/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rep. af uafdækkede remender
Fra : morkaren01
Vist : 7596 gange
100 point
Dato : 03-05-06 21:52

Hejsa
Vi bor i et hus, hvor der er 4 uafdækkede remender. Vi har behandlet med træbeskyttelse, men nu ser det ud til ,at træenderne er ved at rådne. Det føles helt blødt. Vi har kontaktet forsikring mv. men de vil ikke dække pga af at remenderne er uafdækkede.

Kan disse remender repareres??? Vi er ikke meget for at skære dem af, da de "bærer" nogle sternbrædder. Ellers har vi selvbærende tagkonstruktion, så vi tror ikke, at de har betydning for taget.

Vi mener, at vo engang så en udsendelse i fjernsynet med renovering af gamle bygninger hvor der var gået råd i noget træværk. Der mener vi, at man kunne fuge træet og derefter male.

Please help

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-05-06 22:44

Skær dem af og få dem afdækket i enden og ind i ly af sternbrædderne du så må fastgøre på anden måde.

Kommentar
Fra : morkaren01

Dato : 04-05-06 07:59

Hej Stig det var netop det vi ville undgå. Der er skåret ud i sternbrædderne til remmene, det vil sige hvis vi skærer remenderne af skal vi skifte sternbrædderne også. Det kan godt være at det er den eneste løsning, men............

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 04-05-06 13:30

Det er den bedste løsning, de vil aldrig blive gode igen og kan heller ikke dækkes til, få dem ind i ly, endetræ suger som bare pokker, når du har skåret af ved friskt træ så plask den ind i olie med funkicider (Gori el.lign) der modvirker råd og svamp, gentag denne behanling til de ikke kan suge mere, og dæk dem af.
Måske kan du skære et stykke bræt til der passer til det der kommer til at mangler i sternbrædderne og lime det. På siden af remmen skruer du så et bræt der når ud til sternbrættet så har du et fæstningspukt.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 04-05-06 18:42

hej hvor langt stikker de ud fra sternbræderne