk hjemmefra.

Jeg fik en kvittering fra kommunen, -de svarer inden 14 dage..... -nå, men det var sådan en automatisk kvittering... Jeg forventer da, at høre fra dem i morgen.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 04-05-06 22:27

Birgitta, du har gjort alt det rigtige. Hvor må det være en barsk omgang...Jeg føler med dig og sender dig de varmeste tanker og god energi..
Jeg håber inderligt at du får besked fr kommunen hurtigt.
Hvis du ikke hører fra dem imorgen, synes jeg du skal ringe til dem og gøre opmærksom på at du har mailet dem og at sagen haster.
Knus fra mig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-06 10:02

ja, men jeg ved altså ikke, hvem jeg skal ringe til. Jeg har ikke meget lyst til at forklare historien flere gange og blive stillet om igen og igen. Det er derfor, jeg har mailet til dem...
men jeg har ikke hørt fra dem endnu... De er nok heller ikke stået op endnu.

Da jeg gik tur i aftes var der sat fire tændte fyrfadslys i fire marmeladeglas... Lige op af det plankeværk, der afgrænser hendes have, -i den beplantning, der egentlig er hendes...

Men der var ikke lys hos hende og alt var lukket som sædvanlig. Det KAN også være en anden nabo, der har vindue derudtil, som har sat lysene i anledning af Danmarks befrielse... Jeg vil spørge dem når jeg ser dem næste gang... Her til morgen var glassene væk..

Det er ikke første gang, jeg bruger kandu til at "læsse af" i forbindelse med problemer som jeg ikke rigtig kan overskue. Jeg synes, det hjælper mig meget, både at få skrevet ned hvad det er, det drejer sig om, -og også at få respons fra jer. Både jeres meninger, omsorg og råd betyder meget for mig.

Jeg håber SÅ meget, at hun dukker op igen her i week-enden. Og hun bare har været et eller andet sted... --måske indlagt?--- i nogle dage...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-06 10:44

Birgitta... kan du ikke ringe til det nærmeste hospital og spørge om hun evt. er indlagt der??
Eller som før foreslået, skrive til hende om at sætte noget i vinduet, eller råbe ind af brevspærkken, hvis der ingen reaktion kommer, så ring til politiet og snak med dem. Hvis kommunen ikke ringer dig op idag, bliver det en meget lang week-end for dig, for så kan du aller tidligt hører fra kommunen på mandag?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-06 11:06

Der er en længere række hospitaler, der kan være tale om, for vi bor i hovedstadsområdet, og hun kan sagtens have forudfattede meninger om hvilke hospitaler hun IKKE vil på. Og jeg kan heller ikke udelukke, at hun kan være blevet indlagt på et psykiatrisk hospital... Det giver et par muligheder mere. Det er mere, end jeg kan holde styr på, -jeg er hjerneskadet, og har i forvejen svært ved at huske, hvad folk siger til mig.....

Samme hjerneskade er også en velsignelse, for hukommelsen er så ringe, at jeg helt er koncentreret om, hvad jeg beskæftiger mig med. Så når jeg er sammen med andre mennesker, så glemmer jeg alt om min nabos problemer.. Så jeg kommer næppe til at gå og bide negle hele week-enden.. Og når jeg går tur med min dejlige Silke, så får jeg også en total pause fra problemerne. DET er ren meditation. Især i øjeblikket, hvor alle de små hvide blomsterknopper på træerne bare siger: BANG! Lige denne week-end bliver det hele til blomster. Med duft!

Så det skal nok gå.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-06 11:23

Lige i denne forbindelse er der hold i ordsproget

"Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget"

God week-end til dig og Silke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-06 11:31

Tak. I ligemåde..

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-05-06 12:04

God weekend alle - især Birgitta

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-05-06 17:41

Nå, -som jeg vist ikke har fået fortalt, så fik jeg mail tilbage fra kommunen, at de ville kontakte hendes læge................
Jeg mailede tilbage, og fortalte hvor JEG boede, hvis de skulle få brug for mig.
Siden har jeg ikke hørt fra kommunen.
På et tidspunkt kunne jeg se, at der stod et vindue åbent derovre, så NOGET liv var der i hvert fald i lejligheden.

Den sidste uges tid har jeg set hende på afstand et par gange, men hun skynder sig hver gang væk, så jeg kan ikke nå at komme i kontakt med hende.
Jeg er holdt op med at ringe på for længe siden, for hvis hun nu ser mig som "fjenden" så gør jeg det kun værre, hvis jeg trænger mig ind på hende.

I går eftermiddags ringede hun så. Hendes stemme dirrede som om hun var angst eller lige ved at bryde sammen.
Hun sagde, at hun var inde i byen til en undersøgelse og hun bad mig gå over til hendes lejlighed og holde øje med den..!... Hun var sikker på, at der var et eller andet galt derovre.
Så jeg gik derover, -i tisseregnvejr- og ringede på og kikkede ind af brevsprækken og forsøgte at kikke over plankeværket. Men alt så "normalt" ud, -med lasede gardiner, der var trukket helt for og halvvisne potteplanter i vindueskarmene.....
Og hun ringede igen 10 minutter senere -hvor jeg kunne fortælle hende, at der ikke var noget usædvanligt at se. Hun bad mig gå over igen for hun var så sikker på, at der var et eller andet underligt.
Nå, men hun ringede flere gange i løbet af eftermiddagen og bad mig chekke igen at alt var i orden, ---og så til sidst troede hun vist på det, og sagde, at så ville hun ordne det hun skulle i byen og derefter komme hjem.
Hver gang hun ringede var det sådan, at JEG ikke kunne komme til at spørge om noget. Da jeg f.eks. spurgte om den undersøgelse, hun havde nævnt, så sagde hun bare: "jeg lægger røret på, --tak for det..." Eller jeg spurgte om hvor hun var henne.. Samme reaktion...

-----Det var svært for mig at gennemskue, om hun var bange for at komme HJEM til et eller andet, -eller om hun var utryg ved at forlade lejligheden fordi der kunne ske noget, mens hun var væk...

Hun ringede til sidst hjemmefra og lød helt rolig og meget træt. Takkede selvfølgelig for hjælpen og kunne så ikke tale mere så hun lagde på.

Jeg håber på at den "undersøgelse" som hun var til i går, den var et resultat af kommunens kontakt til hendes læge for 3 ugers tid siden... Og at hun derefter er nødt til at henvende sig til sin læge for at få resultatet af undersøgelsen. Han må jo have lidt ide om, hvordan man skal tackle hende...

Men jeg fik sagt til hende --igen-- at hun skulle sige, hvis jeg kunne hjælpe med noget. Og at jeg godt var klar over, at hun havde det svært..... Men jeg er ikke så sikker på, at hun kan høre... eller forstå, hvad jeg siger....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-06 17:56

Hun lyder syg birgitta - og så er der sikkert ikke meget du kan gøre andet end at være der hvis hun får brug for det og henvender sig. Det er noget væmmeligt noget - men man kan da håbe at der er nogen der holder kontakt til hende.

Jeg har været i en lignende situation hvor jeg byttede rollerne om - så personen in fråga mente det nødvendigt at holde kontakt til mig - heldigt - for via den kontakt fandt jeg ud af at der var noget galt og da der ikke blev ringet i to dage hvor jeg havde forsøgt at ringe uden held fik jeg fat på hjælp - som lige akkurat kom i tide selvom det kun var med nød og næppe.

Måske noget du vil påtage dig ???

Men - det er svært hvis det er en person der er psykisk syg og du kan jo ikke tvinge dig på

alt i alt - så er det jo dejligt at dine mørke forudanelser ikke slog til

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-05-06 18:20

ja, miritdk, ideen med at det skal være MIG, der har brug for et eller andet, den er rigtig god. Men lige nu er hun for langt ude til at jeg kan komme i kontakt med hende. Hun er ikke i stand til at "se" andres behov eller bare høre, hvad jeg siger. Det skulle ikke undre mig, om der er en larm af fremmede stemmer inde i hendes stakkels hovede lige nu..

Jeg er bare glad for, at hun har sat sig ud over hendes eventuelle mistanke om, at jeg har henvendt mig til kommunen eller lægen eller hvad hun nu tror... Men det tyder desværre også på, at hun er noget nær desperat, -og hun har ikke andre, som hun har en lille smule tillid til...

Men nu ved jeg, at hun KAN kontakte mig.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-06 18:56

lige akkurat - hun KAN nemlig kontakte dig - så hvis fanden er løs skal hun nok gøre det.

Det hele endte jo egentlig meget godt - bortset fra at det stakkels menneske ikke har det for godt

Du må da også føle dig lidt lettet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-05-06 19:08

Jah, -nu vil jeg så ikke skamme mig over at måtte tilstå, at jeg IKKE har tænkt så meget på hende i de uger, der er gået......... Det er altså sådan min hjerne fungerer..... Ude af øje, -ude af sind...

---Der ER jo en grund til, at jeg får pension.. Selv om jeg også glemmer DET indimellem..

Jeg har dog heldigvis lært at skjule grundigt, at jeg ikke husker en dyt... Jeg lader bare folk snakke, og så får jeg opfrisket alle de ting, som jeg havde glemt.

Og kandu er bare skøn! Her kan jeg altid spole tilbage og se, hvad folk har sagt tidligere..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-06 19:18

det var dog en dejlig lys tankegang at have birgitta . hold fast i den

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-05-06 19:35

...men jeg vil være klar til at hjælpe, hvis hun kontakter mig...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-05-06 20:11

det er du jo også