/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Fakta-reklamer
Fra : Mads1980
Vist : 838 gange
200 point
Dato : 30-04-06 12:03

Hejsa kandu

Vi sidder lige ved morgenbordet og har en diskussion omkring de der Fakta-reklamer hvor de laver en masse underlige ting ved kassen F.eks. Terminatorarmen, "Tyk tynd mellemtyk"osv.

Disse reklamer - er de optaget, uden de kunder som bliver filmet ved det?
eller er det planlagt det hele?

Håber der er en med et svar derude :)

God søndag

Mvh. Mads

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-06 12:06

Jeg er sikker på, at folk i reklamen godt ved de deltager+ har fået honorar. Man må ikke offentlig-

gøre sådan noget uden folk ved det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-06 12:10

Jeg har ikke læst dette igennem, men der står sikkert noget om "Privat livets fred"

http://www.journalistforbundet.dk/sw1893.asp

Kommentar
Fra : Mads1980

Dato : 30-04-06 12:10

Hej Nordsted...

Det er nemlig også det vi sidder og snakker om - det virker nemlig som om at de ikke aner hvad der foregår. - Man kunne måske forestille sig at de er optaget ligesom "skjult kamera" og bagefter fortæller man så kunden + dem i køen og det var en spøg og de får 2 poser kaffe eller 500 kr, for at sige ja til at den må vises på tv?

Har siddet og kigget på faktas hjemmeside, de har en masse ting der, men intet om disse reklamer - er der nogen der evt. har et link til noget presse-halløj der kan fortæller lidt om disse reklamer :)

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 30-04-06 12:14

Jeg har været statist i flere film, sidst i en der ind til videre hedder Istedgade. Her skulle jeg og andre statister gå frem og tilbage i Istedgade for man må IKKE filme og bruge tilfældige personer, så det er statister

Mvh: Monsen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-06 14:24

Jeg er ikke sikker på at det er statister, der er blevet brugt til de reklamefilm.

Flere af ansigterne er blevet sløret, det bliver de ikke, hvis man siger ja til at være statist.

Jeg tror at det er optaget med skjult kamera. Senere har kunderne så fået at vide at det var en "joke"

De har så fået muligheden for at vælge om de skulle kunne genkendes eller ej. De der har sagt nej har fået sløret deres "identitet".

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 30-04-06 16:59

Jeg tror også de deltagende kunder er blevet orienteret og har godkendt (+ evt. fået betaling for) den offentlige fremvisning efter optagelserne.
Der er altså nogen af de Fakta kunder, der serlige præsist så forvirret/skeptiske/grinende ud som jeg selv ville gøre, hvis jeg oplevede noget tilsvarende.

Men jeg ved det ikke, men hvis jeg og andre tager fejl, så er de knageme dygtige

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-04-06 17:36

ans

Citat
Flere af ansigterne er blevet sløret, det bliver de ikke, hvis man siger ja til at være statist.

Eller måske er det netop noget man har gjort for at give indtryk af, at der er tale om skjult kamera

For at få det reelle svar må man jo kontakte reklamebureauet der står bag filmen, og det er ikke engang sikkert de vil give svaret Tidligere var det Republica der stod for alle markedsføringsaktiviteter for alle Coop's butikker så man kunne starte med at tage fat i dem
http://www.republica.dk/

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-06 17:54

Kortoververden

Det har du måske ret i

Citat
Eller måske er det netop noget man har gjort for at give indtryk af, at der er tale om skjult kamera

men det tror jeg ikke i dette tilfælde.

Det vil tage for lang tid at få statister til at se så måbende ud, som det har vist sig i nogle af de reklamefilm.

Det kan være en kombination af en statist/skuespiller der står/sidder ved kassen. Resten af de medvirkende er en del af skjult kamera.

Jeg har selv været statist, men er ikke blevet genkendt på gaden endnu

Men det er kun Fakta, der kan gi' svaret.

Så kan man jo håbe på, at det kun tar' 5 minutter

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 30-04-06 19:38

Hold da op, hvor de reklamer virker

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 29-05-06 22:59

Jeg er helt sikker på, de udemærket er klar over, de er med. Dels fordi det, som påpeget flere gange, ikke er tilladt at filme folk uden deres videne. Men ikke mindst fordi reklamefilm optages på film (altså ikke video), og det kræver et hav af udstyr, lydmænd, clappere, lys etc. og et kamera på størrelse med ehm.. en halv Fakta :D
Det er simpelthen umuligt at lave det skjult, når kvaliteten skal være til reklame, så mit bud er, at de på ingen måde kan have "fanget" folk. Billederne er for "lækre", der er både lys og lyd dér!