/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
FrontlineVet & børn
Fra : camho
Vist : 2608 gange
200 point
Dato : 02-05-06 15:25

Hejsa
Min hund på 1år skal have FrontlineVet eller BayvanticVet . En bekendt spurgte, om disse midler påvirker mennesker/børn, idet det bruges udvortes.
Er der nogen, der ved noget om det? Har ikke kunne finde imformation om det og dyrlægen mente ikke det var et problem.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 02-05-06 15:49

du kan læse mere om præparatet her:

http://www.netdyredoktor.dk/sw10680.asp

der står det skal opbevares utilgængeligt for børn, men det står jo faktisk på al medicin.

Efter min bedste overbevisning er det apotekerne der er de rigtige at spørge om et 100% sikkert svar. Det kan du gøre online her:

http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/spoergapoteket/intro?

Jeg forstår udemærket din usikkerhed og synes derfor du skal få den bedste rådgivning muligt (underforstået ikke min)

Der findes også loppemidler til indvortes brug hvis du ikke kan få skudsikkert svar.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-06 15:51

camho

Når din hund skal have FrontlineVet eller BayvanticVet er det vel fordi den har fået lopper.
Lopperne kan ikke leve mere på hunden, men hopper af.
Lopperne kan godt bide mennesker, men vil ikke kunne leve af det.

Lad ikke dine børn, lige efter du har givet hunden Frontline ligge og kæle med den. Frontline skal lige have tid til at trænge ind i huden.

Hvis det er mod lopper, skal du være opmærksom på en ting. Det er grundig rengøring i hjemmet.
Lopper kan overleve i lang tid.

Du skal støvsuge grundigt. Det der kan vaskes skal vaskes.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-06 15:57

Vi har i mange år brugt FrontlineVet, forebyggende, og har ikke haft møjdyrene indenfor vore døre

lige siden vi startede. Vi giver vores hund det i nakken inden sengetid, så er det trukket godt ind,

inden næste morgens nussekæletur.

Jeg kan ikke forestille mig, at man vil anbefale et præparat til et kæledyr, som ofte er sammen med

børn, så jeg ville lytte til min dyrlæge

Kommentar
Fra : camho

Dato : 02-05-06 15:58

Nej min hund har heldigvis ikke lopper endnu. Men den er meget i skoven og er ved at blive trænet til jagt, så det er for at forebygge. Den har allerede haft flåter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-06 16:02

Citat
Der findes også loppemidler til indvortes brug hvis du ikke kan få skudsikkert svar

Ja, det er bare lige med at få lopperne til at æde det, så de dør af det

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 02-05-06 17:31

Nnnnn... Af samme årsag har jeg ikke været så vild med de der loppemidler...
Da mine børn var små, da virkede midlerne kun på lopper, og dem ventede jeg med at behandle til problemet var der, (shampoo). I dag virker loppemidlerne jo på mange andre ting, så valget står mere mellem "pest eller kolera".
Silke bliver dryppet med "Advocate", der virker mod lopper, skab og hjerteorm, -men ikke mod flåter. Vi kan godt holde afstand til børn når hun er ny-dryppet.

Citat
5.12 Særlige forsigtighedsregler for den person, der administrerer præparatet

Generelt ved brug af alle insecticider og acaricider anbefales det:
Brug handsker, specielt ved behandling af et større antal dyr.
Spray dyret i et velventileret rum.
Produktet kan forårsage irritation af slimhinder og øjne. Derfor bør kontakt med mund og øjne undgås.
Dyr eller mennesker med en kendt overfølsomhed over for insekticider eller alkohol bør undgå kontakt med præparatet.
Undgå at få pipettens indhold på fingrene. Hvis dette sker, bør hænderne vaskes med sæbe og vand.
Hvis præparatet ved et uheld kommer i øjnene, skal der skylles omhyggeligt med rent vand.
Vask hænderne efter brug.
Behandlede dyr bør omgås med forsigtighed indtil påføringsstedet er tørt (gælder især børn). Dette kan f.eks. sikres ved at behandle dyrene om aftenen. Nyligt behandlede dyr bør IKKE gives lov til at sove sammen med deres ejere/husets børn.
Undgå at ryge, drikke eller spise under påføringen.

Det ER altså noget giftigt stads.....

Citatet er herfra:

http://72.14.207.104/search?q=cache:Id_c2O74V5sJ:www.produktresume.dk/docushare/dscgi/ds.py/Get/File-13183/Frontline_Vet.,_kutan_spray,_opl%C3%B8sning_2,5_mg-ml.doc+frontline+vet+b%C3%B8rn&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=3

Mmm, -håber, det virker...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-05-06 21:41

Jeg ville være meget forsigtig. De loppemidler der har været på markedet gennem årene er noget giftigt stads. Selvom det fremgår at være mere eller mindre uskadeligt, er der altid mange dyr som er blevet syge af det. Og der er ingen tvivl om det også vil påvirke mindre børn. Jeg mener også det er korrekt at give hunde det om aftenen for at mindske gerner i forhold til mennesker, men også for at mindske bivirkningerne hos hunden.

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 12-05-06 10:36

Vi har altid brugt Frontline Vet til vores hunde. Vi sprøjter det i nakken inden sengetid, så det skulle ikke og har ikke givet problemer, så er det i hvert fald tørret ind, inden man næste gang får løst til at nusse med hunden. Jeg synes også, at jeg har læst et eller andet sted, at man ikke må berøre stedet, hvor væsken er sprøjtet på, før stedet er tørt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-05-06 15:21

Jeg synes, at Silke bliver ved med at være fedtet flere dage efter at hun er blevet dryppet...

Hun bliver kun dryppet fordi alternativet ville være værre... Og jeg har ingen små børn.

Hun ville aldrig blive dryppet kun for at undgå lopper... -Jo, hvis hun havde en alvorlig loppeallergi..
Og flåter foretrækker jeg da bare at pille af. Evt. give høje doser af B-vitamin.

Men vi har mange tilfælde af hjerte/lungeorm her omkring. Og det sidste års tid har der været adskillige tilfælde af ræveskab blandt hundene. Begge disse ting beskytter Advocate imod. Beskyttelsen mod lopper er bare en "sidegevinst"

Kommentar
Fra : camho

Dato : 13-05-06 00:20

Til Birgitta. Er "advocate" ikke på recept.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-05-06 09:04

Advocate er receptpligtig. Så du skal tale med dyrlægen først.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-06 12:58

jo, Advocate er på recept..
Og det synes jeg egentlig er meget rimeligt med de giftige stoffer, der jo faktisk er tale om. Uanset om vi taler om loppemidler eller ormekure. Det skulle ikke undre mig om de andre ting, Baywantic, Frontline, X-Spot og hvad de ellers hedder, -også bliver receptpligtige en dag.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-05-06 13:07

http://www.kandu.dk/spg87504.aspx

Har du flere hunde?

I den tråd jeg henviser til er din hund i behandling med Advocate, så ved du jo godt at det er på recept.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-06 13:44

camho, når din hund ikke kunne tåle Advocate, så er det heller ikke sikkert, at den kan tåle nogen af de andre "dryp-i-nakken" ting. Du må snakke med dyrlægen.

Og hvis du IKKE har vasket Advocate ud af pelsen -hvis kløen holdt op- jamen så er din hund beskyttet mod lopper en måneds tid.

Kommentar
Fra : camho

Dato : 15-05-06 18:21

Hej. Jeg stillede dette spørgsmål d. 2/5, da jeg overvejede at beskytte min hund mod lopper og flåter. Desværre får han d. 6.maj et sår som dyrlægen siger er skab....han ordinerer Advocate. Jeg var heldigvis ikke startet på program vet, hvilket nu er overflødigt i de næste 4 mdr. Birgitte skriver at hendes hund får det fast, derfor spørger jeg om det er på recept, da det er MØG dyrt. Jeg gav 520kr for 3 pipetter. Jeg vil tale med lægen om det er det vi skal bruge fremover. Han holdt op med at klø om i løbet at natten, siden har der ikke været noget.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 18:31

Det er på recept og det er dyrt.

Jeg skal selv have kontakt til min dyrlæge, da min kat nu har fået den sidste af 3 pipetter.

Jeg vil også vide om katten skal fortsætte med Advocate eller om det vil være ok at bruge Frontline.

Kommentar
Fra : camho

Dato : 15-05-06 18:35

Lige et nysgerrigt spørgsmål: Hvorfor vil du bruge Advocate istedet for det, der ikke er på recept?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-06 18:43

Jeg betaler 254 kr for 3 pipetter til hunde mellem 25-40 kg..
Det er vel, hvad sådan noget koster...

--520 lyder af meget... SÅ stor er din hund da ikke... Er det ikke en ung lab?
Jeg køber det af min dyrlæge, så jeg sparer recepten. Og køen på apoteket..

Silke får det først og fremmest imod hjerteorm, som hun har haft 2 gange.. Første gang var hun ved at dø...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 18:46

Hvis det hjælper bedre end Frontline og min dyrlæge vil anbefale at det er Advocate jeg skal bruge så vil jeg gøre det.

Min kat er 15 år og skal ha' det godt den tid han har tilbage.

Min kat havde også fået sår. Dyrlægen mente det var loppeeksem. Men han blev sidste år bidt af et andet dyr.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 18:50

Hvis du har givet 520 kr. for 3 pipetter og du har købt det af dyrlægen har det så ikke været incl. konsultation?

Kommentar
Fra : camho

Dato : 15-05-06 18:53

Hold da fest....jeg betalte som sagt 520kr på apoteket for nøjagtig det samme. Det er en lab på 1år jeg har, så det er samme størrelse 25-40 kg. Hvor ligger den dyrlæge, der selv forhandler det?

Kommentar
Fra : camho

Dato : 15-05-06 18:56

næhhh. jeg gav 500 hos dyrlægen også 520 kr bagefter på apoteket......jeg var ved at falde død om!
Hos dyrlægen fik han også vaccination, og behandling for forhundsbetændelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-06 18:59

Til en "lille" kat gav jeg 175 kr. for 3 pipetter på apoteket.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-05-06 19:12

Jeg bor i Ballerup ved København, og min dyrlæge hedder Allison Wilson. Og jeg synes, at hun er overordentlig rimelig med priser i det hele taget.. Jeg har f.eks. aldrig betalt for en recept..

Måske er det specialpris til faste patienter... Hun var også dyrlæge for min tidligere hund.

Kommentar
Fra : camho

Dato : 15-05-06 19:30

Kunne være jeg skulle skifte dyrlæge......bor selv i Værløse. Tak for "fiffet"

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 16-05-06 07:57

Jeg bruger Frontline Vet, som virker mod både lopper, lus og flåter. Jeg giver 151 kr. for 3 pipetter - til hund under 10 kg. Vi har nu brugt dette middel i 15 år, og ingen af vores hunde har nogen sinde haft lopper eller andet. I den sæson, hvor hundene kan angribes af disse "skadedyr", får hunden jævnligt et sprøjt i nakken for at holde den beskyttet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-05-06 13:50

Tjah, jeg er først begyndt på det der "dryp-i-nakken" for et par år siden. Jeg har haft hunde i 36 år. Og haft lopper 1-2 gange, som er blevet kureret med shampoo.

Jeg har aldrig mødt en hund med lus... Menneskelus går da vist ikke på hunde.

Og flåter.... Jah, jeg var meget i tvivl, da jeg selv fik borreliose, om jeg burde dryppe min hund mod flåter. Men borreliose angriber ikke hunde nær så nemt som mennesker. Og mennesker er ikke en gang særlig udsatte...

Men jeg valgte så i stedet at give Silke store doser B-vitamin, hvilket holdt de fleste flåter væk. Selvfølgelig efter først at have spurgt min dyrlæge, om det kunne skade...

Det er først efter at hun har været nær ved at dø af hjerteorm, at jeg er begyndt at dryppe hende i nakken. Og "sidegevinsten" er så virkning mod lus, lopper og skab også. Og også øremider, ser jeg lige...

-Jeg er inderligt imod alle de kemikalier som vi sovser os selv og vores dyr ind i.....

Men jeg er ikke fanatiker. Jeg synes bare, at man skal opveje fordele og ulemper...

Men selvfølgelig vil jeg bruge -hvis muligt- vaccination, hvis jeg eller Silke risikerer at blive smittet med alvorlige sygdomme.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-06 14:21

Så har jeg lige talt med min dyrlæge.

Min kat har fået sidste pipette af Advocate fremover er det Frontline.
Det var det dyrlægen sagde, da kuren med Advocate nu var slut.

Der er jo ingen grund til, at jeg giver mit kæledyr for meget medicin, hvis jeg kan undgå det.

camho

Tal med din egen dyrlæge, som har undersøgt din hund. Behandlinger er lige så forskellige, som fra den ene hund til den anden.

Kommentar
Fra : camho

Dato : 16-05-06 22:23

Sikken gode indlæg....tak for det. Havde egentlig besluttet udfra vores første meningsudvekslinger, at jeg ikke ville benytte frontline vet, men se tiden an og bruge shampoo, hvis lopper og fjerne flåter med tang......man så kom desværre "skaben" få dage efter, så nu skal han have 1 pipette hver mdr i 3 mdr. og er dermed også "beskyttet" mod flåter og lopper.
Min konklusion er derfor, at jeg ikke vil bruge disse "kemikalier", hvis det er muligt.

Måske jeg ændrer mening, hvis hunden får lopper hver 14. dag fremover - vi får se

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-05-06 17:11

Det lyder som kloge beslutninger, du har truffet. Og som sagt, så synes jeg ikke, at lopper har været så stort problem for mig gennem årene.

Forøvrigt har jeg været nede hos min dyrlæge i dag for at få ny forsyning af Advocate. Og jeg var da spændt på, om de var steget i pris...
Og det mente hun nok de var, så jeg var forberedt på, at jeg skulle have en af de store sedler frem..
Men næh, 260 kr og 25 øre måtte jeg slippe denne gang.. Og dyrlægen kunne ikke give nogen forklaring på hvorfor de var så dyre andre steder.......
-Undersøgelse for hjerte/lungeorm med 3 afføringsprøver koster 150 kr plus moms. Altså knap 190 kr. Andre steder her omkring betaler folk rask væk 250 kr for den samme prøve.

HUSK!!! At badning i søer er forbudt 4 dage efter drypning. Ikke af hensyn til hunden, men af hensyn til vandmiljøet.

Godkendelse af svar
Fra : camho

Dato : 21-05-06 00:04

Tak for svaret Birgitta. Havde vist glemt at lukke dette spg. Hermed gjort. 1000 tak du bekræftede min skepsis!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-05-06 11:55

Tak for accepten af mit svar.. -Det kan jo være, vi mødes hos dyrlægen en dag.